کد خبر: ۲۷۹۳۰
زمان انتشار: ۰۳:۵۱     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
پیروزی دیگر برای انقلابیون مصری
گروه پژوهش های خبری - همزمان با شدت گرفتن اعتراض های مردمی در مصر، محمد طنطاوی، رییس شورای عالی نیروهای مسلح در این كشور سرانجام و به ناچار به خواست انقلابیون مبنی بر انتخابات زود هنگام و كوتاه شدن دست نظامی ها از قدرت تن داد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ايرنا :در پی شدت یافتن اعتراض های مردمی در مصر، 'شورای نیروهای مسلح نظامی' این كشور سه‌شنبه (1 آذر/ 22 نوامبر) پس از 5 ساعت مذاكره با نمایندگان احزاب سیاسی مختلف‌ با برگزاری زود هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت كرد.

این اقدام به دنبال خواست معترضان مصری مبنی بر استعفای فوری كابینه 'عصام شرف' نخست وزیر مصر و تشكیل یك دولت غیر نظامی پیش از ژوییه 2012 انجام شد. گفته می شود كه ژنرال طنطاوی رییس شورای عالی نیروهای نظامی در مصر همچنین اعلام كرده است كه در صورتی كه مردم بخواهند، حاضر است برای انتقال قدرت به دولتی غیرنظامی رفراندوم برگزار كند. همچنین تشكیل دولت 'نجات ملی' تا زمان برگزاری انتخابات را نیز وعده داده است.

بر اساس طرح پیشین شورای نظامی مصر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پایان 2012 یا اوایل 2013 بود و تا آن زمان شورای نظامی مصر عهد‌‌ه‌دار قدرت تعیین شده بود. شورای عالی نظامی مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارك، رییس جمهور سابق مصر، در حدود 9 ماه پیش اداره این كشور را برعهده گرفته است.

معترضان مصری كه در دفاع از انقلاب خود بار دیگر از روز شنبه هفته جاری وارد میدان التحریر شده اند، نگرانند كه مبادا نظامیان و افرادی كه باقی مانده از نظام دیكتاتوری حسنی مبارك هستند به انقلاب مردمی مصر ضربه زده و نتایج آن را تصاحب كنند.

اخبار مربوط به تحولات تازه مصر با بازتاب فراوان در رسانه های خارجی مواجه شده است. رسانه هایی چون آسوشیتدپرس، بی بی سی، صدای آمریكا، خبرگزاری فرانسه، دویچه وله و العربیه امروز به طور مفصل اخبار مربوط به تحولات اخیر مصر را بازتاب دادند.

محورهای اصلی كه در اخبار این رسانه ها به چشم می خورد عبارتند از؛

- تسلیم شورای نظامی در برابر خواست معترضان(انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و كنترل دخالت نظامیان)

- حوادث به وجود آمده در جریان تظاهرات مردمی

- واكنش های بین المللی به تحولات چند روز اخیر در مصر

- معرفی گزینه های محتمل برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در مصر

**تسلیم شدن شورای نظامی در برابر خواست معترضان

---------------------------------------------------------------

پایگاه خبری صدای آمریكا امروز دوم آذر اعلام كرد كه رهبران نظامی مصر با تشكیل دولت جدید موافقت كرده اند و قول داده اند قدرت را تا ماه ژوییه به غیر نظامیان منتقل كنند.

محمد طنطاوی، رییس شورای عالی نیروهای مسلح این تصمیم را شامگاه سه شنبه در پی یك نشست اضطراری با گروه های سیاسی مختلف اعلام كرد و گفت استعفای كابینه غیر نظامی عصام شرف، نخست وزیر را پذیرفته است. طنطاوی گفت كابینه فعلی تا تشكیل دولت جدید بر جا خواهد بود. با این حال، افزود كه حكام نظامی آماده هستند در صورت لزوم انتقال فوری قدرت را به همه پرسی بگذارند.

وی همچنین گفت؛ افسران متعهد هستند انتخابات پارلمانی 28نوامبر(7 آذر) آغاز شود و انتخابات ریاست جمهوری را پیش از ژوئیه 2012 برگزار كنند.

به نوشته این رسانه شورای نظامی ظاهرا در امتیازی به تظاهر كنندگان، قانونی صادر كرد كه بر اساس آن محكومین به فساد از داوطلب شدن برای مقام های دولتی ممنوع خواهند شد. این اقدام می تواند اعضای حزب حاكم مبارك را برای رقابت در انتخابات آینده محدود كند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال محمدحسین طنطاوی گفته است: شورای عالی نیروهای مسلح مصر 'تمایلی به حفظ قدرت ندارد و در صورت درخواست مردم و چنانچه ضروری باشد، مسوولیت های خود را فورا از طریق یك رفراندوم واگذار خواهد كرد.'

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام كرد كه 'ابوالعلا ماضی' و 'محمد سلیم الوا'، دو سیاستمداری كه روز سه شنبه در نشست بحران با حاكمان نظامی شركت داشته اند می گویند، ژنرال ها خواهان انتقال قدرت تا اول ژوییه به غیر نظامی ها هستند. این دو گفته اند كه دولت'نجات ملی' جایگزین دولت عصام شرف خواهد شد.

تارنمای دویچه وله فارسی نیز امروز در این رابطه نوشت: شورای نظامی مصر با واگذاری قدرت پیش از زمان تعیین شده موافقت كرده است. ژنرال طنطاوی در یك سخنرانی تلویزیونی از موافقت نظامیان با بخشی از خواسته‌های معترض ها خبر داد.

تارنمای العربیه نیز در خبری نوشت كه محمد حسین طنطاوی استعفای عصام شرف رییس دولت موقت این كشور را پذیرفت، اما از آن خواست تا زمان تشكیل دولت جدید به كار خود در اداره كشور ادامه دهد. فرمانده شورای عالی نیروهای مسلح مصر با تاكید بر این كه این شورا بارها تاكید كرده كه بدیلی برای حاكمیت ملت نیست و هیچ چشم طمعی به قدرت ندارد افزود: 'همچنان خویشتندار هستیم و از حركت به سوی دموكراسی باز نخواهیم ایستاد.'

**حوادث به وجود آمده در جریان تظاهرات مردمی

------------------------------------------------------

پایگاه خبری صدای آمریكا دوم آذر ماه در خبری نوشت كه(شب گذشته) ده ها هزار مصری كه در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند هنگامی كه طنطاوی سخن می گفت او را هو كردند. برخی نیز خواهان استعفای او شدند. تظاهر كنندگان خواستار پایان فوری حكومت نظامیان بوده اند.

به گفته این رسانه در خارج از قاهره، ویدیوی تلویزیون الجزیره، خودروهای نظامی را كه به سوی جمعیت در اسكندریه گاز اشك آور شلیك می كردند نشان می داد.

صدای آمریكا به نقل از وزارت بهداری مصر اعلام كرد كه در جریان شدت گرفتن خشونت ها دست كم 29 معترض كشته شده اند، از جمله سه نفر كه بامداد سه شنبه در بندر اسماعیلیه در كرانه دریای سرخ جان سپردند. البته بر خلاف صدای آمریكا كه از كشته شدن 29 نفر سخن می گوید، رسانه های مستقل از 40 نفر كشته خبر دادند.

تارنمای دویچه وله هم از عدم رضایت معترضان با وجود وعده های طنطاوی خبر داد و نوشت: معترضان گردآمده در میدان تحریر هنوز راضی نیستند. به نوشته این تارنما درحالیكه شورای نظامی مصر اعلام كرده، كمیسیونی را مامور تحقیق و بررسی برخوردهای خشونت‌آمیز در خیابان‌های این كشور خواهد كرد، معترضان حاضر در میدان تحریر بر خواسته خود مبنی بر كنار‌ه‌گیری رییس شورای نظامی مصر، محمد حسین طنطاوی پافشاری می‌كنند.

خبرگزاری فرانسه نیز در خصوص واكنش تظاهر كنندگان به سخنان رییس شورای نظامی مصر اعلام كرد كه اظهارات ژنرال محمدحسین طنطاوی واكنش ده ها هزار معترض حاضر در میدان التحریر را درپی داشت و تجمع كنندگان شعارهایی علیه وی سر دادند.

تارنمای العربیه نیز در خصوص خواست معترضان در اعتراض های تازه خود این گونه نوشت: سخنان طنطاوی در حالی مطرح می شود كه مصر به ویژه میدان التحریر قاهره، شاهد اعتراض های گسترده حكومت نظامیان است. معترضان خواستار انتقال قدرت به غیر نظامیان طبق یك جدول زمانبندی شده مشخص، استعفای دولت فعلی، پایان دادن به برخورد امنیتی با اعتراض ها و پایان دادن به محاكمه غیر نظامیان در دادگاه های نظامی هستند.

العربیه افزود كه معترضان نیروهای امنیتی و ارتش را متهم به استفاده از خشونت مفرط می كنند.

تارنمای بی بی سی نیز امروز در تیتر خبر خود اعلام كرد كه مصری‌ها وعده‌های شورای نظامی را كافی ندانستند و نوشت مصری‌های معترض به شورای نظامی حاكم بر مصر، وعده‌های مبنی بر جلو انداختن انتخابات ریاست جمهوری را كافی ندانستند و شب را در میدان تحریر قاهره به صبح رساندند.

به نوشته بی بی سی بسیاری از مردم مصر از بابت دخالت نظامیان در نتایج انتخابات به منظور حفظ قدرت در این كشور ابراز نگرانی كرده‌اند.

**واكنش های بین المللی به تحولات اخیر مصر

----------------------------------------------------

پایگاه خبری صدای آمریكا در بیان واكنش سازمان عفو بین الملل به حوادث اخیر در مصر نوشت: روز سه شنبه این سازمان حكام مصر را متهم كرد كه در بی رحمی گامی از مبارك فراتر می روند. در جریان ناآرامی های جاری در سراسر كشور صدها نفر مجروح شده اند.

تارنمای دویچه وله نیز از واكنش سازمان عفو بین‌الملل خبر داد و نوشت كه این سازمان ارتش مصر را به استفاده از شیوه‌های سنتی سركوب مخالفان مانند دوران حسنی مبارك متهم كرده است. این سازمان حقوق بشری با انتشار گزارشی در مورد ناآرامی‌های اخیر مصر، ارتش را به سركوب خشونت‌بار تظاهرات مسالمات‌آمیز معترضان متهم كرده است.

در ادامه آمده است كه در این گزارش همچنین به محاكمه 'غیرعادلانه' بیش از 12000 فعال سیاسی و اجتماعی در طول ماه‌های اخیر در دادگاه‌های نظامی اشاره شده است.

در همین حال فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز گفته‌اند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره وضعیت سوریه به كمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه می‌كنند.

تارنمای العربیه نیز در این زمینه نوشت كه آمریكا استفاده از خشونت مفرط توسط نیروهای امنیتی مصر را در مقابله با معترضان محكوم كرد. سازمان عفو بین الملل هم در بیانیه ای تاكید كرد كه روش های به كار رفته از سوی ارتش و نیروهای امنیتی مصر در مقابله با معترضان همان روش های دوره حكومت حسنی مبارك است.

معترضان خواهان این هستند كه انتقال قدرت از شورای نظامی به غیرنظامیانی كه با رای مردم بر سر قدرت می‌آیند زودتر انجام شود. انقلابیون و نیروهای امنیتی در میدان تحریر در ساعاتی از شب با هم درگیر شدند. در تصاویر تلویزیونی از این منطقه، آمبولانس‌هایی دیده شد كه برای كمك‌رسانی به مجروحان به صحنه آمده بود.

**گزینه های محتمل برای انتخابات

---------------------------------------

تارنمای دویچه وله در خصوص نامزدهای تصدی ریاست ‌دولت انتقالی جدید نوشت: دولت انتقالی مصر به رهبری عصام شرف، دوشنبه شب در اعتراض به برخوردهای خشو‌نت‌بار با معترضان، از مقام خود استعفا داد. همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیك به ارتش مصر، از تصمیم شورای نظامی برای دعوت از محمد البرادعی برای تصدی ریاست دولت انتقالی خبر داد.

یكی از احزاب شركت‌كننده در مذاكرات شورای نظامی و احزاب سیاسی سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، از بحث‌ و تبادل نظر بر سر نامزدهای مناسب برای تصدی سمت نخست‌وزیری دولت انتقالی خبر داده است.

به گفته وی، 'عبدالمنعم عبد الفتوح' یكی از رهبران پیشین 'اخوان المسلمین' نیز یكی از گزینه‌های مورد بحث بوده است.

نتیجه تحولات اخیر تحت هر شرایطی كنار رفتن نظامیان و بر مسند قرار گرفتن دولتی غیرنظامی است. نظامیان حاكم از هم اكنون تلاش خود را برای حفظ قدرت با استفاده از گزینه های جایگزین آغاز كرده اند. بی شك ایستادگی مردمی كه تاكنون نشان داده اند از هشیاری لازم برخوردارند در برابر نظامیان، موضوعی است كه تحولات بیشتری را در آینده رقم خواهد زد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها