کد خبر: ۲۷۰۷۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۶ آبان ۱۳۹۳
بسیاری بر این عقیده هستند که بیشترین تمرکز والدین باید در نوجوانی باشد ولی به عقیده رنا سادات موسوی بنابر مشاهدات عینی خود در طول چند سال تجربه تدریس در این مدارس، کسی که در کودکی به تربیت فرزندش و آموزش دین و اخلاق به صورت صحیح و اصولی بپردازد در نوجوانی فرزندش کمتر دچار مشکل و حاشیه می شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرویس فرهنگی میدان ۷۲/ زهرا عادلی: تربیت کودکان مسلمان در محیط کانادا نگرانی والدین دلسوز را به همراه دارد. در شهر فرانسه زبان مونترال واقع در استان کبک، با وجود چندین مدرسه شیعه و سنی باز هم دغدغه های زیادی برای پدران و مادران وجود دارد. با توجه به اینکه مونترال شهری بسیارمهاجر پذیر است، همه فرهنگ ها و همه ی رنگ پوست ها و ادیان در کنار هم مشاهده می شود که این مساله هم مزیت ها و هم زیان هایی دارد.

همه ی مدارس اسلامی این شهر، غیر انتفاعی و خصوصی هستند و برای ثبت نام کودکان باید هزینه هایی پرداخت شود و اگر هر خانواده بخواهد بیشتر از یک فرزند را در این مدارس ثبت نام کند، هزینه های گزافی به او اعمال خواهد شد. بسیاری از خانواده های معتقد و متدین جامعه کانادا، اصرار بر ثبت نام کودکانشان در این مدارس دارند که فرزندانشان در محیط سالمتری بزرگ بشوند.

این نکنه قابل توجه است که ساعات مدرسه از ساعت ۸-۹ صبح تا ۳-۴ بعد از ظهر بوده و محصلین بیشتر وقت روزانه ی خود را در مدرسه به سر می برند. به علاوه اینکه در بیشتر این مدارس زبان عربی که زبان قرآن کریم می باشد هم تدریس میشود.

سطح علمی پایین، بزرگترین مشکل مدارس اسلامی

رنا سادات موسوی یکی از معلمان مسلمان و جوان در مونترال که سابقه ی تدریس چند ساله را در مدارس اسلامی و غیر اسلامی دارد در خصوص سطح علمی این مدارس می گوید:” مدرسه های اسلامی شهر مونترال معمولا سطح علمی پایین تری نسبت به بقیه مدارس غیر انتفاعی که اسلامی نیستند دارد و همین باعث می شود که بسیاری از والدین از ثبت نام کردن کودکان خود در مدارس اسلامی خودداری کنند که موقعیت و آینده علمی بهتری برای فرزندشان رقم بزنند.”

اگرچه دغدغه اول معلم و کادر یک مدرسه اسلامی فراهم کردن محیطی سالم برای دانش آموزان و شاید مهمتر از سطح علمی مدرسه باشد. رنا سادات موسوی یکی از احادیث پیامبر اسلام(ص)  را دائما به والدین تذکر می دهد و می گوید:” اترک سبع و ادب سبع؛ هفت سال اول را سخت نگیر هفت سال دوم را ادب کن” که دقیقا هفت سال دوم عمر کودک در مدرسه می باشد و بسیاری از مشکلات او در دوران نوجوانی به خاطر اشتباهاتی هست که در کودکی برای آن اتفاق افتاده است.

بسیاری بر این عقیده هستند که بیشترین تمرکز والدین باید در نوجوانی باشد ولی به عقیده رنا سادات موسوی بنابر مشاهدات عینی خود در طول چند سال تجربه تدریس در این مدارس، کسی که در کودکی به تربیت فرزندش و آموزش دین و اخلاق به صورت صحیح و اصولی بپردازد در نوجوانی فرزندش کمتر دچار مشکل و حاشیه می شود.

Le Savoir Building

همچنین تعداد بسیاری از والدین مسلمان در مونترال کانادا بر این عقیده هستند که هفته ای یک بار حضور در مسجد جهت ارتقای دین و اخلاق آنها اکتفا میکند و دیگر نیازی نیست در محیط های دیگر که اسلامی هستند رفت و آمدی داشته باشد، ولی مشاهدات نشان می دهد بسیاری از کودکانی که تمام مراحل تحصیل خود را در مدرسه های عمومی و غربی گذرانده اند دچار دوگانگی شخصیتی بوده و در مدرسه و محیط بیرون به یک صورت رفتار می کنند و در مسجد و خانه به صورتی دیگر.

این مشکل بین بسیاری از جوانان مسلمان رشد یافته در محیط غرب قابل مشاهده است. این در حالیست که این مشکل در جوانانی که در مدرسه های اسلامی رشد کردند کمتر و یا کمرنگ تر دیده شده است. چون این جوانان با وجود خوانواده ی مذهبی و تحصیل در مدارس اسلامی تا مقطع دیپلم و حضور دائم در مسجد و فعالیت های دینی، ایمان، فهم و درک خود را بر مبنای دین مبین اسلام قوی تر کرده و خود را آماده ی ورود به دانشگاه و محیط مختلط در پایان نوجوانی و اغاز بزرگسالی کرده اند. همچنین در مقابله با مشکلات و سوالات با دانش، ایمان و اخلاق بیشتری برخورد می کنند.

از طرف دیگر باید به نوع تربیت فرزندان دقت بیشتری کرد. کودک دین را در خانه می نوشد. متاسفانه بسیاری از خانواده های ساکن مونترال کانادا در اجتماع را به روی خود بسته و در دهکده ی ذهن خود زندگی میکنند. مطمئنا اگر گفته می شود مدرسه ی اسلامی برای کودک و نوجوان بهتر است به معنی این نیست که کودک در اجتماع نباشد و از اجتماع چیزی نداند. کسانی که این ظلم را در حق فرزند خود می کنند و دنیا را به روی خود و فرزند خود بسته، زمینه های مشکلات و دو گانگی شخصیت را برای این کودک رقم می زنند، زیرا ما در اجتماع زندگی می کنیم و باید با این اجتماع روابطی داشته باشیم. اگر در دنیایی بسته و در عالم خیال خود زندگی کنیم و فکر کنیم که این فرزند در همین محیط بسته خواهد ماند اشتباه کرده ایم. این کودک در آینده با ورود به اجتماع دچار مشکلات جدی خواهد شد.

دوستی با خانواده در هر جامعه ای کمک فراوانی به پیشرفت اخلاقی و دینی کودک می کند و در جوامع غربی این نیاز چند برابر می شود که کودک دوست خانواده اش و خانواده جای امنی برای او باشد. اگر این اتفاق نیافتد زمینه ی انحراف برای او بیشتر خواهد شد.

Compr alhuda logo

یکی از مدارس شیعه شهر مونترال کانادا مدرسه "الهدی” می باشد که توسط "موسسه ی خوئی” اداره می شود. در این مدرسه هم کودکان شیعه و هم کودکان سنی مشغول تحصیل می باشند که با وجود هزینه ی نسبتا زیادی که این مدرسه ی خصوصی دارد، بسیاری از خانواده ها مایل به ثبت نام بچه های خود در این مدرسه می باشند. این استقبال خانواده های مسلمان کانادایی به این دلیل است که مطمئن باشند فرزندانشان روز خود را در محیط سالم تری به سر می برند و دوستانی کم و بیش شبیه خود دارند.

ضرورت ثبت نام فرزندان در مدارس سالم تر و دور از فساد، نه تنها کمتر از ضرورت سطح علمی مدرسه نیست، چه بسا بسیار مهمتر است. همچنین به دلیل گذراندن ساعات طولانی روز در مدرسه و اختلاط با دوستان و تاثیر پذیری بسیار کودک و نوجوان توسط دوستان، خانواده ها را مجاب میکند که به فکر سلامت فکر و دین و فرهنگ فرزندان باشند. اگرچه در حال حاضر حمایت های خوبی از مدارس اسلامی در کانادا می شود اما این مدارس نیاز به حمایت و کمک بیشتری از سوی والدین دارتد تا سطح کیفیت خود را ارتقا دهند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها