وی در خصوص خودرو ۲۳۲ (ساینا) نیز گفت: این خودرو در سایت کاشان و بر روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ تولید خواهد شد و روند انجام این پروژه از زمستان سال گذشته با دقت دنبال می شد و برنامه تولید آزمایشی این خودرو در دهه فجر امسال شروع خواهد شد و پیش بینی می شود تولید این خودرو با تیراژ مناسب در سایت کاشان از پایان سال جاری آغاز شود
شهریاری خاطرنشان کرد: قطعات این خودرو در حال حاضر در فاز تائید نهایی می باشد و بیشتر قطعات در فاز اخذ تائید از معاونت کیفیت و مرکز تحقیقات سایپا می باشد و برای مراسم رونمایی خط این خودرو در کاشان دستور تولید قطعات ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه خودرو صادر شده که از ۱۵ دی ماه تحویل قطعات به سایت کاشان آغاز خواهد شد.
وی درخصوص خودرو آریو (S300) که در شرکت بن رو سایپا در حال تولید است، گفت: ساخت داخل قطعات این خودرو در فاز اول شکل گرفته و تولید آزمایشی آن از ماه گذشته آغاز شده است و بر اساس برنامه و با دریافت قطعات CKD و تامین قطعات ساخت داخل به تیراژ ۵۰۰ دستگاه در ماه خواهیم رسید.
مدیر عامل شرکت سازه گستر با اشاره به اینکه بر اساس استراتژی سایپا ظرف سه سال آینده تولید خودروهای گروه ایکس ۱۰۰ کاهش و خانواده گروه ایکس ۲۰۰ جایگزین خواهد شد گفت: عمر خودرویی محصولات گروه ایکس ۱۰۰( خانواده پراید) تمام شده و علاوه بر این مردم از شکل ظاهری این خودرو خسته شده اند و بر همین اساس به تدریج خانواده گروه ایکس۲۰۰ ( تیبا) شامل خودروهای تیبا، تیبا ۲ و ساینا جایگزین خواهند شد.
وی افزود: بر همین اساس در نظر داریم که از اردیبهشت سال آینده تیراژ این سه خودرو از گروه ایکس ۲۰۰ را به ۱۲۰۰ دستگاه در روز برسانیم.
مدیر عامل شرکت سایپا گستر از برگزاری نشستی مشترک با سازندگان طرح SP100 و مدیریت ارشد گروه سایپا در نیمه دوم ماه جاری خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با برگزاری این نشست مشترک علاوه بر بررسی مجدد پروژه و رفع مشکلات موجود در تامین، بتوانیم تا پایان امسال قطعات تولید خودرو آزمایشی را تولید کنیم و در این خصوص نیاز است تا قطعه سازان داخلی نیز تکنولوژی تولید قطعات خود را به روز نمایند و آماده تولید قطعات با تکنولوژی روز گردند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو در سه سال اخیر با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده گفت: افزایش نرخ دلار، بحران های سیاسی داخلی و بین المللی درانتهای سال ۹۱ و بخشی از بهار ۹۲ باعث شد که در ابتدای سال ۹۲، به مدت ۳ تا ۴ ماه فروش خودروسازان متوقف شود و این امر باعث عقب افتادن روند پرداخت های ما به زنجیره تامین شد به نحوی که بعضی از مطالبات زنجیره تامین به ۹ ماه تا یکسال هم رسیده بود.
شهریاری افزود: با برنامه ریزی که در آن زمان صورت گرفت و افزایش تیراژی که در سال ۹۲ و بهار ۹۳ اتفاق افتاد شرکت سازه گستر موفق شد حجم مناسبی از بدهی های خود به همکاران زنجیره تامین را پرداخت کند و مطالبات در ابتدای امسال به ۳ الی ۴ ماه هم رسید و این روند تا اواسط تابستان ادامه داشت.
وی با انتقاد از اظهار نظر و بیان مطالب غیر کارشناسی توسط بعضی از مراجع غیر مسئول افزود: متاسفانه اظهار نظرهای نادرست و غیر کارشناسی بعضی از مراجع غیر مسئول باعث شد که مردم از خرید خودرو در آن برهه اجتناب کنند و در نیمه دوم مرداد و شهریور ماه مجددا مشکل فروش خودرو برای خودروسازان ایجاد شد. علاوه بر این به دلیل عدم ایجاد استاندارد جدید نصب کپسول آتش نشانی بر روی خودروهای داخلی به مدت ۵ هفته فروش سایپا مجددا متوقف شد که این موارد باعث گردید تا در ورود نقدینگی به شرکت مشکل ایجاد گردد و پرداخت به زنجیره تامین با کمی تاخیر انجام شود .
مدیر عامل شرکت سازه گستر تصریح کرد: با تامین و تدارکی که برای کپسول آتش نشانی صورت گرفته شده و فروکش کردن هیجانات کاذب جامعه در مورد خودرو و استقبال همگانی که برای خرید و پیش خرید خودرو شکل گرفته قطعا عقب افتادگی بدهی زنجیره تامین در زمانی کوتاه جبران خواهد شد و به زودی پرداخت های مناسبی به همکاران زنجیره تامین خواهیم داشت.
وی در پایان افزود: اکنون میانگین زمان پرداخت به قطعه سازان بین ۶۹ تا ۱۱۵ روز است که سعی می کنیم این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهیم و پیش بینی ما این ست که با رونق فروش طی ماه های آخر سال و رشد مناسب تولید خودروها در گروه، تا پایان سال پرداخت ها به قطعه سازان را به کوتاه ترین زمان ممکن برسانیم.