کد خبر: ۲۷۸۷۷
زمان انتشار: ۱۸:۱۵     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
هدف قرار گرفتن يك ساختمان حزب بعث با دو راكت/
هشت ماه پس از اعتراض‌هاي پراكنده در شهرهاي مرزي سوريه و در حالي كه اين اعتراض‌ها به دمشق نرسيده و صرفاً مخالفان طايفه‌اي و مذهبي اسد در درعا و حمص اقدام به برگزاري تظاهرات‌هايي مي‌كردند، سرانجام امروز يك ساختمان حزب بعث سوريه هدف دو راكت پرتاب شده از يك راكت انداز قرار گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از رجانيوز اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه چهارشنبه هفته گذشته نيز يك مقر پدافند هوايي ارتش سوريه در نزديكي دمشق هدف حمله قرار گرفت و تعدادي از افراد با عنوان "گردان‌هاي معاويه" رسماً اعلام اقدام نظامي كردند.

بر اساس گزارش رويترز، شاهدان عینی می گویند پس از اصابت موشک ها به ساختمان مقر حزب دود غلیظ سیاهی بر فراز منطقه مشاهده شد و نيروهاي امنيتي راه‌هاي اطراف اين ساختمان را محاصره كردند.

مجهز بودن مخالفان به انواع سلاح‌هاي خودكار و نيمه سنگين و استفاده از آن‌ها يكي از نكاتي بود كه دولت سوريه از ابتداي درگيري‌ها بر آن‌ها تأكيد مي‌كرد و در مورد علت به‌كارگيري خشونت عليه مخالفان نيز به همين مورد استناد مي‌كرد اما معارضان اسد با انكار اين مسأله تأكيد مي‌كردند كه به سلاح مجهز نيستند.

با اين حال، به نظر مي‌رسد پس از گذشت هشت ماه از ناآرامي‌ها و در شرايطي كه بشار اسد در كنترل ناآرامي‌ها موفق عمل كرده و در عين حال، تعداد زيادي از مردم سوريه به‌ويژه در شهرهاي اصلي مانند دمشق با برگزاري چندين تظاهرات ميليوني حمايت خود را از اسد اعلام كردند كه در واقع نشان داد ظرفيت داخلي براي سقوط نظام سوريه كافي نيست، اتحاديه عرب كه كاملاً تحت تأثير امريكا عمل مي‌كند، به ميدان آمد و عضويت سوريه را به حالت تعليق درآورد و معارضان داخلي نيز كه تا پيش از اين، مسلح بودن خود را رد مي‌كردند، رسماً اعلام فعاليت نظامي كردند.

اين در حالي است كه تلويزيون دولتي سوريه پيش از اين نيز تصاوير و فيلم‌هايي از در اختيار داشتن تسليحات و به‌كارگيري آن‌ها توسط معارضان و كشف سلاح از مقرهاي آن‌ها منتشر كرده بود. اين سلاح‌ها عمدتاً از مرزهاي اردن با حمايت عربستان، قطر و تركيه در اختيار مخالفان قرار مي‌گرفت.

همچنين تلويزيون سوريه پيش از اين تصاويري از مثله كردن علويان (هم طايفه‌اي‌هاي خاندان اسد) در شهرهايي مانند درعا را در مقابل پخش تصاويري از كشتار مخالفان در جريان تظاهرات‌ها منتشر كرده بود تا نشان دهد كه درگيري‌ها در سوريه از جنس مصر، بحرين و يمن نيست، بلكه مخالفان اسد دست به كارهايي از اين جنس نيز مي‌زنند.

در عين حال، اقدامات نظامي عليه دولت اسد آن‌هم در دمشق نشان مي‌دهد كه اولاً معارضان و غربي‌ها از تسري دادن موج مخالفت با دولت سوريه به پايتخت و توده‌اي كردن آن در سراسر كشور نااميد شده‌اند كه حاضر هستند به نحوي رفتار كنند كه ادعاهاي دولت سوريه در مورد آن‌ها در طول هشت ماه گذشته ثابت شود و ثانياً برخي از تحليل‌ها مبني بر مشابه‌سازي الگوي ليبي در سوريه را تأييد مي‌كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها