کد خبر: ۲۷۱۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۲۹ آبان ۱۳۹۰

اشاره به عدم نظارت در سازمان های دولتی آنقدر حرف تکراری و نخ نمایی است که شاید یافتن مصداق دیگری از این دست بی توجهی ها عنایت خاصی را برنیانگیزد. گاهی این شائبه ایجاد می شود که شاید اساساً نه تنها اراده ای برای  نظارت دقیق تر وجود ندارد بلکه گاهی قصد و غرض‌هایی در میان است. آموزش و پرورش از جمله سازمان‌هایی است که همواره از ساختاری فشل و ناکارآمد رنج برده است. تصور کنید سازمانی که قرار است تعلیم و تربیت کودکان معصوم را بر عهده بگیرد و در جامعه‌پذیری و انتقال فرهنگ اسلامی و انقلابی به فرزندان جهان اسلام عمده‌ترین نقش را ایفا کند، در کتب درسی‌اش به تعریف و تمجید از کشور مجعولی به نام اسرائیل بپردازد. چنین اتفاقی را اگر خوش‌بینانه تحلیل کنیم جز کوتاهی غیرقابل‌بخشش در نظارت بر محتوای کتب درسی و یا سهل‌انگاری در تغییر متون درسی چگونه می توان توجیه کرد؟

اما به هر حال اگر باور نمی‌کنید که در مدارس جمهوری اسلامی ایران متونی درسی با محتوای تعریف و تمجید از رژیم کثیف صهیونیستی وجود دارد کافی است نگاهی به تصاویر زیر بیندازید که از متن کتاب زبان مقطع دوم دبیرستان مجتمع تطبیقی سعادت آباد اسکن شده است. مجتمع تطبیقی بین‌المللی تهران زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور اداره می‌شود. این مرکز مخصوص پسران است و از ساختمان‌های قدیمی منطقه سعادت آباد به آن اختصاص داده شده است‌. مجتمع تطبیقی به دانش آموزانی اختصاص دارد که مدتی خارج از ایران بوده‌اند و لازم است پیش از وارد شدن به مدارس عادی‌، برای آشنایی با دروس مدارس ایران‌، دوره‌ای تطبیقی بگذرانند.
مطابق با اساس نامه، مجتمع آموزشی تطبیقی برای تحصیل دانش‌آموزان ایرانی که مدتی را خارج از کشور گذرانده اند و آشنایی لازم با زبان فارسی و یا آمادگی انطباق با نظام آموزشی جاری را ندارند تأسیس می‌شود.

البته لازم به ذکر است که دانش آموزان خارجی نیز که بنابر اقتضائاتی در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارند در این مدارس درس می خوانند تا آرام آرام زمینه لازم برای انطباق با محیط را پیدا کنند. جالب اینکه این متن را پدر یک خانواده عراقی که فرزندش در این مجتمع درس می‌خواند در اختیار ما قرار داد و از ما خواست که این قضیه را رسانه ای کنیم. هنگامی که این پدر عراقی این متن را به نگارنده تحویل می داد حالتی مرکب از تعجب و عصبانیت داشت. عصبانیت حتماً او با خود می‌اندیشید آیا اینجا همان ایرانی است که مهد مقاومت در برابر دنیای استکباری است؟ و اصلً چرا یک مسلمان خارجی باید متوجه چنین محتوایی در متون درسی فرزند خود شود؟ درست است که به اصلاح نظام آموزش و پرورش امیدی نیست اما آیا معلمان این مدارس و والدینی که فرزندان آنها در چنین مدارسی درس می خوانند نباید زودتر متوجه شوند؟!

این مدارس زیر نظر آموزش و پرورش و با معلم های ایرانی اداره می شوند و معلوم نیست آیا هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود دارد یا خیر؟ گرچه انتظار پاسخگویی از وزارت فرتوتی مانند آموزش و پرورش کاملاً بیجاست ولی به حکم وظیفه این متن به همراه اسناد منتشر می شود بلکه تلنگری برای مسئولی باشد و چاره‌ای‌ بیاندیشد که در متون درسی کودکان و نوجوانان مسلمان از رژیمی تمجید می‌شود که آشکارا دشمن اسلام و انسانیت است و همین روزها به شکل وقیحانه و البته مذبوحانه‌ای چنگ و دندان‌های شکسته‌اش را به ما نشان می‌دهد. دانش آموزان مدارس تطبیقی در لابه‌لای این متون چنین می خوانند که: اسرائیل یک کشور توریستی و دیدنی است. اسرائیل یک کشور دموکراتیک است و… ؛ و از همه جالب‌تر این عبارت است که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ موفق شد استقلال خود را کسب کند!

در اساس نامه مجتمع آموزشی تطبیقی آمده است :

هدف از تأسیس مجتمع آموزش تطبیقی به شرح زیر است:
الف- ایجاد تسهیلات برای تحصیل فرزندان اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که به میهن اسلامی مراجعت می‌کنند.
ب- ایجاد زمینه مساعد جهت آشنا شدن دانش‌آموزان با فرهنگ ملی و اسلامی.
ج- انطباق با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان با نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به منظور ادامه تحصیل در سایر مدارس

و اما اینکه ایجاد زمینه مساعد جهت آشنایی و انطباق با فرهنگ ملی و اسلامی چگونه قرار است با محتوایی مانند محتوای زیر تحقق یابد سوالی است که احتمالآ نباید امید زیادی به پاسخش داشت.

این مطلب در تریبون مستضعفین

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها