کد خبر: ۲۷۴۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۳۰ آبان ۱۳۹۰
بر اساس جدول جديد جرايم، رانندگي در حالت مستي و مصرف روانگردان‌ها و يا مواد افيوني در تمامي جاده‌هاي كشور 200 هزار تومان جريمه دارد و گواهينامه راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده مذكور به مراجع قضايي معرفي مي‌شود.
با ابلاغ جدول جديد جرايم رانندگي سقف و كف جرايم رانندگي در كشور به 200 و 3 هزار تومان افزايش يافت.

به گزارش ايسنا، پيش از اين سقف جرايم رانندگي در كشور 30 هزار تومان و كف آن يكهزار تومان بود كه بيشترين افزايش نرخ جرايم تعيين شده در جدول جديد جرايم رانندگي مربوط به تخلفات حادثه‌ساز است.

بر اساس جدول جديد نرخ جرايم رانندگي كه روز دوشنبه در قالب 171 كد جريمه ابلاغ شد، نرخ جرايم رانندگي به سه بخش «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي»، «ساير شهرها» و «روستاها و راههاي روستايي» تقسيم شده است.

به گزارش ايسنا، بر اساس جدول جديد جرايم، رانندگي در حالت مستي و مصرف روانگردان‌ها و يا مواد افيوني در تمامي جاده‌هاي كشور 200 هزار تومان جريمه دارد و گواهينامه راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده مذكور به مراجع قضايي معرفي مي‌شود.

از سوي ديگر حركات نمايشي مانند دورزدن درجا و يا حركت موتورسيكلت بر روي يك چرخ، تجاوز از سرعت مجاز ( بيش از 50 كيلومتر در ساعت)، سبقت غيرمجاز در راههاي دوطرفه، حركت به صورت مارپيچ و حركت با دنده‌عقب در آزادراهها و بزرگراهها در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» 100هزار تومان جريمه دارد.

در عين حال انجام همزمان دو تخلف از تخلفات ياد شده به جز حركت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر جريمه ، توقيف 72 ساعت خودرو را نيز به همراه دارد.

بر اساس ابلاغ دولت، تجاوز از سرعت مجاز (بيش از 30 تا 50 كيلومتر در ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسايط نقليه از پياده‌رو، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه و يا وسايط ارتباطي مشابه در حين رانندگي در سرعت بالاي 60 كيلومتر، نقص فني موثر يا نقص در سيستم روشنايي در شب، عدم رعايت مقررات ايمني حمل و نقل جاده‌اي مواد خطرناك، رانندگي با وسايط نقليه عمومي بيش از زمان مجاز، عدم رعايت شرايط مندرج در گواهينامه مانند استفاده از عينك و ...، عدم توجه به فرمان ايست يا پرچم مراقبين عبور و مرور محصلين يا پليس مدرسه، عدم رعايت مقررات حمل بار، نصب پلاك‌هاي متفرقه يا تغيير استاندارد پلاك وسيله نقليه، مغايرت مشخصات فني با كارت شناسايي وسيله نقليه،‌ در آغوش داشتن اطفال در حين رانندگي، حمل تيرآهن، ورقهاي فلزي و امثال آن بدون رعايت شرايط ايمني و مقررات مربوطه، عدم مقررات حمل بار ترافيكي، عدم اقدام به تعويض پلاك به هنگام خريد و فروش وسيله نقليه، هرگونه دستكاري در دستگاه‌هاي سرعت‌نگاروسايط نقليه عمومي، نداشتن بيمه‌نامه شخص ثالث معتبر، توقف دوبله در محل ايستادن ممنوع، عبور كاميون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي داراي بيش از دو خط عبوري در هر سمت، حمل مواد سوختي خارج از باك توسط وسايط نقليه غير مجاز يا نصب باك غيرمجاز، سوار كردن مسافر يا سرنشين داخل صندوق عقب يا هر قسمت خارجي وسيله نقليه، رانندگي با وسيله نقليه با پلاك غيرمجاز يا داراي پلاك گذرموقت، ويژه، تعميري، خارج از زمان و مكان تعيين شده و يا پلاك تعويض نشده متعلق به مالك قبلي، حمل مواد محترقه با وسايط نقليه غيرمجاز، نداشتن مجوز فعاليت راننده وسيله نقليه عمومي، استفاده از نورافكن يا چراغ داراي نور خيره‌كننده، چراغهاي الوان، نور سفيد و ... در جلوي وسيله نقليه، نصب هرگونه تجهيزات يا اجسام اضافي بر روي بدنه وسيله نقليه يا روي چرخ كه از سطح بيروني آن تجاوز كند، توقف و سد معبر در سطح و يا روي حريم تقاطع‌ها و ميادين يا سطوح نارنجي، تصادف ناشي از عدم توجه به جلو يا عدم رعايت فاصله طولي و عرضي با وسيله جلويي يا جانبي، عدم اعلام نشاني محل جديد سكونت مالك وسيله نقليه در مهلت تعيين شده به ادارات راهنمايي و رانندگي، عبور وسايط نقليه غيرمجاز از خط ويژه، تخليه نخاله، زباله، مصالح ساختماني، فاضلاب و ايجاد هرگونه مانع در مسير عبور و مرور وسايط نقليه در راهها و حريم آنها، استفاده از شيشه دودي به نحوي كه راننده و سرنشين آن قابل تشخيص نباشد، سبقت از سمت راست وسيله نقليه در راه‌هايي كه در هر طرف رفت و برگشت فقط يك خط عبوري دارد و يا با استفاده از شانه راه و عدم تجهيز وسايط نقليه مربوطه يا محل به علايم هشداردهنده در عمليات اجرايي و عمراني راهها در«كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» هر كدام 50 هزار تومان جريمه دارد.

به گزارش ايسنا، همچنين سبقت اتوبوس و كاميون در داخل شهر، توقف در ابتدا و انتهاي پيچ‌ها، نشاندن مسافر يا سرنشين در سمت چپ راننده، سوار كردن يا سوار شدن و پياده شدن از وسيله نقليه در حال حركت، نداشتن پلاك جلو ـ عقب و يا ناخوانا بودن آن، روشن نكردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم حركت عمدي به موازات اتومبيل ديگر به نحوي كه موجب كندي و انسداد حركت شود، حركت نكردن وسايط نقليه بين دو خط يا تغيير خط حركت بدون رعايت مقررات مربوطه در معابر خط‌كشي شده، استفاده غيرمجاز از چراغ گردان، آژير و امثال آن در خارج از زمان ماموريت، عدم رعايت مسيرهاي تعيين شده حركت در معابر منتهي به تقاطع‌ها، استفاده از وسايل آتش‌زا از قبيل اجاق‌گاز، پيك‌نيكي و بخاري در داخل وسايل نقليه، باز كردن قفل مخصوص وسايط نقليه كه توسط ماموران راهنمايي و رانندگي بسته شده است، تجاوز از سرعت مجاز ( تا 30 كيلومتر در ساعت)، حمل كود، زباله، نخاله و مصالح ساختماني و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم، عدم توجه به فرمان ايست و حركت پليس، حمل بار تجاري توسط وسايط نقليه عمومي حمل مسافر، توقف در محل ايستادن ممنوع ( توقف مطلقا ممنوع)، حمل جنازه با وسيله نقليه غيرمجاز، حركت با دنده‌ عقب غير ضروري در راهها، توقف وسايط نقليه در پياده‌رو، سوار يا پياده كردن مسافر در خارج از پايانه‌هاي مسافربري يا مكان‌هاي غيرمجاز، استفاده از لاستيك‌هاي غيراستاندارد، انجام سرويس مدارس بدون داشتن مجوز لازم يا با وسايل نقليه غيرمجاز، عدم نصب يا استفاده صحيح از تجهيزات الكترونيكي و غيرالكترونيكي مصوب كنترل و موقعيت وسيله نقليه، حمل بار غيرمتعارف يا اشياء با وسايط نقليه غيرباربري به نحوي كه قسمتي از آن از اطراف وسيله نقليه خارج شود،‌ توليد صداي ناهنجار يا نامتعارف از بوق‌هاي شيپوري و لوله اگزوز، سامانه صوتي يا بلندگوي نصب شده در وسايل نقليه و امثال آن، سوار و پياده كردن مسافر يا سرنشين در محل‌هاي غيرمجاز يا به نحوي كه موجب اخلال در عبور و مرور گردد در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» هر كدام 40 هزار تومان جريمه دارد.

همچنين بر اساس جدول جديد استفاده از تلفن همراه و ساير وسايل ارتباطي مشابه در حين رانندگي در سرعت‌هايي كمتر از 60 كيلومتر در ساعت، توقف ساير وسايط نقليه در ايستگاه وسايط نقليه عمومي، راه ندادن به وسيله نقليه پشت‌سر براي سبقت، توقف وسايط نقليه عمومي، حمل بار و مسافر در خارج از ايستگاه‌هاي تعيين شده، پرتاب كردن يا ريختن ضايعات، زباله، آب دهان و بيني و امثال آن از وسايط نقليه به سطح معابر، توقف وسايط نقليه در سطح سواره‌رو راهها و محل‌هايي كه شانه كناري وجود ندارد و حمل مسافر با وسايط نقليه شخصي يا غير مجاز، توقف دوبله در معابر، رانندگي با وسايل دودزا، عدم استفاده از كلاه ايمني و سرنشين موتورسيكلت در حين رانندگي، عدم استفاده از كمربند ايمني توسط راننده يا سرنشين وسيله نقليه در حال حركت در آزادراهها و بزرگراهها و جاده‌ها، هر نوع توقف كه منجر به سد معبر يا اخلال در عبور و مرور گردد، همراه نداشتن گواهينامه رانندگي، بيرون آوردن دست يا هر يك از اعضاي بدن از وسيله نقليه در حال حركت، بوق زدن در محل‌هاي ممنوعه هر كدام 30 هزار تومان جريمه در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» به همراه دارد.

به گزارش ايسنا همچنين همراه نداشتن بيمه شخص ثالث، سوار كردن كودكان كمتر از 12 سال در صندلي جلو، توقف در محل ممنوع (پارك ممنوع)، حمل و در آغوش گرفتن حيوانات يا سرگرم شدن با آنها، همراه نداشتن كارت شناسايي وسيله نقليه، ورود و تردد وسايط نقليه غيرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقي كه ممنوع اعلام شده است، عدم رعايت حق تقدم عابر يا تجاوز يا توقف وسايط نقليه در گذرگاه عابر پياده و خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات در هنگام رانندگي در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» هر كدام 20هزار تومان جريمه خواهد داشت.

همچنين عدم استفاده از تاكسيمتر و عدم توجه به اخطار و تذكر پليس و همراه نداشتن گواهي يا برچسب معتبر معاينه فني در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» 10 هزار تومان جريمه دارد.












نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا فاريابي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
به نام خدا

با سلام

اي كاش عزيزان قانونگذار به امكانات و سطح اطميناني كه مي شود به اتومبيل داشت را هم كمي در زمان ايجاد قوانين مورد توجه قرار مي دادند . مثلا" خدا وكيلي آيا خودروهاي سواري ماكسيما ؛ پژو ؛پرايد و وانتي كه بايد با سرعت مجاز 110 كيلومتر در ساعت در اتوبانها حركت كنند را بايد به يك چشم نگاه كرد . اگر منصف باشيد به حتم تفاوتي قائل مي شويد . چرا كه اين سرعت براي وانت زياده ؛ براي انواع سواري تا موتور 1800 سي سي مناسبه و براي خودروهايي با موتور بالاي 2000 سي سي واقعا" كم است . بلكه شناسايي و تست خودروها از نظربرخورداري وسيله نقليه از امكانات فني كه به كمك آنها راننده خودرو را كنترل مي نمايد كار سختي نيست . پس اين وظيفه قانونگذار است كه با اصلاح قانون و تصويب قانوني جامع كه با عقل ومنطق منافاتي نداشته باشد آن را اجرايي تر نموده و آنوقت توقع عمل به آن را از ملت داشته باشد . بلكه لب كلام در اين است كه ما بايد : اولا" - قوانين را اصلاح كنيم ثانيا" - فرهنگ سازي كنيم و بعد از اين با بالا بردن جريمه ها عدالت را برقرار كنيم . نه اينكه فقط با ترس از جريمه بخواهيم به هدف تعيين شده برسيم . مطمئن باشيد با طي اين پروسه اهداف قانونگذار برآورده خواهد شد. بلكه فقط همه را با يك چوب راندن دردي را وضعيت اسفبار رانندگي در ايران درمان نخواهد كرد .
مي فرمائيد چطور : عرض كنم در اين زمينه راهكارهاي عملي مي توان ايجاد كرد.چونكه مشكل اصلي و مورد اختلاف عمده بحث سرعت است و مابقي عناوين تخلف رانندگي براي تمام خودروها يكسان است كه در عمل فقط سه /3 مورد از 171 موارد تخلف رانندگي نياز به اصلاح دارند. اينجانب رضا فاريابي كارمند ثبت اسناد جهت همكاري آماده ام تلفن تماسم 09132484345 - 03474721730 مي باشد .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها