کد خبر: ۲۷۵۰۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۱۷ آذر ۱۳۹۳
پای درس اخلاق استاد مرتضی آقاتهرانی:
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ظهور و بروز اخلاص را در نیت ها دانست و گفت: نیت انسان است که انگیزه عملش می شود و خود انسان می داند که عملش چقدر برای خدا و چه اندازه برای غیر خداست. حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی شرک را نقطه مقابل اخلاص دانست و اظهار داشت: اگر کاری غیر خالص شد یعنی کسان دیگر را نیز در نظر گرفته ایم بنابراین نوعی شرک است؛ کفر یعنی عملی که خالص برای غیر خدا است به همین دلیل در برابر اخلاص قرار نمی گیرد.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در برنامه هفتگی هیأت فاطمیون قم با اشاره به این که در مسیر خودسازی منازل گوناگونی وجود دارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به جایی بریم باید یکی یکی این منازل را طی کنیم تا به مقصد واقعی برسیم.

وی در توضیح مفهوم مقامات و حالات، گفت: حالت به احساس های خوب و بدی که در مکان ها و شرایط گوناگون به ما دست می دهد می گویند؛ در مباحث اخلاقی نیز گاهی اوقات حالاتی خوبی بدست می آید؛ باید این حالات را تبدیل به مقام کرد یعنی کاری کنیم که ویژگی فردی ما شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که مقامات را باید شناخت، ابراز داشت: برای پیمودن منازلی که در مسیر خودسازی وجود دارد باید این مقامات و حالات را بشناسیم که از لوازم طی طریق است و باید همواره همراه ما باشد در غیر این صورت نمی توانیم به مقصد برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در تبیین اصولی که در طی طریق ضروری است، گفت: معرفت، ایمان، ثبات قدم، صدق، انابه و اخلاص شش اصل مهم در سیر و سلوک است؛ امشب به یکی از این مقامات می پردازیم و شب های دیگر موارد بعدی را توضیح خواهیم داد.

اخلاص یعنی به غیر قرب الهی هیچ انگیزه دنیوی و اخروی در انجام کار نباشد

وی با اشاره به آیه«وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ»گفت: اینها امر نشده اند مگر این که خدا را خالصانه بخوانند، اقامه نماز کند و زکات بدهد؛ خلوص در همه مراحل زندگی معنوی لازم است مانند نفس کشیدن است؛ دوام معنویت نیاز جدی به خلوص دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در تعریف اخلاص، بیان داشت: خلوص یعنی ویژه و خالص کردن؛ یعنی پاک کردن چیزی از هر چیزغیر آن به طوری که هیچ چیز دیگر با آن مخلوط نباشد؛ اخلاص در مباحث اخلاقی یعنی کار تنها برای خدا باشد و هیچ غرض دنیوی و اخروی با آن همراه نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: انگیزه شخص برای انجام دادن عمل باید فقط رسیدن به خدا باشد، چون او گفته و خواسته باید کار را انجام دهیم؛ حتی از ترس جهنم و به طمع بهشت نیز اگر کاری شود، خالصانه نیست؛ گاهی نیز اخلاص مربوط به امور سلبی می شود، مانند انواع گناهانی که به خاطر خدا ترک می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی تأکید کرد: گاهی افراد از ترس این که شائبه ریا باشد، مسجد نمی رود؛ حتی در این عمل هم خلوص نیست چون این کار را بخاطر مردم ترک کردیم نه برای خدا؛ بنابراین باید فقط برای خدا کاری را انجام دهیم و یا ترک کنیم وعکس العمل مردم نباید در کار ما تأثیر بگذارد.

توجه به حرف و عکس العمل مردم ناشی از عدم اخلاص است

وی با بیان این که در انجام امور زندگی نباید معیار نظر مردم باشد، گفت: اگر این گونه باشد معلوم می شود که اخلاص نداریم؛ قرآن می فرماید«أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ»دین خالص فقط برای خدا است.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با اشاره به وجه تسمیه سوره اخلاص، ابراز داشت: در این غیر از خدا هیچ چیز دیگری نیست به همین دلیل آن را چنین نام گذاری کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ظهور و بروز اخلاص را در نیت ها دانست و گفت: نیت انسان است که انگیزه عملش می شود و خود انسان می داند که عملش چقدر برای خدا و چه اندازه برای غیر خداست.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی شرک را نقطه مقابل اخلاص دانست و اظهار داشت: اگر کاری غیر خالص شد یعنی کسان دیگر را نیز در نظر گرفته ایم بنابراین نوعی شرک است؛ کفر یعنی عملی که خالص برای غیر خدا است به همین دلیل در برابر اخلاص قرار نمی گیرد.

نباید در کارها غیر خدا ملاحظه شخص دیگری را داشته باشیم

وی به بیان آیه«إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ»پرداخت و گفت: جناب لقمان فرزند خود را موعظه کرد که بدان شرک ظلم بزرگی است؛ چه کسی به غیر از خدا گردن ما حق دارد، دیگران چه طلبی از ما دارند که نیاز باشد ملاحظه آنها را کنیم، هرچه داریم خداوند به ما داده است پس نباید کس دیگری را داخل کنیم مگر در دارایی های من کس دیگری غیر از خدا داخل بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی همه انسان ها را فقیر خواند و ابراز داشت: خداوند می فرماید« يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ» هرچه داریم برای خدا است بنابراین همان گونه که صاحبش می گوید باید از آنها استفاده کنیم؛ نباید ادعا کنیم که اینها داریی من است و هرکاری می خواهم انجام می دهم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند اجازه فرموده برای ترس از جنهم و رسیدن به بهشت نیز تلاش کنیم، گفت: اگر این اذن وجود نداشت حق نداشتیم برای رسیدن به بهشت و دوری از جهنم کاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در پاسخ به این که چرا به ما توصیه می کنند به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) متوسل شویم، گفت: این دستور خداوند است و اگر او نمی فرمود ما این کار را نمی کردیم؛ این کارها دل بخواهی نیست.

وی با تأکید بر بندگی خدا، گفت: عزت، شهوت و همه چیزهایی که خدا داده است را باید به جا خرج کنیم؛ تفاوت مسلمان و غیر مسلمان این است که ما دارایی خود را برای خود نمی دانیم اما غیر مسلمان تصور می کند همه اینها برای خودش است و باید هر جور که دلش می خواهد آنها را استفاده کند.

اخلاص گوهری کمیاب است

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با بیان این که کار خالص کمیاب است، ابراز داشت: اگر تک تک اعمال خود را به دقت بررسی کنیم می بینیم که هیچ کدام آن خالص برای خدا نیست و حداقل ذره ای غیر خدا در آن دخیل است بخاطر همین وقتی کاری می کنیم منتظر واکنش مثبت و تأیید مردم هستیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در روایت می فرماید تمام زهد این است که اگر همه چیز را از دست دادی خود را نبازی و اگر همه چیز به تو دادند باز هم تغییری در تو رخ ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به این که شرک دو نوع جلی و خفی دارد، بیان داشت: شرک بت پرستان جلی است؛ در کنار آن شرک خفی و ناپیدا است در جامعه ما نیز زیاد است، شاید بتوان گفت همه کارهای ما این گونه است؛ جدا کردن غیر خدا از کارها، بسیار سخت است.

وی به روایتی از امام صادق(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: شرک از راه رفتن مورچه مخفی تر است؛ در روایت دیگر که سندش ضعیف تر است آمده شرک از راه رفتن مورچه در تاریکی روی سنگ سیاه مخفی تر است؛ انسان فکر می کند کارش برای خدا است اما محرک ها و انگیزهایش چیزهای دیگر است.

چشم رو هم چشمی کردن نوعی شرک خفی است

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با بیان این که برخی از کارهای ما از شرک هم فراتر رفته و به سمت کفر گرایش پیدا می کند، ابراز داشت: وقتی از کسی می پرسید چرا تندی را کردی؟ می گوید خواستم رویش را کم کنم، یعنی در این عمل اصلا خدا وجود نداشته است؛ اگر شرک خفی را در خود از بین نبریم در بزنگاه ها خراب کاری می کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در انتقاد از چشم رو هم چشمی کردن مردم، گفت: نباید همش دنبال این باشیم که مردم چه می گویند، باید ببینیم خدا چه می گوید؛ متاسفانه بسیاری از مردم به شدت گرفتار این مسأله هستند و اگر بگویی این کار را نکن، پاسخ می دهند مگر می شود؟ مردم چه می گویند؟!

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی به جانفشانی و از خود گذشتگی های رزمندگان و شهدای دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: با شعار نمی شود بسیجی بود؛ شب عملیات جای خود سازی نیست باید از قبل خود را برای چنین موقعیتی آماده کنید و گرنه نمی توانید از عهده کار برآیید.

وی در بیان ادامه روایتی که به موضوع شرک خفی پرداخته است، گفت: شرک مانند این است که برای فراموش نکردن انجام کاری، انگشتری خود را برعکس کنیم تا نشانی باشد برای آن کار؛ روایت می فرماید این هم شرک است.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی تصریح کرد: درست است که وظیفه داریم در بیماری به دکتر مراجعه کنیم اما باید توجه داشته باشیم که دکتر کاره ای نیست و شفا دست خدا است؛ در امور دیگر نیز نباید اسباب را جای خدا قرار دهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان توصیه کرد: تمام اعضا و جوارح خود را وقف خدا، امام حسین(ع) و کسانی که خدایی هستند کنید؛ با هرکس دیگر معامله کنید ضرر می کنید زیرا سرمایه را می دهید و چیزی گیرتان نمی آید چراکه او هم فقیری مانند تو است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها