کد خبر: ۲۷۷۷۴
زمان انتشار: ۰۴:۲۹     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
تصمیم اتحادیه عرب علیه سوریه بیش از هر چیز این ایده را به ذهن تداعی می‌کند که این اتحادیه از یک سو خواستار تشدید رویارویی‌های خشونت‌بار معارضان و نظام اسد و از سوی دیگر درصدد هموار کردن زمینه حضور نظامی ناتو در این کشور است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری دنیا الوطن، اتحادیه عرب در نشست روز گذشته خود در قاهره تصمیم گرفت عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد.
 
* دامن زده به خشونت‌ها در سوریه
 
این تصمیم نه فقط برای مجازات نظام اسد به دلیل عدم تعامل با طرح اتحادیه عرب  صورت گرفت بلکه با هدف حمایت آشکار از معارضان سوری اتخاذ شد تا زمینه اقدامات بیشتر و گسترده‌تر را برای آنها  علیه نظام دمشق فراهم و مهیا کند و به درگیری‌ها و خشونت‌های این کشور دامنه بیشتری بزند.
 
* تسفی بارئیل: اتحادیه عرب راه را برای حضور نظامی ناتو هموار می‌کند
 
همین موضوع موجب شد تا "تسفی بارئیل"، نویسنده روزنامه صهیونیستی هاآرتص را واداشت تا این موضع اتخاذ شده توسط اتحادیه عرب را به دقت مورد بررسی قرار دهد و نتیجه حاصل از این تصمیم را در یک جمله خلاصه کند و بگوید، "هدف این اقدام اتحادیه عرب گشودن باب دخالت نظامی در سوریه و فراهم کردن زمینه‌های آن دقیقا بسان آنچیزی است که در لیبی شاهد آن بودیم و منجر به حضور نظامی ناتو در لیبی شد.
این تحلیل‌گر برجسته صهیونیست در ادامه می‌افزاید: این تصمیم زمینه ساز اعمال تحریم گسترده سیاسی و اقتصادی علیه نظام اسد و در همان حال دادن فرصت لازم به کشورهای غربی جهت وارد آوردن صربات نظامی به پیکره نظام اسد است.
 
* اتحادیه عرب در اتخاذ این‌گونه تصمیم‌ها سابقه دار است
 
وی می‌نویسد: این اولین باری نیست که اتحادیه عرب چنین تصمیماتی اتخاذ می‌کند، پیش از این هم این اتحادیه عضویت مصر را پس از امضای توافقنامه صلح کمپ دیوید به مدت 10 سال معلق نمود و با لیبی نیز چنین کرد و زمینه را برای به رسمیت شناختن شورای انتقالی لیبی فراهم کرد تا پس از آن عرصه را برای حضور نظامی ناتو در لیبی هموار کند و این موضوع هم اکنون به شکلی خاص در مورد سوریه منطبق است، چرا که این اتحادیه در راه به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه به عنوان نماینده ملت سوریه است که در ترکیه تشکیل شد.
 
* دخالت در سوریه منطقه را درگیر جنگ تمام عیار می‌کند
 
با این حال نمی‌توان گفت که احتمال دخالت‌های نظامی در سوریه مشابه آن چیزی است که در لیبی حادث شد، بویژه اگر در میان ایران جبهه نظامی برای حمایت از سوریه باز کند و حزب الله لبنان تهدیدات اخیر سید حسن نصر‌الله و گشودن جبهه‌ای علیه اسرائیل را عملی کند که اگر این احتمالات به وقوع بپیوندند، منطقه باید در انتظار جنگی تمام عیار باشد که کاملا با جنگ حادث در لیبی متفاوت است.
 
* حمایت آشکار سازمان ملل ، آمریکا و انگلیس

صرف نظر از تحلیل این نویسنده روزنامه "هاآرتص" دستپاچگی و عجله "بان کی‌مون"، دبیر کل سازمان ملل متحد در عرض تبریک به اتحادیه عرب در اتخاذ موضع فوق و همچنین موضع گیری‌های آمریکا و انگلیس که حمایت گسترده‌ای را از تصمیم اتحادیه عرب به عمل آوردند، می‌تواند، به راحتی این امکان را فراهم سازد تا موضع‌گیری آینده این کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای در برابر بحران سوریه و تعامل با آن را مورد بازبینی و بررسی قرار دهیم.
 
انتهای پیام/++

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها