به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ آمار متفاوتی از بزرگ ترین ناوگان تاکسیرانی دنیا وجود دارد . برخی تعداد
تاکسی های پایتخت را نزدیک به ۹۰ هزار تاکسی می دانند و مسئولان تاکسیرانی
آن را کم تر از ۸۰ هزارتاکسی . اما با وجود این تعداد تاکسی ،انتظار برای
یافتن تاکسی در تهران به یک عادت همیشگی تبدیل شده است و غروب های پاییزی
خبری از این خودرو های زرد و سبز نیست .
در خیابان های پر مسافر هر غروب با این تصویر روبرو می شویم که مسافران
سرگردان تا نیمه خیابان را اشغال کرده اند . اما خبری از تاکسی نیست واگر
در میان خودروهای عبوری تاکسی هم گذر کند تنها وردی که می تواند آن را
متوقف کلمه دربست است .
اما چه تعداد از تاکسی های شهر تهران غیر فعال هستند . ناصر خاکی یکی از
فعالان حوزه تاکسیرانی می گوید : ۴۰ درصد تاکسی های تهران فعال نیستند .
او این آمار را بر اساس اظهار نظرهای مدیران سابق شورای عالی ترافیک می
دهد . این راننده تاکسی ادامه می دهد : تعدادی از این رانندگان تاکسی دو
شغله هستند و تاکسی هایشان به مدت طولانی در روز غیر فعال است . این نوع
رانندگان تنها منتظر مسافران دربستی هستند .
او ادامه می دهد: برخی از رانندگان تاکسی هم بازنشستگانی هستند که با
توافق با شرکت های خصوصی تاکسی ،تاکسی خود را به نام زن یا فرزندانشان
کرده اند اما همچنان خود از تاکسی استفاده می کنند .
خاکی با اشاره به دوربین های نظارتی سازمان تاکسیرانی می گوید: این دوربین
ها مخصوص ترمینال های تاکسی رانی است و نمی تواند جلوی تخلفات در سطح شهر
تهران را بگیرد .
این فعال حقوق تاکسیران ها درباره نبود تاکسی در برخی از ساعات روز می
گوید: برخی رانندگان که از صبح زود فعالیت خود را آغازمی کنند بعد از ۱۰
ساعت فعالیت دیگر خسته می شوند . قرار بود برای مدیریت این مشکل ، تاکسی
ها شیفت بندی شود که با وجود این که رانندگان تاکسی بخش خصوصی می شوند نمی
توان برای ساعت کاری شان محدودیتی تعریف کرد .
او اضافه می کند : راننده تاکسی که در زمان خرابی خودرو اش و یا بیماری
هیچ حمایتی نمی شود چرا باید چنین محدودیت هایی را قبول کند ،تنها ۳۰۰
لیتر بنزین یارانه ای به ما تعلق می گیرد که این میزان کمک این قدر منت
ندارد به جای ایجاد دانشگاه تاکسیرانی بهتر است کارهای زیر بنایی برای
حمایت از رانندگان تاکسی شود .
۹۰ هزار تاکسی در پایتخت ؛ ۲۰ درصد غیر فعال
ابوالفضل قناعتی نماینده شورا در کمیته انظباطی تاکسیرانی معتقد است تعداد
تاکسی های شهر تهران نزدیک به ۹۰هزار تاکسی است . او درباره تاکسی های
غیر فعال شهر تهران می گوید: ۱۵ تا ۲۰ درصد این تاکسی ها غیر فعال هستند
که با برنامه ریزی های انجام شده در حال شناسایی هستند . اما پیگیری ها
برای به سرانجام رساندن این موضوع ضعیف است.
قناعتی ادامه می دهد: ماهیانه ۵۰۰تا ۶۰۰ پرونده تخلفات تاکسیرانی بررسی می
شود که در برخی موارد حکم ابطال پروانه و یا توقف تاکسی صادر می شود.
این عضو شورای شهر تهران معتقد است برخی از رانندگان ،تاکسی های غیر فعال
به دنبال کار ثابتی هستند که درآمد ماهیانه ثابتی داشته باشد وچند ساعتی
هم در خیابان چرخی بزنند تا درآمدی حاشیه ای هم از تاکسی هایشان داشته
باشند . اما در صورت برخورد با این نوع تاکسی ها پروانه آنها باطل می شود.
اودرباره استفاده نهادهای دولتی از تاکسی ها می گوید: برخی از نهادهای
دولتی که امکان استخدامی ندارد به صورت پیمانکاری بخش حمل و نقل شان را
ادره می کنند ۱۰ تا ۲۰ تاکسی را برای تردد های روزانه شان استخدام می کنند
که این نوع فعالیت ها تخلف است با آن برخورد می شود .
مدیر مرکز کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی: آمار نمی دهیم!
اما حسن قوی زری، مدیر مرکز کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی تمام آمارهایی
اعلام شده را در خصوص تعداد تاکسی های غیر فعال رد می کند . اما حاضر نمی
شود آماری هم درباره این تاکسی ها بدهد .
او می گوید: تاکسی های شهر تهران زیر ۸۰هزار تاکسی است . او به راه اندازی
مرکز کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی شهرتهران اشاره می کند که در این
مدت سبب افزایش نظارت ها در حوزه تاکسیرانی شده است . او می گوید در
روزهای بازرندگی و روزهایی که با تجمع مسافران و کمبود تاکسی مواجه هستیم .
سریعا با واحد مربوطه تماس گرفته تا این کمبود را برطرف کنیم .
طرح ضربتی برای مقابله با تاکسی های غیر فعال
قوی زری از طرح ضربتی برای شناسایی تاکسی های غیر فعال که از پیش از مهر
ماه آغاز شده خبر می دهد و می گوید: ما چراغ خاموش این طرح را اجرایی
کردیم تا تاکسی ها غیر فعال یا تاکسی هایی که خارج از سیستم سازمان فعالیت
می کنند را شناسایی کنیم .برای شناسایی این تاکسی ها از بانک های
اطلاعاتی متفاوتی استفاده شده است ،تاکسی هایی که مجوز تردد در محدوده طرح
ترافیک را دارند ،از تراکنش های کارت های سوخت ،سوابق تخلفاتی و...
او آماربه دست آمده از این تاکسی ها را اعلام نمی کند اما می گوید این
تاکسی ها زیر ۴۰ درصد است . مدیر مرکز کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی
استفاده از تاکسی ها در شرکت ها و ادارت دولتی را غیر قانونی نمی داند و
می گوید: شرکت های تاکسی رانی بر اساس مازاد نیاز خود می توانند برخی از
تاکسی های خود را در اختیار ادارات قرار دهند که البته قوانین خاص خود را
دارد.
صف های طولانی حاشیه خیابان در روزهای بارانی و سرد پاییز برای یافتن
تاکسی ، تبدیل بیشتر تاکسی ها در روزهای پر مسافر به تاکسی دربستی مشکل
قدیمی شهر است . مشکی که شهروندان هم امیدی برای حل شدنش ندارند . انکارها
و اصرارهای همیشگی مسئولان اجرایی و نظارتی هم تاکنون نتوانسته مشکل
مسافران همیشه منتظر را حل کند .