کد خبر: ۲۷۹۲۸
زمان انتشار: ۰۳:۴۰     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
مصوبه هیات دولت لبنان/
بیروت - بدنبال انتشار اخباری مبنی بر فعالیت های اطلاعاتی سازمان سیا در لبنان، هیات دولت لبنان در پایان جلسه امشب خود خواستار احضار فوری سفیر آمریكا در بیروت به وزارت خارجه این كشور شد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ایرنا :بیروت، 'ولید الداعوق' وزیر اطلاع رسانی لبنان چهارشنبه شب پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام كرد: حاضرین در جلسه به اتفاق از 'عدنان منصور' وزیر خارجه خواستند تا با احضار 'مورا كونیللی' سفیر آمریكا درخصوص آنچه در رسانه ها در زمینه فعالیت های جاسوسی سیا در لبنان منتشر شده است، توضیح بخواهد.

از سوی دیگر در حالی كه برای اولین بار سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) به شكست جنگ اطلاعاتی خود با نیروهای مقاومت لبنان اذعان كرده است، دو مقام برجسته حزب الله نسبت به این اعتراف سیا واكنش نشان دادند.

شیخ 'نعیم قاسم' معاون دبیركل حزب الله طی سخنانی در بیروت در این خصوص تاكید كرد: آمریكا خوب می داند كه اقدامات جاسوسی‌ در لبنان همچنان ادامه دارد چراكه آنها در راستای منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حركت می كنند و اینكه می گویند كه چون جاسوسانش در لبنان شناسایی شده‌اند بنابراین دیگر جاسوسی نمی‌كند، صرفا یك حركت فریبكارانه است.

از سوی دیگر 'حسن فضل الله' عضو فراكسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله طی سخنانی با شبكه الجدید لبنان اعتراف آمریكا به جاسوسی از حزب الله را كه اخیرا سید'حسن نصرالله' نیز از آن خبر داده بود، پیروزی جدیدی برای مقاومت در مقابله با اسرائیل و آمریكا دانست.

وی تاكید كرد: ما امروز در مقابل پیروزی بزرگ تشكیلات امنیتی، مقاومت در جنگ مخفی با سازمانهای اطلاعاتی آمریكا و اسرائیل قرار گرفته ایم و نشان دادیم كه توانایی لبنان كمتر از كشورهای استكباری نیست.

فضل الله از مقامات لبنان خواست به این اقدام آمریكا واكنش نشان دهند.

'ولید سكریه' نماینده مجلس لبنان گفت: 'با وجود اعتراف سفارت آمریكا در لبنان به جاسوسی در این كشور چرا ما نباید این سفارتخانه را در پرونده های ترور مختلفی كه در كشورمان صورت پذیرفته، از جمله مساله ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان متهم بدانیم؟'

این نماینده مجلس لبنان روز چهارشنبه در گفتگویی رسانه ای گفت: اعتراف ایالات متحده آمریكا به فعالیت سازمان جاسوسی این كشور'سیا' در خاك لبنان و به كارگیری مزدورانی به این منظور اثبات می كند كه سفارت ایالات متحده در لبنان به لانه جاسوسی تبدیل شده است كه ثبات و امنیت لبنان را تهدید می كند.

این نماینده مجلس لبنان افزود: نقش امنیتی و اطلاعاتی در لبنان كه آمریكا به آن اعتراف كرده، این كشور را در ردیف اول اتهام به تهدید امنیت لبنان قرار می دهد، چرا كه منافع آمریكا در این تهدیدات است.

از سوی دیگر شبكه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله در گزارشی در این خصوص گفت: 'فرار سازمان سیا از بیروت ' یك تیتر شعاری نیست بلكه مطبوعات و رسانه های آمریكایی موضوعاتی را تحت این عنوان منتشر كرده اند.

در همین حال یك مسئول آمریكایی اعلام كرد: پس از گذشت ده ها سال، فعالیت جنگ سری سازمان اطلاعاتی مركزی آمریكا در لبنان به شكست منجر شده و دوازده تن از جاسوسان این سازمان به دست حزب الله و سازمانهای امنیتی بازداشت شدند.

این مسئول در اظهارات خود تصریح كرد: حزب الله بسیار منسجم است و نباید توانایی او را دستكم گرفت. باید به حزب الله نمره بیست داد زیرا برای شناسایی شبكه های جاسوسی آمریكایی و اسرائیلی در لبنان تلاش زیادی كرد ما اكنون چشمهای خود را از دست داده ایم و مانند افراد نابینا در مقابل حزب الله قرار گرفته ایم .

در حال حاضر سخنان و گمانه زنی هایی در باره توقف فعالیت سیا در بیروت مطرح شده است. در همین حال واشنگتن به صورت نیمه رسمی و برای اولین بار به شكست فعالیتهای سیا در برابر مقاومت حزب الله اذعان كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها