به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ عباس آخوندی با اشاره به اینکه طرح جامع حمل ونقل در ماه گذشته نهایی شده
است، اعلام کرد: 10 کریدور توسعه تعریف شده بر اساس طرح جامع حمل ونقل
مناطق مختلف کشور را به یکدیگر متصل می کند که با احتساب کریدورهای درجه
دوم و سوم در طرح جامع حمل ونقل در مجموع نیاز به 100 هزار میلیارد تومان
سرمایهگذاری نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 95 درصد جابهجاییها در کشور از
طریق جادهها صورت میگیرد و ارزش جادههای کشور حدود 200 هزار میلیارد
تومان است که شامل 35 هزار کیلومتر راههای شریانی، 46 هزار کیلومتر
راههای اصلی و فرعی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی میشود.
وی افزود: این ثروت بزرگی است که در اختیار ملت ایران قرار دارد و این
میزان سرمایه ارزش آن را دارد که در نحوه بهرهبرداری، افزایش کارایی و
حفاظت از این سرمایه بیندیشیم.
آخوندی گفت: آمارهای ترافیک که توسط دوربینهای تردد شمار صورت می گیرد
نشان میدهد که هیچ محوری در کشور میزان تردد منفی ندارد و تعداد خودرو و
وسایل نقلیه موتوری رشد سریعی دارد و توسعه شبکه حمل و نقل هم در دستور کار
قرار دارد.
وی ادامه داد: یک درصد افزایش کارایی در حمل و نقل جادهای می تواند اثرات
بزرگی را در کشور داشته باشد و اگر عمر مفید جادهها و روکش آنها یکسال
افزایش یابد از حجم بزرگ سرمایه استفاده بهتری میشود.
نقشه علمی برای افزایش استفاده از فناوریهای نوین در حوزه قیر و آسفالت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از همه دستاندرکاران مدد می طلبیم،
یادآور شد: از مرکز تحقیقات وزارتخانه میخواهم نقشه علمی برای افزایش
استفاده از فناوریهای نوین در حوزه قیر و آسفالت تدوین شود.
آخوندی ابراز داشت: در سالهای گذشته قیمت قیر 30 برابر کمتر از قیمت فعلی
بوده است و الان تقریبا با قیمت جهانی برابر شده است که رویه های بتنی می
تواند موجب رقابت با قیر شود و این رقابت موجب افزایش عمر مفید و کیفیت
جادهها میشود و در این زمینه نیاز به بازنگری در رویهها و دسترسی به
تکنولوژی داریم.
آخوندی با اشاره به آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اختراعات و ورود
تکنولوژی های جدید در رویه راهها گفت: مراکز آموزش مهارتها به دانشگاههایی
با کیفیت نازل تبدیل شدهاند که تنها مدرک تولید میکنند و مرکز آموزش
عالی راه که بعدها به مرکز شهید تفویضی تغییر نام داد بخش عمدهای از کادر
فنی حوزه راه را در صد سال اخیر را آموزش داده است و ما نیاز داریم که
مهارتها آموزش داده شود.
10 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه
وی با تاکید بر بحث کنترل کیفیت در حوزه قیر و آسفالت تصریح کرد: نظام
تضمین کیفیت و کنترل کیفیت در نظام فنی و اجرایی باید وارد شود. زیرا که
برای ساخت یک کیلومتر آزادراه در جای معمولی 10 میلیارد تومان است و برای
اجرای 150 کیلومتر آزادراه به 1500 میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانش تاکید کرد: در حوزه راه از نگاه
بهرهبردار باید حوزه راههای شهری و برون شهری و راه روستایی و فرعی و
انواع دیگر را پیوسته ببینیم.
وزیر راه و شهرسازی نمایشگاه ششمین همایش قیر و آسفالت ایران را نیز افتتاح کرد.