کد خبر: ۲۷۰۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۸ آبان ۱۳۹۰
دادگاه محاكمه نمادین جرج بوش و تونی بلر به اتهام جنایات جنگی در عراق و افغانستان در مالزي آغاز شد و هزاران سند از جنایات آمریكا و متحد اصلی اش انگلیس در اختیار این دادگاه قرار گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در اين دادگاه چهار روزه، به جرائم جنگی جرج دبیلو بوش رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریكا و تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس به عنوان متهمان جنگ علیه عراق و افغانستان رسيدگي مي شود.

از جمله اتهاماتی كه دراین دادگاه در مورد بوش و بلر مطرح شده است می توان به نبود مدارك مستند در مورد سلاح های كشتار جمعی عراق، ادعای بیرون كردن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط عراق در سال 1998، اذعان بوش و بلر به غیرقابل اعتماد بودن گزارش های مراكز اطلاعاتی در مورد وجود سلاح های كشتار جمعی در عراق و غیرقانونی اعلام شدن جنگ بر علیه عراق توسط كوفی عنان دبیر كل سازمان ملل اشاره كرد.

این دادگاه نمادین در طول این محاكمه چهار روزه خود 19 اتهامی كه در مورد بوش و بلر مطرح شده است را با اتكا به هزاران برگ مدارك مستند دیگر مورد بررسی قرار می دهند و سپس حكم نهایی خود را در مورد عاملان جرائم جنگی اعلام می كنند.

مدارك مستند ارائه شده در این دادگاه توسط كمسیون جرایم جنگی كوالالامپور در یك تحقیق عمقی كه از 2 سال پیش آغاز شده بود، گردآوری شده اند.

بر اساس این گزارش، قضاتی از كشورهای مالزی، هند و كانادا رسیدگی به این پرونده را در محاكمه نمادین جنایتكاران جنگی بر عهده دارند.

گفتني است، در این دادگاه نمادین علاوه بر محاكمه بوش و بلر، افراد دیگری نظیر دونالد رامسفلد، ریچارد بروس چنی، آلبرت گونزالس، دیوید اسپیرز آدینگتون، ویلیام هینز، جی اسكات بایبی، و جان چون هو نیز در ردیف متهمان جرایم جنگی قرار دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها