کد خبر: ۲۷۹۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
پس از ناكامی در سركوب مردم
در حالی كه كمتر از یك هفته به انتخابات موعود در روز 28 نوامبر باقی مانده، آمریكا و دولت های اروپایی به صف معترضان پیوسته و همصدا با آنان خواستار برگزاری انتخابات در روز مقرر هستند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ايرنا : ناآرامی های آغاز شده طی چند روز گذشته در مصر و تظاهرات در میدان التحریر كه در پی سرخوردگی مصری ها از اعتماد به شورای نظامی حاكم انجام شد، بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت.

معترضان كه خواستار بركناری دولت موقت و تشكیل یك حكومت غیرنظامی بودند، نسبت به برگزاری انتخابات در روز تعیین شده چندان امیدی ندارند. این درحالی است كه آمریكا و دولت های اروپایی این بار با مردم مصر هم صدا شده و بر برگزاری انتخابات علیرغم ناآرامی ها تأكید می كنند. ترس از دست رفتن مصر و روی كار آمدن دولتی مردمی باعث انعطاف ظاهری غربی ها در مواجه با انقلاب مردم مصر شده است. دولت فرانسه نتوانست موضع خود را در قبال تحولات اخیر مصر پنهان كند.

روزنامه فیگارو در گزارشی با عنوان 'دومین انقلاب مصر را تهدید می كند'، ضمن تأكید بر اعمال خشنونت از سوی دولت موقت علیه معترضان و نیز كشته شدن ده ها نفر از مردم مصر، نوشت: تنش ها پس از كناره گیری حسنی مبارك در حال افزایش است. معترضان خواستار واگذاری قدرت از شورای عالی نیروهای مسلح حكومت موقت به دولتی غیرنظامی هستند.

نشریه فرانسوی '20 مینوت' نیز عبارت 'حمام خون پیش از انتخابات' را برای درگیری های چند روز گذشته در میدان التحریر به كار برد.

**نظامیان محاكمه نمی شوند

----------------------------------

فیگارو ضمن بازتاب كامل اعتراضات مردمی مصر، به نقل از تظاهركنندگان آورده است: این ها روش خود را تغییر نداده اند، اما ما پیروز خواهیم شد همانطور كه در فوریه پیروز شدیم. چنانچه شورای عالی نیروهای مسلح بر قدرت باقی بماند این انقلاب به نتیجه نخواهد رسید. این شورا منبع تمام مشكلات ماست. این شورا تاكنون باعث شده كه روند اصلاحات این همه به تأخیر بیافتد. این شورا از فساد در دستگاه قضایی، پلیس و رسانه ها حمایت می كند. این شورا به اعضای حزب سابق ناسیونال دموكرات حسنی مبارك اجازه حضور در انتخابات را داده است، چرا كه می خواهد با تكیه بر آن ها رهبری كشور را به دست بگیرند. انقلابیون مصری به تغییرات پیشنهادی شورای نظامی مصر در قانون اساسی معترض هستند. دادگاه عالی اداری مصر تصمیم گرفته است حضور مقامات سابق مصر در انتخابات و فعالیت های سیاسی را بدون مشكل اعلام كند.

براساس پیش‌نویس قانون اساسی اصلاح شده مصر، ارتش اختیارات انحصاری در رابطه با امور داخلی و بودجه خود پیدا می‌كند و همچنین از نظارت قانونی و حقوقی نیز مصون می‌شود.

**كابینه نجات ملی

---------------------

ادامه جنبش های اعتراضی تا واگذاری دولت انتقالی از سوی عصام شرف، حضور البرادعی به عنوان گزینه نخست آرام كردن اوضاع و نیز تأكید دولت موقت بر برگزاری انتخابات در روز اعلام شده از موضوعاتی مورد بررسی از سوی فیگارو بود. لازم به ذكر است كه كشورهای غربی علاقه زیادی به رییس جمهور شدن البرادعی دارند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: به زعم مردم مصر، دولت عصام شرف، منفعل و در برابر ارتش ضعیف است و تشكیل كابینه 'غیر نظامی' نجات ملی كه از قدرت واقعی بر خوردار باشد، ضروری است. در حالی كه زمزمه هایی مبنی بر انتخاب البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل به عنوان سرپرست دولت موقت به گوش می رسد، این موضوع از سوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر تكذیب می شود.

فیگارو همچنین به وعده های شورای عالی نیروهای مسلح مصر مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد اشاره كرد و نوشت: سخنگوی این شورا در تلویزیون دولتی مصر اعلام كرده است: ما اطمینان می دهیم كه انتخابات در روز مقرر یعنی 28 نوامبر برگزار خواهد شد و شهروندان می توانند آزادانه نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب كنند.

فیگارو نوشت: جنبش اخوان المسلمین كه در تظاهرات روز جمعه نیز شركت كرده بود، همچنان چهره محبوب مصری ها در رقابت هاب انتخاباتی است.

سخنگوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر نیز به گفته فیگارو، مسئولیت خشونت ها را متوجه آشوبگران كرد و آن را 'توطئه خارجی' خواند و گفت: ما حتی نمی دانیم آیا آن ها مصری هستند یا نه.

این موضع، انقلابیون را كه در پی تنش های سیاسی و مشكلات اقتصادی از پا درآمده اند، برآشفت. مردمی كه واكنش آنها ممكن است انقلاب دوم مصر را كه فعالان مصری خواستار آن بودند، رقم بزند.

**حمایت آمریكا از انقلابیون!

-------------------------------

آمریكا نیز وارد عمل شد تا از دیگر رقبای خود عقب نماند. نشریه فرانسوی '20مینوت' نوشت: آمریكا از دولت موقت مصر خواست تا علی رغم خشونت های چند روز گذشته در این كشور، انتخابات را در تاریخ تعیین شده برگزار كند.

به گفته دولتمردان آمریكا، این كشور معتقد است وقایع دردناك روزهای اخیر نباید مانعی در برگزاری انتخابات ایجاد كند! پس از 9 ماه از سقوط رژیم حسنی مبارك انتخابات باید در تاریخ 28 نوامبر برگزار شود.

ملاقات های مخفی و آشكار زیادی بین مقام های امنیتی و نظامی آمریكایی و شورای نظامی انجام شده است كه اطلاع دقیقی از محتوای آنها در دست نیست.

**سونامی عرب

------------------

نشریه 20 مینوت فرانسه به نقل از مقاله ای با عنوان 'سونامی عرب' به قلم 'آنتوان بسبوس' می نویسد: مصر در سردرگمی بزرگی به سر می برد.

بسبوس، تحلیلگر لبنانی كشورهای عربی در پاریس، معتقد است: مشكل اینجاست كه می خواهیم قبول كنیم یا بقبولانیم كه نظامیان از انقلاب حمایت می كنند در حالیكه آنان خود جزء لاینفك رژیم گذشته هستند!

این همه در حالی است كه به زعم 'فرانسوا فیون'، نخست وزیر فرانسه 'تونس، لیبی و مصر در حال حاضر در مرحله گذار به دموكراسی هستند. انقلاب های عربی دوره ای از ناپایداری را تجربه می كنند و این طبیعی است.'

تحلیل روزنامه 'فرانس سوار،' چاپ فرانسه قابل تأمل است. فرانس سوار می نویسد: به زعم آمریكا و دولتمردان اروپایی مصر، بزرگ ترین كشور دنیای عرب، باید به عنوان یك متحد وفادار در حوزه نفوذ آن ها باقی بماند و راه دشوار و طولانی رهبران سرزمین فراعنه به سمت دموكراسی نباید اتئلاف ها و تعادلات منطقه را بر هم زند.

به گزارش فرانس سوار این بدان معنی است كه ارتش مصر از یك سو صلح اجتماعی را تا زمان برگزاری انتخابات آزاد تضمین می كند و از سوی دیگر با فشارهای موجود، تقسیم قدرت چندان بعید نیست. ارتش در تمام بخش های اساسی حضور دارد. بنابراین انتخابات 28 نوامبر قانون اساسی موجود را اصلاح نخواهد كرد! و مجمع منتخب نیز همچون تونس تركیبی از احزاب نخواهد بود. یعنی مصر باید رژیم ریاست جمهوری مستبد و دیكتاتورمآبانه را حفظ كند. هیچكس از یاد نبرده است كه از زمان جمال عبدالناصر تا حسنی مبارك، رؤسای جمهوری مصر همگی نظامی بودند!

كشورهای غربی با حمایت از شورای نظامی كه به دنبال فرسایشی كردن روند انقلاب بود و سپس تغییر جهت؛ پس از تظاهرات خونین مردم مصر برای حفظ دستاوردهای انقلاب نشان دادند كه از مصر بزرگ و قدرتمند هراس داشته و تلاش می كنند هرگز به طور آشكار رو در روی مردم این كشور قرار نگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها