کد خبر: ۲۷۴۸۷
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۳۰ آبان ۱۳۹۰
کاندیداهای جمهوری خواه ریاست جمهوری در امریکا در اظهاراتی که بسیاری از محافل اطلاعاتی در واشینگتن آن را بی احتیاطی محض خوانده اند، وجود پروژه های عملیات ویژه اطلاعاتی امریکا در ایران را لو دادند.
ایران هسته ای- در حالی که مقام های دولتی امریکا همواره سعی کرده اند درباره پروژه های اطلاعاتی خود درون ایران ساکت باشند، اوج گرفتن مبارزات انتخاباتی در این کشور باعث شده برخی کاندیداها که پیش از این مقام های رسمی دولت امریکا بوده اند، اسرار دولتی مربوط به عملیات های ویژه در ایران را افشا کنند.

از جمله نیوت گینگریچ عضو تندرو حزب جمهوری خواه که پیش از این رییس مجلس نمایندگان امریکا بوده در اظهاراتی گفته است: «حداکثر استفاده از عملیات های مخفی برای ممانعت و اختلال در برنامه هسته ای ایران از جمله خارج کردن محققانشان و از بین بردن سیستم هایشان باید صورت گیرد».

بنابر گزارش باربارا استارز برای سی ان ان از پنتاگون در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۰ (۲۰ نوامبر ۲۰۱۱)، مت رامنی هم از لزوم عملیات پنهانی برای تشویق ناراضیان سخن گفته و ریک سنتروم «هر اقدامی را که بتوان پنهانی انجام داد»، پیشنهاد داده است.

این اظهارات از جانب بسیاری از کارشناسان امنیتی نوعی اعتراف صریح به انجام عملیات خرابکارنه درون خاک ایران ارزیابی شده که می تواند تبعات بین المللی فاجعه باری برای امریکا داشته باشد؛ به همین دلیل برخی از کارشناسان امنیتی خواستار توقف فضای افشاگری از جانب کاندیداهای انتخاباتی در امریکا شده اند.

از جمله ژنرال جیمز مارکس افسر اطلاعاتی و بازنشسته ارتش آمریکا به سی ان ان می گوید این ایده بدی است که آشکارا درباره عملیات های پنهانی سخن گفته شود.

جیمز اسپایدر مارکس فرمانده پیشین مرکز اطلاعاتی ارتش آمریکا در این باره گفت: «ما درباره این موضوع سخن نمی گوییم و کسی دیگر نیز که می خواهد منصبی رسمی را در اختیار بگیرد نباید درباره این موضع سخن بگوید. بنا براین مناظره ای که درباره عملیات های پنهانی به صورت ویژه درباره ایران یا هر ملت یا هویت دیگری انجام شده است باید حذف و متوقف شود».

برخی از کارشناسان غربی می گویند دلیل دیگری که نامزدهای انتخاباتی نباید درباره عملیات های پنهانی علیه ایران سخن بگویند این است که سخن گفتن درباره این موضوع ممکن است باعث از بین رفتن عملیات پنهانی ای که علیه ایران در حال انجام است، بشود.

دانیل پلتکا، کارشناس موسسه آمریکن اینترپرایز درباره اینکه آیا نامزدهای انتخاباتی باید آشکارا علیه برنامه های عملیاتی پنهانی برضد ایران سخن بگویند یا نه، گفت: «من فکر می کنم مردم آمریکا نیازدارند که بدانند، و من فکر می کنم همچنین نیاز است تا تشخیص دهیم. ما در خلاء زندگی نمی کنیم. ایران به این صحبت ها گوش می دهد همپیمانان ما گوش می دهند، بسیاری از مردم نگران کشوری هستند که ممکن است خیلی زود به بمب هسته ای دست یابد».

نورم ارنستین، محقق انستیتوی امریکن اینتر پرایز نیز در این باره گفته است: «در حال حاضر در میان نامزدهای جمهوری خواه لفاظی های زیادی علیه ایران وجود دارد. باید به مسائل سیاسی هم توجه داشت و بیشتر مراقب بود».

وی ادامه می دهد: «در چند ماه اخیر مسئله انتشار ویروس استاکس نت در تاسیسات هسته ای ایران مطرح بود، ترور دانشمندان ایرانی مطرح بود، هفته گذشته هم انفجاری در ایران رخ داد. معنی عملیات پنهانی، یعنی مخفیانه و محرمانه؛ و نباید درباره مسائلی سخن گفت که ما را مقصر در مسائل مطرح شده قلمداد کنند. من نمی دانم چه کسی مسئول این رویدادها است و نمی خواهم بدانم؛ اما این اظهارات سبب می شود که در اینجا جدالی بین سیاست داخلی و حقایق سیاست خارجی به وجود آید».

این اعترافات که بدون تردید قابل پی گیری حقوقی است در حالی انجام شده است که پیش از این هم جک کین، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش امریکا در جلسه رسمی کنگره از ضرورت ترور سردار قاسم سلیمانی سخن گفته بود.

ایران تاکید کرده که تمام این اظهارات علنی را به لحاظ حقوقی پی گیری خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها