به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه شهروند،موشهای چاق و چله شهرنشین، حالا اطراف سطلهای مکانیزه زباله و جویهای کمآب و کثیف تهران، کمین که نه، زندگی میکنند و عابران را با رفت و آمدهای سریعشان از این سر خیابان به سر دیگر، وحشتزده کردهاند.
آمارهای غیررسمی بر وجود ٣٠میلیون موش در پایتخت تأکید میکنند، آمارهای رسمی اما تنها یکمیلیون و ٨٠٠هزار موردش را تأیید میکنند. گذشته از آمارهای متناقض، خسارتهایی که این موجودات به سیستم شهری و شهروندان تهرانی میزنند، خود داستان دیگری است. حالا این موشها در روزهای سرد، به داخل ماشینها پناه میبرند و سیمهای داخلی خودرو را میجوند، هر چه دم دستشان باشد، میخورند. آنها با این کار دندانهایشان را میتراشند، تیز و تمیز میکنند.
همین هفته پیش بود که مریم شکرانی، مثل همیشه پژوی ٢٠٦اش را مقابل خانهشان در یکی از کوچه پسکوچههای خیابان آزادی متوقف کرد، صبح اما وقتی برای روشن کردن ماشین دزدگیر را زد، صدای جیرجیری شنید، بعد از آن هم کلا صدا قطع شد. او قربانی یکی از همین موشهای سیمچین شده بود.
مریم به «شهروند» میگوید: «بعد از این اتفاق با شماره تلفن پشتیبانی خدمات پس از فروش دزدگیر ماشینام تماس گرفتم، کارشناس به من گفت که احتمالا رطوبت باعث از کار افتادن دزدگیر شده یا شاید سیمها قطع شده، به همین خاطر ماشین را به نمایندگی نصب دزدگیر بردم.» کارشناس دزدگیر اما تشخیص دیگری داد. «به محض اینکه نصاب کاپوت را بالا برد، گفت موش سیمهای دزدگیر را جویده، حتی جای پاره شدن سیم را هم به من نشان داد. ته مانده غذای موش به اندازه دانههای ذرت در فضای کنار دزدگیر ریخته شده بود و نزدیکترین سیم به آن محل هم سیم دزدگیر بود که موش یکی از آنها را چیده بود، ٥هزار تومان هزینه تعمیرش شد.»
شکرایی میگوید: «ماشینم را کنار سطل زباله مکانیزه، مثل هر روز پارک کرده بودم، آنجا پُر از موشهای بزرگی است که دور زبالهها میپلکند. در محلهمان موشها از در و دیوار بالا میروند، همیشه آنها را میدیدم، اما فکر نمیکردم وارد ماشین شوند.» این موشهای موذی اما همیشه خسارت ٥ یا ١٠هزار تومانی به صاحب خودرو نمیزنند، گاهی با جویدن سیمهای انژکتور، خسارتها به چند صدهزار تومان هم میرسد. این را یکی از نمایندگیهای نصب دزدگیر به «شهروند» میگوید.
تعدادی از قربانیان موشهای سیمچین، در ماههای اخیر، مشتری محسن دهقانیان بودهاند. «زمستانها موارد چیده شدن سیمها توسط این موشها خیلی بیشتر است، معمولا خودروهایی که کنار جویهای بزرگ یا سطلهای زباله متوقف میشوند، قربانی این جوندهها میشوند.» به گفته دهقانیان، وقتی موتور ماشین گرم است، موش غذایش را از پایین به قسمت فنی ماشین میبرد، همانجا، مکانی پیدا میکند، غذایش را میخورد و بعد از آن هم برای کوتاهتر یا تیزکردن دندانهایش، سیمهای اطراف را میجود. او میگوید: «موشها خیلی راحت وارد بخش فنی ماشین میشوند، حتی اگر ماشین روشن باشد، به خاطر ولتاژ پایین، هیچ خطری آنها را تهدید نمیکند، به همین خاطر با خیال راحت مشغول چیدن سیمها میشوند، سیمهای دزدگیر، چراغ راهنما، انژکتور، پمپبنزین و... را میجوند و در بسیاری از مواقع منجر به قطع سیمها میشوند.
معمولا چیدهشدن سیم انژکتور، بالاترین خسارتی است که این موشها میتوانند به صاحب ماشین وارد کنند، چرا که دیگر ماشین روشن نمیشود و بالای ٢٠٠هزار تومان هزینه جبران خسارت میشود.» اشاره او به صاحب خودروی پرایدی است که همین چند وقت پیش به خاطر خرابی ماشین به او مراجعه کرده بود که مشخص شد موشی سیم انژکتور را چیده. به گفته دهقانیان، قطع شدن سیم دزدگیر، ١٠ تا ١٥هزار تومان، سیم انژکتور بالای ٢٠٠هزار تومان، سیم سنسورها، هر کدام ١٣٠ تا ١٤٠هزار تومان هزینه بر میدارد.
این نصاب دزدگیر، از زیاد شدن موشهای تهران نگران است. «زمستانها مشتریهایی از این دست داریم، در ماههای دیگر خیلی کمتر هستند، معمولا هم ماشینهایی که اطراف جویهای بلوار کشاورز یا خیابان ولیعصر پارک کرده باشند، این مشکل را پیدا میکنند. آنجا تعداد موشها خیلی زیاد است.» مرگ موش، گازوئیل یا مادهای بدبو را میتوان در محوطه فنی خودرو ریخت تا از خسارت زدن این موشها جلوگیری کرد. اینها را دهقانیان به رانندگان پیشنهاد می دهد، تا از چیده شدن سیم ها توسط موشها پیشگیری کنند.
تعداد موشها در شرایطی درحال افزایش است که مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران میگوید که تهران در بدترین شرایط یکمیلیون و ۸۰۰هزار موش دارد. به گفته رضا قدیمی، بیشتر موشهایی که در تهران زندگی میکنند از نژاد رَت نروژی هستند. او به تسنیم میگوید: «پراکندگی موشها در کل تهران است و اصناف زبالهسازی مانند میوهفروشیها، فستفودها و
رستوران ها که مواد غذایی موردنیاز موشها را تأمین میکنند. در جاهایی که مردم زبالههای خود را مدیریت نمیکنند و زبالههای خود را در جوی آب یا خارج از سطلهای زباله میاندازند، موشها میتوانند وجود داشته باشند.»