به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم ؛ نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران
در سال 92 که از 79 شهر و با مراجعه به 12300 خانوار نمونه انجام شده نشان
میدهد که در این سال متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود
284462 هزار ریال (ماهانه حدود 23705 هزار ریال) بود که نسبت به سال قبل
31.4 درصد افزایش داشته است.
از کل این مبلغ 26.3 درصد (حدود 74724 هزار ریال) سهم گروه هزینه خوراکی ها
و آشامیدنی ها می باشد که نسبت به سال 91 معادل 31.5 درصد افزایش داشته
است.
* درآمد ایرانی ها در سالی که گذشت چقدر بود؟
در سال 92 بررسی متوسط درآمد پولی و غیرپولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری
حدود 276867 هزار ریال (ماهانه حدود 23072 هزار ریال) بود که 69.2 درصد آن
را درآمد پولی ناخالص و 30.8 درصد را درآمد غیرپولی تشیکل داده است.
گفتنی است در سالی که گذشت کل درآمد پولی و غیر پولی نسبت به سال قبل 32.4
درصد افزایش داشت، میزان افزایش درآمد پولی ناخالص خانوار معادل 29.4 درصد و
درآمد غیر پولی 39.9 درصد بود.
* تهرانیها رکوردار درآمد و هزینه در سال 92
بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار ساکن در مناطق شهری استان های
مختلف نشان می دهد که استان تهران با حدود 409 میلیون و 317 هزار ریال
(ماهانه حدود 34 میلیون و 110 هزار ریال)بیشترین و استان هرمزگان با حدود
168 میلیون و 600 هزار ریال (ماهانه حدود 14 میلیون و 50 هزار ریال) کمترین
هزینه را به خود اختصاص داده اند.
گفتنی است، یک خانوار شهری ساکن در استان تهران از نظر متوسط درآمد ناخالص
سالانه با حدود 403 میلیون و 57 هزار ریال بیشترین و استان سیستان و
بلوچستان با حدود 155 میلیون و 484 هزار ریال کمترین درآمد را دارا بوده
اند.
* هزینه مصرف دخانیات خانوار افزایش یافت/ 6.1 درصد بودجه خانوار صرف خرید گوشت می شود
در بین اقلام گروه هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشترین سهم از کل هزینه
ناخالص معادل 6.1 درصد متعلق به هزینه انواع گوشت بود. پس از آن به ترتیب
هزینه میوه های تازه با 4.4 درصد، سبزی های تازه با 3.2 درصد، شیر و
فرآورده های آن و تخم پرندگان با 3.1 درصد، آرد، رشته و غلات با 2.6 درصد و
انواع نان و بیسکویت با 1.9 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
براساس نتایج این بررسی از کل هزینه ناخالص خانوار، 0.4 درصد (حدود 1176
هزار ریال) به گروه هزینه دخانیات اختصاص داشت که در مقایسه با سال 91،
36.3 درصد افزایش داشته است.
در این سال از کل هزینه های ناخالص خانوار 4.6 درصد (حدود 13149 هزار ریال)
به گروه هزینه پوشاک و کفش اختصاص داشت که نسبت به سال 91 معادل 33.6 درصد
افزایش داشته است.
همچنین نتایج این بررسی نشان میدهد که 34.1 درصد از کل هزینه ناخالص یک
خانوار حدود 97074 هزار ریال مربوط به گروه هزینه مسکن، آب، برق و گاز و
سایر سوختها بود که نسبت به سال قبل 36.4 درصد افزایش داشته است.
در سال مورد بررسی از کل هزینه های ناخالص خانوار 4.2 درصد (حدود 11923
هزار ریال) به گروه هزینه لوازم، اثا و خدمات مورد استفاده در خانه اختصاص
داشت که در مقایسه با سال 91 معادل 23.6 درصد افزایش نشان میدهد.
* 30.6 درصد خانوارها شاغل و 4.1 درصد بیکار
نتایج این بررسی گویای آن است که در بین افراد شش ساله و بیشتر خانوارها
30.6 درصد شاغل، 4.1 درصد بیکار، 10.4 درصد با درامد بدون کار، 23.2 درصد
محصل، 27.4 درصد خانه دار و 4.3 درصد متعلق به سایر گروه ها بوده اند. طبق
یافته های فوق سهم افراد شاغل و محصل در مقایسه با سال قبل کاهش و سهم
افراد بیکار و با درآمد بدون کار افزایش داشته است. ضمناً سهم افراد خانه
دار و افرادی که در سایر گروه ها طبقه بندی شده اند در مقایسه با سال قبل
تقریباً بدون تغییر بوده است.
* 25.8 درصد اجاره نشین و 64.4 درصد مالک نشین در سال 92
بررسی نحوه تصرف محل سکونت
خانوارها در سال مورد بررسی نشان میدهد که 64.4 درصد از خانوارها در مسکن
شخصی (مالک نشین)، 25.8 درصد در مسکن اجاری، 0.8 درصد در مسکن در برابر
خدمت و 9 درصد در مسکن رایگان سکونت داشته اند.
* تسهیلات محل سکونت و لوازم زندگی مورد استفاده خانوارها
بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها در سال 1392 نشان می دهد که حدود 99.4
درصد خانوارها از آب لوله کشی،100درصد از برق، 92.9 درصد از گاز شهری، 41.2
درصد از سیستم فاضلاب شهری، 82.2 درصد از تلفن، 23.9 درصد از اینترنت،98.1
درصد از آشپزخانه، 99.3 درصد از حمام، 62.5 درصد از کولر ثابت آبی، 17.6
درصد از کولر آبی، 8.6 درصد از سیستم حرارت مرکزی (شوفاژ)، 5.2 درصد از
پکیج و 41.7 درصد از انباری بهره مند بوده اند.
نتایج این بررسی گویای آن است که 44.4 درصد خانوارها از خودرو شخصی، 17.8
درصد از موتورسیکلت، 13.7 درصد از دوچرخه، 57.6 درصد از چرخ خیاطی، 30.2
درصد از رادیو ضبط و ضبط صوت، 12.8 درصد از رادیو، 99.3 درصد از
تلویزیون،53.8 درصد از ویدئو، 47 درصد از رایانه، 15.2 درصد از دوربین
فیلمبرداری، 50.2 درصد از یخچال، 81.8 درصد از فریزر و یخچال فریزر، 51.1
درصد از پنکه، 99.2 درصد از اجاق گاز، 92.1 درصد از جاروبرقی، 84.5 درصد از
ماشین لباسشویی و94.7 درصد از تلفن همراه استفاده نموده اند.