وی با اشاره به این که نقش خودروسازان در توسعه اقتصادی غیر قابل انکار است افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصلاح بسیاری از قوانین راه را برای خودروسازان همواره کرده است.
مهندس مدنی ضمن قدردانی از شرکت های تابعه گروه خودروسازی سایپا که با همدلی و تلاش شرایط سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته و روند رو به رشد را در پیش گرفته اند گفت: ایران نقش تایین کننده ای در معادلات جهانی دارد و از منابع فراوانی برای همکاری اقتصادی با دیگر کشورها برخوردار است.
مدنی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران و برخورداری از زیرساخت های مناسب توسعه اقتصادی نسبت به سایر کشورهای منطقه گفت: حمایت از سرمایه گذاران خارجی از اولویت های دولت تدبیر و امید است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیروی کار توانمند و جوان در کنار نرخ پایین انرژی را از جمله مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در زمینه توسعه صنعت خودرو دانست و گفت: گروه خودروسازی سایپا از زنجیره تامین بسیار قوی برخوردار است به طوری که 70 درصد از قطعات مورد نیاز خودرو در ایران قابل تولید است.
وی برخورداری از شبکه گسترده خدمات پس از فروش را یکی دیگر از مزیت های صنعت خودرو در ایران دانست و گفت: با وجود این امکانات و توانمندی ها، سرمایه گذاران جدید نیاز به ایجاد چنین تشکیلاتی ندارند و به همین دلیل سرمایه گذاری در ایران بسیار اقتصادی خواهد بود.
وی با اشاره به سابقه تاسیس سایپا گفت: هم اکنون 945 هزار دستگاه خودرو در سال تولید شده و 46 هزار خودرو نیز در سایت های خارجی سوریه، عراق، سودان و ونزوئلا به تولید رسیده است.
وی با اشاره به اشتغال 35 هزار نفر در گروه خودروسازی سایپا گفت: سایپا با یک هزار شرکت قطعه سازی همکاری دارد و 80 شرکت زیرمجموعه نیز با سایپا همکاری می کنند.
مدنی خاطرنشان کرد: 50 درصد از قطعات تولیدی خودرو در شرکت های وابسته به سایپا تولید می شوند و در حوزه محصول نیز دارای پلت فرم های جدیدی هستیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به همکاری با برندهایی همچون سیتروئن، کیا، ایویکو، نیسان، رنو، فیات و چانگان گفت: شرکایی که در شرایط کنونی همکاری خود را با ما حفظ کرده اند در برنامه ریزی های آتی سایپا از شرایط بهتری برخوردار خواهند بود.
مدنی در ادامه با بیان این که پلت فرم ایکس 200 کاملا ایرانی است یادآور شد: تمام خودروهای تولیدی این پلت فرم با تکیه بر توان داخلی تولید می شوند.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری با کشورهای خارجی در طراحی و مهندسی محصول گفت: قطعاً در این زمینه بر توانایی های داخلی تکیه خواهد شد اما به منظور صرفه جویی در زمان از متخصصین خارجی نیز استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به تولید خودرو با پلت فرم ایکس 90 در پارس خودرو گفت: پارس خودرو به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا با رنو و نیسان همکاری می کند ضمن این که برنامه تولید مشترک با بریلیانس را هم دنبال خواهد کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این که در سایپاکاشان نیز پلت فرم SP100 تولید خواهد شد گفت: سایت بن رو نیز در تولید خودرو بر روی پلت فرم های ایکس 100 و SP100 فعال خواهد بود.
وی با اشاره به همکاری سایپادیزل با شرکت ولوو اظهار کرد: عمده خطوط تولید ما در بخش مرکزی ایران واقع شده که هزینه های لجستیکی را به حداقل می رساند.
مدنی تصریح کرد: در شرایط کنونی در حجم بسیار کوچکی با شرکت های چینی همکاری می کنیم و معتقدیم باید ز فضای رقابتی آن ها استفاده کنیم ، البته برای ما همکاری و تولید خودرو با برندهایی که سابقه همکاری از گذشته را دارند در اولویت قرار دارد.
وی با اشاره به طراحی پلت فرم های جدید در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا تاکید کرد: آزمایشگاه های این مرکز رو به تکامل بوده و مراکز تست خودرو در سایپا رو به توسعه هستند، ضمن این که به تدریج به وضعیتی خواهیم رسید که تمام نیازهای تحقیقاتی ما در این مرکز برطرف خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: به تدریج ظرفیت تولید محصولات ایکس 100 را کاهش خواهیم داد و تا سال 95 تولید خودرو بر مبنای پلت فرم ایکس 200 افزایش می یابد و در ادامه نیز از اواخر سال 95 تولید ایکس 200 کاهش خواهد یافت و تولید خودرو بر مبنای پلت فرم SP100 آغاز خواهد شد، البته برای کمک به قطعه سازان داخلی و پاسخ گویی به نیازهای صادراتی تولید محصولات ایکس 100 را در حد رفع نیازهای صادراتی ادامه خواهیم داد.
وی افزود: هم اکنون دو خط تولید محصولات ایکس 100 جمع آوری شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 2011 گروه سایپا با 800 هزار دستگاهبیشترین میزان تولید را داشته اما در سال های 2012 و 2013 کاهش تولید داشته ایم، این در حالی است که از ابتدای سال 93 روند افزایش تولید آغاز شده و ادامه خواهد یافت به گونه ای که هم اکنون در تولید خودروهای سواری 43 درصد و در مجموع تولیدات 37 درصد رشد داشته ایم.
مدنی با اشاره به برخورداری گروه سایپا از 660 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش و 574 ناوگان امدادی گفت: برخورداری از چنین شبکه گسترده ای یکی از مزیت های گروه سایپا است .
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: تا سال 1400 به منظور برطرف کردن ظرفیت تولید با شرکت های چینی همکاری می کنیم که اگر شرایط تولید و کیفیت تولیدات بالا بود این همکاری را ادامه خواهیم داد.
مدنی با اشاره به توان فنی بسیار بالای مگاموتور گفت: با توجه به این که مجبور هستیم در سال های آتی استاندارد مصرف سوخت را رعایت کنیم تولید موتورهای با حجم کمتر و توان بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.
مدنی با اشاره به ظرفیت های صادراتی گروه خودروسازی سایپا گفت: در سال جاری 30 هزار دستگاه خودرو به ارزش 224 میلیون دلار صادر خواهیم کرد، همچنین باید به این نکته توجه کرد که همسایگان ما تمایل زیادی برای همکاری با سایپا دارند، یکی از اهداف ما توسعه صادرات تا 30 درصد تولیدات داخلی است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: گروه سایپا روند رو به رشدی را در پیش گرفته و آینده آن بسیار روشن است.
وی واگذاری بخشی از سهام شرکت های تابعه به سرمایه گذاران خارجی که در تولید مشارکت داشته باشند و توان قطعه سازان داخلی را افزایش دهند یکی از راهبردهای گروه سایپا برشمرد و گفت: بر این اساس واردات CBU محدود خواهد شد.
وی افزود: همکاری در تولید قطعه برای ورود به بازارهای خارجی و بالابردن سطح استانداردها نیز از دیگر راهبردهای گروه سایپا است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه گفت: در برنامه همکاری با سرمایه گذاران خارجی قطعاً شرکت هایی در اولویت خواهند بود که در شرایط سخت اقتصادی دوستی خود را ثابت کرده باشند.