کد خبر: ۲۷۵۹۴۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۱۳ آذر ۱۳۹۳
پيشکسوتان پرسپوليس، براي انجام ديدار دوستانه با منتخب جمهوري آذربايجان روز 28 آذر به باکو مي‌ رود، اين در حالي است که اولين سفر تاريخ فوتبال ما 88 سال قبل، به باکو بوده است.

به گزارش پایگاه 598، تیم منتخب تهران به دعوت جمهوری آذربایجان که در آن زمان در ادبیات سیاسی آن را قفقازیه و مرکزش بادکوبه می‌ دانستیم؛ به این کشور رفت و سه بازی انجام داد و صاحب یک مساوی و 2 باخت شد.

در آن تیم تاریخی مردانی مثل کریم زندی، حسین صدقیانی، حسن مفتاح، هراند گالوتسیان، علی کنی، حسینعلی خان سردار، احمدعلی خان سردار، پل، آرشاک و ... حضور داشتند. میرمهدی خان ورزنده سرپرست و سرمربی این تیم بود.

ذکر 2 نکته از تیم 88 سال قبل ایران قابل توجه است، اول دستور سفر بود که آن را رئیس الوزرای وقت یعنی مستوفی الممالکت امضا کرده بود و فاکتور مخارج را هم که ورزنده نوشته بود برای تایید به دفتر مستوفی فرستاد.

دوم اینکه بعد از برگشت فوتبالیست ها، در دوران سیاسی آزاد مطبوعات یک روزنامه فکاهی در طعنه شکست تهران کاریکاتوری را به تصویر کشید که یک پا، (مصداق قفقازی ها) با لگد به بازیکنان ایران زده و هر کدام را به گوشه ای انداخته است. بازیکنان تیم منتخب هر کدام با مخفی کردن یک چماق به دفتر روزنامه رفتند و هر چه شکستنی بود شکستند و هر چه قابل اشتعال بود آتش زدند! پلیس آنها را دستگیر کرد و به قید التزام تعهد که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکنند آزاد شدند.

جالب اینکه تیم تهران 2 ـ صفر و 4 ـ یک باخته و یک بازی را مساوی کرده بود، وقتی سه سال بود آذری ها به تهران آمدند و تیم منتخب تهران را 10 ـ صفر بردند، ببینید اگر مطبوعات هنوز آزاد بودند چه‌ها می‌‌کشیدند و چه ها می‌‌نوشتند.

حال بعد از 88 سال یک تیم ایرانی بار دیگر به باکویی می‌ رود که آن وقت ها نامش بادکوبه بود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها