کد خبر: ۲۷۹۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
بیداری اسلامی در سرزمین وحی و مهد اسلام؛
حکومت آل سعود که پس از مرگ ولیعهد این کشور در شرایط بسیار ملتهبی دست و پا می زند و وضعیت سردرگمی نیز برای متحدان غربی اش در منطقه به وجود آمده است، بهترین راه ممکن را فشار گسترده و سرکوب مردمی در این کشور می داند. اینکه آیا این روش با توجه به تجربه کشورهای مصر، لیبی و یمن، نجات دهنده حکومت آل سعود خواهد بود یا نه را باید به انتظار نشست و دید.

بولتن نیوز: شاید آذرماه سال 88 که نیروهای امنیتی عربستان به هواخواهی حکومت علی عبدالله صالح،شیعیان شمال یمن را- به جهت هراس از تداوم این قیامها در مناطق شیعه نشین عربستان- مورد تاخت و تاز جنگنده های آمریکایی خود قرار داد، تصور اینکه چنین قیامی روزی گریبان آل سعود را در عربستان خواهد گرفت، امری محال به نظر می رسید.

با آغاز موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه حکومت دیکتاتوری عربستان نیز از این موج بی بهره نبود. این قیامها به جهت وسعت جغرافیایی وضعیت خطرناکی را برای حکومت استبدادی آل سعود رقم زد چرا که هم در یمن که دو سال پیش عربستان در آن دخالت کرد، قیامها بالا گرفته بود و هم در بحرین، کشوری با اکثریت شیعه این اتفاق داشت ناقوس مرگ عربستان را رقم می زد. هر چند که لشکرکشی عربستان برای هراس از به نتیجه رسیدن این اعتراضات در بحرین و ادامه این روند در عربستان، نیروهای امنیتی این کشور را ماهها ر بحرین ماندگار کرده است ولیکن با این حال نیز سیاستهای خفقان آور حکومت سعودی در دیگر کشورها نیز باعث تداوم بیداری اسلامی ر این کشور نگشته است.

در تازه ترین این اعتراضات روز دوشنبه نیروهای امنیتی سعودی به روی تظاهر کنندگان دو استان شرقی عربستان در شهر الطایف شلیک کرده و تعدادی از شهروندان سعودی را زخمی کرده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانس پرس این تظاهرات پس از آن انجام گرفت که نیروهای سعودی یک جوان 19 ساله شعیه بنام ناصر المیشی را روز یکشنبه در حالي که از خياباني در شهر قطيف با دوستانش عبور مي‌کرد، به گلوله بستند و وی پس از یک روز در اثر شدت جراحات جان باخت.این در حالی است که علی المیشی پدر ناصر المیشی به خبرگزاری فرانسه گفته است پلیس به او گفته است که زمانی که افراد مسلح به محل بازرسی پلیس حمله کرده اند، فرزند او ما بین پلیس و حمله کنندگان مسلح قرار داشته و با اصابت 4 گلوله از پای در آمده و شهید شده است.

شهادت این نوجوان 19 ساله باعث برافروخته شدن خشم مردم نسبت به جنایات آل سعود شد.هزاران تظاهرکننده عربستاني در مراسم تشييع پيکر ناصر المهيشي شرکت کردند. آن‌ها عليه خاندان سلطنتي آل سعود تحت حمايت امريکا شعار دادند.همچنین تظاهرات مشابهي نيز در شهر عواميه برپا شد که طي آن معترضان اقدام به سوزاندن لاستيک‌هاي ماشين‌ها و مسدود کردن جاده‌هاي اصلي کردند.

هر چند که سرکوب قیام مردمی در دستور کار نیروهای امنیتی عربستان سعودی قرار دارد ولی با این حال معترضان همچنان به برگزاری تظاهرات علیه خاندان حکومتی عربستان ادامه دهند.

وسعت این اعتراضات به حدی بوده است که تظاهرکنندگان ضددولتي در شهرقطيف يک زره‌پوش متعلق به نيروهاي امنيتي را تصرف کرده‌اند.به گزارش پرس تی وی به گفته فعالان، پيشتر در همين روز نيروهاي امنيتي در شهر قطيف به روي معترضان آتش گشودند که موجب کشته و زخمي شدن چند تن شد.


هر چند که افق روشنی برای ادامه سبک حکومت استبدادی آل سعود در عربستان با توجه به تحولات دیگر کشورهای عربی اسلامی وجود ندارد، ولیکن حکومت آل سعود در تازه ترین اقدام انفعالی به این اعتراضات 17 فعال و وکيل را به حبس بلند مدت محکوم کرده است.دادگاه عربستان روز گذشته اين افراد را به خاطر آن‌چه "فتنه و ديگر تخلفات" خواند، به 30 سال زندان محکوم کرد.

بيشتر اين فعالان و وکلاي محکوم به حبس، در سال 2007 پس از اين که براي گفت‌وگو درباره تغييرات سياسي در عربستان سعودي در جده گرد هم آمدند، مورد بازداشت قرار گرفتند.حکم اين دادگاه روز سه‌شنبه در حالي صادر شد که فعالان مي‌گويند نيروهاي امنيتي سعودي طي دو روز گذشته حداقل سه تن را در شهر قطيف در استان شرقي کشته‌اند.

نيروهاي امنيتي سعودي هفته گذشته ميلادي دو تن را که به شرکت داشتن در تظاهرات خواستار اصلاحات و آزادسازي زندانيان سياسي در عربستان سعودي متهم بودند، بازداشت کردند.

این در حالی است که ديده‌بان حقوق بشر در ماه اکتبر از مقامات سعودي خواسته است که "بازداشت‌هاي خودسرانه تظاهرکنندگان صلح‌طلب، بستگان افراد تحت تعقيب و فعالان حقوق بشر" در اين کشور را متوقف کند.

حکومت آل سعود که پس از مرگ ولیعهد این کشور در شرایط بسیار ملتهبی دست و پا می زند و وضعیت سردرگمی نیز برای متحدان غربی اش در منطقه به وجود آمده است، بهترین راه ممکن را فشار گسترده و سرکوب مردمی در این کشور می داند. اینکه آیا این روش با توجه به تجربه کشورهای لیبی و یمن، نجات دهنده حکومت آل سعود خواهد بود یا نه را باید به انتظار نشست و دید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها