به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، سردار «اسکندر مومنی» در نشست خبری که پیرامون تمهیدات ترافیکی و
طرحهای زمستانی پلیس در مقر مرکزی پلیس راهور برگزار شد، گفت: امسال آخرین
سالی است که خودروی وانت پیکان تولید و شمارهگذاری میشود و مردم این
خودرو را برای سال ۹۴ پیشخرید نکنند؛ چرا که دیگر وانت پیکان شمارهگذاری
نخواهد شد و به موزه خواهد پیوست.
اولتیماتوم پلیس درباره پراید و وانت نیسانوی
درباره شمارهگذاری نیسان و پراید نیز اظهار کرد: در حال حاضر به اعتقاد
ما خودروی پراید و وانت نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شمارهگذاری
شود و این دو خودرو باید به دنبال رفع نواقص خود باشند؛ در غیراینصورت
شمارهگذاری نخواهند شد.
شمارهگذاری ۷۵۶ هزار خودرو در هشت ماهه امسالرئیس
پلیس راهور ناجا در ادامه با ارائه آمارهایی از شمارهگذاری خودروهای
داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال ۷۵۶ هزار خودروی جدید
شمارهگذاری شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۹.۸ درصد
افزایش داشته است؛ یعنی ۲۸۲ خودرو بیشتر شمارهگذاری شدهاند.
مومنی
با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی شمارهگذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در
طول هشت ماهه امسال ۵۴ هزار و ۱۰۴ دستگاه شمارهگذاری شدهاند که این تعداد
نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹ هزار دستگاه افزایش داشته است. وی درباره
شمارهگذاری موتورسیکلتها نیز گفت: در هشت ماهه امسال ۳۹۳ هزار دستگاه
موتورسیکلت جدید شمارهگذاری شده که این تعداد نیز نسبت به پارسال ۸۳.۲
درصد افزایش داشته است. مومنی در ارزیابی کلی از روند شمارهگذاری خودروها
نیز اظهار کرد: به طور کلی شمارهگذاری خودروها اعم از داخلی و خارجی و
موتورسیکلت بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.
ایران در رتبه اول کاهش کشتههای تصادفاتوی
در عین حال با اشاره به آمار پزشکی قانونی درباره مرگ ۱۰ هزار و ۸۷۰ تن در
حوادث رانندگی طی هفت ماهه امسال گفت: مقایسه این آمار با مدت مشابه سال
گذشته نشان میدهد تعداد کشتهها حدود هفت درصد کاهش داشته و ۷۷۲ نفر کمتر
کشته شدهاند. مومنی درباره جلسه سازمان ملل با موضوع «دهه ایمنی راهها»
هم اظهار کرد: در این جلسات پیشنهاداتی مطرح و یکسری مباحث نیز بررسی شد.
به گفته وی « استفاده از تلفن همراه بیشترین علت تصادفات رانندگی در جهان
بوده؛ به نحویکه آمار آن از تصادفات با منشاء رانندگی در حالت مستی و مصرف
مواد مخدر بیشتر شده است.»
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه پیشنهاد
ساخت خودروهای هوشمند را یکی از مباحث و تصمیمات مطرح شده در جلسه سازمان
ملل برشمرد و گفت: آمریکا سالانه ۳۵ هزار و ۲۰۰ نفر در تصادفات کشته
میدهد. همچنین بر اساس پیشبینیهای سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ تعداد
کشتههای تصادفات دو برابر خواهد شد و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال
به ۲.۵ میلیون نفر خواهد رسید.
مومنی همچنین با بیان اینکه ایران
رتبه اول را در آهنگ کاهش کشتههای تصادفات دارد، گفت: از سال ۸۴ تا کنون
موفق شدهایم به ازای هر ۱۰ هزار خودرو عدد تصادفات را از ۲۵ به ۶.۵ دستگاه
برسانیم و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر نیز از ۴۱ به ۲۵ نفر برسیم.
درخواست راهور از دولت و مجلس
رییس
راهور ناجا همچنین با اشاره به معاینه فنی خودروها، از دولت و مجلس خواست
این موضوع را ساماندهی کنند تا شاهد ساختاری یکپارچه باشیم. به گفته وی،
معاینه فنی یکی از بزرگترین چالشهاست و حتی نمیتوان به گواهی برخی مراکز
معتبر نیز اعتماد کرد. مومنی در ادامه درباره استانهای دارای بیشترین و
کمترین آمار تصادفات، خاطرنشان کرد: هم اکنون استان مرکزی، آذربایجان شرقی و
قم بیشترین کاهش کشتهها را در کشور دارند و سیستان و بلوچستان، همدان و
کرمان نیز دارای بیشترین افزایش در هفت ماهه امسال بودهاند.
افزایش نظارت بر خودروهای حمل و نقل عمومیمومنی
درباره تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: میزان تصادفات
خودروهای حمل و نقل عمومی نباید با خودروهای شخصی مقایسه شود. تصادفات این
خودروها باید به حداقل برسد و در همین راستا در نظر داریم نظارت و کنترلمان
را بر این خودروها بیش از پیش افزایش دهیم. وی درباره معاینه فنی
اتوبوسها نیز گفت: یک اتوبوس تا زمانی که مدیر فنی وضعیت آنرا تایید نکرده
است حق خروج از پایانه را ندارد و اگر هم تصادفی به دلیل نقص فنی یا ...
رخ دهد علاوه بر راننده، مدیر فنی نیز مقصر است.
به گفته وی اگر
راننده خودروهای حمل و نقل عمومی مرتکب تصادف حادثهساز شوند دفترچه
رانندگی این افراد ابطال خواهد شد. مدیران فنی پایانهها نیز نباید مهر خود
را در اختیار دیگران قرار دهند.
انتقاد شدید از کیفیت خودروها و نبود رقابت در صنعت خودروسازیرئیس
پلیس راهور ناجا در ادامه با انتقاد شدید از نبود رقابت در صنعت خودروسازی
درباره راهکارهای پیشبینی شده برای تولید خودروی هوشمند در کشورمان نیز
گفت: در ۵۰ سال اخیر خودروسازان ما همان خودروهای گذشته را با همان شکل،
ظاهر و ۲۰ لیتر مصرف تولید میکنند که نشاندهنده عمق اختلاف میان صنعت
خودروسازی ما و دیگر کشورهاست.
وی یکی از دلایل این موضوع را نبود
رقابت در خودروسازی دانست و گفت: خودروسازان همکاری لازم را ندارند و اگر
همین روند ادامه داشته باشد هیچ امیدی به بهبود و ارتقای کیفیت خودروها
نخواهیم داشت. مومنی در ادامه با بیان اینکه در بحث کاهش تصادفات بیشترین
همکاری را مردم داشتهاند و نقش ارتقای ایمنی کم بوده است، گفت: پیشبینی
من این است که تا سال ۲۰۳۰ به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۲.۵ نفر در تصادفات
کشته شوند.
مومنی درباره جرایم عابران پیاده نیز اظهار کرد: این
موضوع در قانون پیشبینی شده و میزان سهم عابران در وقوع تصادفات لحاظ شده
اما در حال حاضر جریمهای برای عابران پیشبینی نشده است.
پرداخت الکترونیکی جرایم از ماه آیندهرئیس
راهور ناجا درباره امکان پرداخت الکترونیکی جرایم نیز گفت: با تهیه
زیرساختها و اقدامات خوبی که تیم فنی ما انجام داده از ماه آینده پرداخت
جریمه به صورت الکترونیکی و از طریق سایت راهور ۱۲۰ امکانپذیر است. ضمن
اینکه مذاکراتی نیز با چند بانک دیگر انجام شده که در صورت به نتیجه رسیدن،
از این پس پرداخت جریمهها تنها در انحصار یک بانک نخواهد بود.