کد خبر: ۲۷۷۴۷۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۹ آذر ۱۳۹۳
محسن علی اکبری: این فیلم را باید یک اثر قرآنی نامید. چراکه نقش قرآن در زندگی آدمیان روزگار معاصر را به بهترین شکل به تصویر می کشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ نیوز، در سینمای ایران سالهاست که تلاشهایی برای ساخت آثاری مرتبط با آموزه های قرآنی صورت می گیرد از همان سالهای ابتدایی انقلاب که برخی کوشیدند در ظاهر امر با ربط دادن آثار خود به اندیشه های دینی این کار را انجام دهند تا سالهای بعدتر که نمود حقیقی آموزه های قرآنی در آثار چهره هایی چون مجید مجیدی، فرج ا.. سلحشور و شهریار بحرانی دیده شد همواره داشته ایم سینماگرانی را که بخاطر علقه های دینی خویش از زبان تصویر یا سینما استفاده کرده اند. 
 
در طی این مسیر بوده اند آثاری چون "مریم مقدس"، "یوسف پیامبر" یا "ملک سلیمان" که حتی نگارش آنها نیز برمبنای تفاسیر قرآن انجام گرفت اما اینکه اثری را داشته باشیم که در آن نقش آموزه های قرآن در زندگی یکی از حافظان کلام وحی را بررسی کند کم نظیر است.
 
فرزند پسر فرخ نژاد+فرزند دختر نظریه
محسن علی اکبری تهیه کننده سرشناس تلویزیون اخیراً تولید فیلمی به نام " ما متهمیم" را به پایان رسانده است که کاملاً منطبق بر آموزه های قرآنی نگاشته شده و جلوی دوربین رفته است. کارگردانی اثر را حامد امرایی انجام داده است.
 
حمید فرخ نژاد، پریوش نظریه، یوسف مرادیان، رضا توکلی، جعفر کرمی، احمد مهیاری، مصطفی نظام اسلامی، حمید حسین زاده و اویس اردوباری بازیگران اصلی کار هستند ضمن اینکه این فیلم دو بازیگر کودک هم داشته که نقش یکی از آنها را فرزند پسر فرخ نژاد ایفا کرده و نقش دیگری را دختر پریوش نظریه!
 
 
محسن علی اکبری تهیه کننده "ما متهمیم" در گفتگو با فرهنگ نیوز با بیان اینکه فیلم را در جشنواره فجر رونمایی خواهد کرد درباره کیفیت این اثر و مختصات داستانی آن صحبت کرده است.
 
فرهنگ نیوز: اینکه در جاهای مختلف "ما متهمیم" را به عنوان اثری در گونه قرآنی جای داده اید چه معنایی دارد؟
این فیلم را باید یک اثر قرآنی نامید چراکه نقش قرآن در زندگی آدمیان روزگار معاصر را به بهترین شکل به تصویر می کشد. در نگارش سناریو و سپس کارگردانی کوشیده شده به بهترین شکل درباره نقشی که استفاده یا سوء استفاده از آموزه های قرآنی در زندگی بشری ایفا می کنند صحبت شده است.
 
فرهنگ نیوز: این نگاه قرآنی چگونه و از چه طریقی دراماتیک شده است؟
در مرکزیت فیلم، کودکی قرار دارد که حافظ کل قرآن است و به همین دلیل چه در مدرسه و چه در میان اقوام و خویشاوندان مورد توجه قرار گرفته است. اما تناقض زمانی شکل می گیرد که پدر این فرزند به جای اینکه الگویی باشد برای فرزند در مسیر استفاده درست از قرآن، سعی می کند از توانایی فرزند به نفع خود استفاده کند. پدر، برج ساز است و درگیر زدوبندهای مالی و حالا این پسر است که مرتب مورد سوء استفاده پدر برای پیشبرد آمورش قرار می گیرد.
 
فرهنگ نیوز: و در نهایت نیز همین تقابل است که به تنبه پدر منجر می شود؟
تقابل به شکل کلیشه ای که در آثار اخلاقی و اندرزگو دیده اید در این اثر وجود ندارد بلکه به جایش کوشیده ایم استقلال این کودک را تصویر کنیم که وقتی می بیند پدرش به او هم نارو می زند می کوشید با قرآن نخواندن او را متوجه اشتباهاتش کند.
 
پسرک که بارها و بارها و در مجالس مختلف به اصرار پدر به قرآن خواندن پرداخته از جایی به بعد در برابر این پیشنهاد پدر می ایستد و پدر نیز رفته رفته متوجه میشود که نه تنها از فرزندش که از کلام آسمانی مسلمانان هم سوء استفاده کرده است!
 
فرهنگ نیوز: فکر می کنید در روزگار غلبه مدرنیته تا چه حد نیاز داریم به چنین آثاری که تلنگری  پیش روی مخاطبان باشند؟
به هر حال در تمامی ادوار زندگی بشری همواره هنر مذهبی به عنوان هنری که می خواهد مخاطب را از اعمال زشت و ناپسند بازدارد جلوه گر شده است. در ایران هم بخصوص بعد از انقلاب اسلامی از این دست آثار کم نداشته ایم. اما فکر می کنم از حالا به بعد نیاز جدی داریم به توجه به گونه آثار قرآنی.
 
ما در کشور قاریان قرآن و حافظان قرآن کم نداریم. سینمای ما می تواند با تحقیقات کاملی که درباره زندگی این چهره ها انجام می دهد هم شرایط آشنایی بیشتر مخاطبان با آنها را فراهم کند و هم اینکه این چهره ها را بیشتر و بیشتر در کانون توجه قرار دهد.
 
فرهنگ نیوز: در یکی دیگر از آثار سینمای ایران با عنوان "خانه ای روی آب" نیز یکی از شخصیتهای مکمل پسرکی حافظ قرآن بود. آیا میان "ما متهمیم" و آن فیلم ربطی وجود ندارد؟
 
هیچ شباهتی میان این دو فیلم وجود ندارد و تنها نقطه اشتراک همان پسرکی است که حافظ قرآن است و طبیعی است چنین کودکانی در کشوری مسلمان مانند ایران کم نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها