به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، یک روزنامه نزدیک به دفتر هاشمی رفسنجانی، امروز مصاحبهای را با هدف توجیه لزوم برقراری رابطه با امریکا با فیاض زاهد، از اساتید تاریخ و سیاست و چهرههای نزدیک به حزب اعتماد ملی منتشر کرده است که هر چند در بخشهای مربوط به تحلیل شیوه عمل امریکا و نسبت آن با ایران از خوشبینی مفرط به شیطان بزرگ رنج میبرد، اما در دل خود یک هشدار جدی برای دولت روحانی نیز دارد.
زاهد با یک ذوقزدگی مشهود، دیدار کری و ظریف را نشانهای از وجود زمینه برای ایجاد «مناسبات فوق استراتژيك در عرصه بينالمللي» میداند و معتقد است امریکا حقیقت قدرت و موقعیت منطقهای ایران را درک کرده و به همین دلیل تصمیم دارد با ایران به تعامل بپردازد.
وی عنوان میکند که دولت اوباما اگر موفق به حل پرونده هستهای ایران بشود، کلید ورود مجدد دموکراتها به کاخ سفید را به دست آورده است چرا که امریکا به دنبال حل و فصل مسائل خاورمیانه و حرکت به سمت دریای پاسیفیک و شرق دور است.
اما شاید نقطه اوج این تحلیل بسیار خوشبینانه رضایت دادن امریکا به حضور ایران در منطقه به عنوان قدرت برتر، پس از خروج امریکا از خاورمیانه باشد. زاهد در این زمینه میگوید: «در غياب آمريكا در منطقه خاورميانه كشورهاي زيادي باقي نخواهند ماند. عراق تا سالها درگير جنگ داخلي و درگير با تروريستها باقي خواهد ماند. تركيه خاورميانه را ترك خواهد كرد و به آغوش اتحاديه اروپا خواهد رفت. در اين شرايط ايران به عنوان يك قدرت راهبردي نقش رهبري منطقه را به عهده خواهد گرفت. اشتباه نشود. من قصد ندارم عنوان كنم كه ايران به عنوان ژاندارم آمريكا در منطقه خاورميانه تبديل خواهد شد. اين خاصيت ژئوپلیتيكي ايران است كه نقش رهبري را به اين كشور در منطقه خاورميانه ميدهد. ايران امروزدرلبنان، سوريه، عراق، يمن، افغانستان و بيشتر كشورهاي منطقه نقش مهمي را بازي ميكند. دليل اين مساله به تاريخ و گذشته ايرانيان بازميگردد. تمامي اين مناطق زماني جزئي از خاك ايران بودهاند. اين يك كاريكاتور و تصوير نيست و بلكه يك واقعيت تاريخي است. ديگر كشورهاي منطقه اين اعتماد به نفس تاريخي را ندارند كه بتوانند در اغلب كشورهاي خاورميانه نقش تاثيرگذاري داشته باشند.»
با این حال زاهد به این پرسش پاسخ نمیدهد که آیا ساختار سیاسی امریکا این اجازه را خواهد داد تا دولتی که مستقل از امریکا به حیات سیاسی و این حد از قدرت رسیده است، بتواند زمام امور منطقه خاورمیانه را در دست بگیرد، و اساسا در صورت صدارت این کشور بر خاورمیانه، آیا ضمانتی وجود دارد که ایران از ظرفیت جدید برای چالش بیشتر و موثرتر با امریکا استفاده نکند!؟ و این ها همه در شرایطی است که امریکا این روزها حتی نمیتواند برتری ایران در سوریه و یا عراق و لبنان را تحمل کند!
اما هشدار جالب توجه زاهد به دولت روحانی، چیدن همه تخم مرغهای دولت در سبد سیاست خارجی است. او میگوید: «من دوست دارم اين پيام من به گوش آقاي رئيسجمهور برسد. پيام من اين است: «آقاي روحاني در بخش داخلي هويت و شناسنامه ندارد». اين بزرگترين خطري است كه دولت روحاني را تهديد ميكند. آقاي روحاني به تنهايي بار هويت و شناسامه دولت خود را به دوش ميكشد. يعني هويت حسن روحاني همان هويت دولت شده است. درحالي كه اينبار را بايد وزارت كشور به دوش بكشد. اين يك خطاي استراتژيك است كه بخش اعظم استانداران، فرمانداران و مديران كل دولت تدبير و اميد، عطر و بوي آقاي روحاني را نميدهند. اين مديران بيش از آنكه نماينده سياسي دولت باشند گاه نماينده يك فرايند خنثي هستند. هيچگاه نبايد به نيروهاي سياسي فرصتطلب اعتماد كرد. آقاي روحاني گمان نكند با انتخاب چهرههاي خنثي هزينه سياسي دولت خود را كاهش ميدهد و مسير هموارتري خواهد داشت.»
زاهد به دو فرض شکست و یا به نتیجه رسیدن مذاکرات و پرداخته و میافزاید: « با فرض بر اينكه مذاكرات هستهاي به نتيجه برسد، تا آثار آن در مسائل داخلي آشكار شود روحاني در سال آخر دولت خود قرار خواهد داشت كه مشخص نيست تا آن زمان بتواند برنامههاي خود را به خوبي پيش ببرد. اما در صورتي كه آقاي روحاني در مذاكرات هستهاي شكست بخورد مشكلات دولت صدبرابر خواهد شد. در اين شرايط ما با دوحالت مواجه هستيم: اول اينكه دولت در حوزه داخلي بهشدت تضعيف ميشود و مخالفتها نسبت به دولت افزايش پيدا ميكند. دوم اينكه اگر طرف مذاكرهكننده به اين مساله پي ببرد كه دولت آقاي روحاني تمام تخم مرغهاي خود را در سبد مذاكرات گذاشته است از اين نقطه ضعف دولت استفاده كرده و مطالبات جديدي را مطرح ميكند. در نتيجه فشار خود را در مذاكرات افزايش ميدهد و به دنبال گرفتن امتيازات بيشتر خواهد بود.»
وی این نقطه را پاشنه آشیل دولت روحانی عنوان کرده و می افزاید: «اينجاست كه آقاي روحاني در يك بنبست قرار ميگيرد كه نه ميتواند به جلو برود و نه قادر خواهد بود به عقب بازگردد. آقاي روحاني بايد تا آنجا كه امكان پذير است حوزه داخلي را از حوزه خارجي جدا كند. هويت داخلي دولت آقاي روحاني مشخص نيست. دولت احمدينژاد يك هويت مشخص و تعريف شده داشت. دولت خاتمي و هاشمي هم داراي هويت و شناسنامه بودند. دولت آقاي روحاني اما بيرنگترين و بدون شناسنامهترين دولت بعد از انقلاب در زمينه داخلي بوده است. احمدينژاد از بركناري وزيري كه يك ماه قبل كار خود را شروع كرده و افكارش با وي همخواني نداشت هيچ گونه ابايي نداشت. آقاي روحاني در يك سوءتفاهم قرار گرفته است. چه كسي عنوان كرده كه آقاي روحاني براي انتخاب مديران خود بايد با نمايندگان مجلس مشورت كند؟ كجاي قانون چنين چيزي ذكر شده است؟ احمدينژاد در اين زمينه كار خوبي انجام ميداد. كار خوب را بايد گفت. نبايد جناحي و جرياني به مسائل نگاه كرد. احمدينژاد به قوه مجريه اقتدار داده بود. هماهنگي با مجلس خوب است اما با يك مجلس هماهنگ و همسو و نه يك مجلس مخالف. تلاش براي هماهنگي با يك مجلس مخالف باعث خنثي شدن عملكرد و كند شدن برندگي دولت خواهد شد. اين مساله ممكن است به شكست كلي دولت روحاني منجر شود. آقاي روحاني بايد بداند كه اگر با «آب زمزم» هم خودش را غسل بدهد جريان راست افراطي به وي اعتماد نخواهد كرد.
سخنان فیاض زاهد که پیش از این سابقه مشاوره کروبی در حزب اعتماد ملی را نیز داشته است، پیش از این بارها از سوی دلسوزان و منتقدان دولت نیز مطرح شده بود، چیدن همه تخممرغها در سبد مذاکرات، اشتباه راهبردی و استراتژیکی است که نه تنها میتواند دولت روحانی را به ورطه شکست بکشاند بلکه برای نظام نیز هزینههای سنگینی را به دنبال داشته باشد.