به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، یکسال پیش و تنها چند ماه از آغاز به کار دولت یازدهم گذشته بود که خبرهایی
مبنی بر آلوده بودن بنزین های تولید شده در داخل کشور از سوی سازمان محیط
زیست مطرح شد. اما اوایل سال جاری بود که خبر رسید قرار است با افزایش
میزان واردات بنزین، به جای بنزین های تولید شده داخلی از بنزین های
وارداتی در کلانشهرها استفاده شود. بنزینی که قرار بود فاقد آلایندگی بوده و
موجب شود تا هوای پاک به شهرهای بزرگی همچون تهران بازگردد.
در
طول سال های اخیر آلودگی هوا در کلانشهرها موجب شده تا این مسئله به یکی از
چالش های اصلی و اساسی دولت ها و سازمان ها و ارگان های مرتبط با این
موضوع تبدیل شود. بسیاری از کارشناسان و مسئولان ارگان های مختلف نیز علت
اصلی آلودگی هوا را کیفیت نامناسب بنزین عنوان کردند؛ چراکه در طول سال های
گذشته با توجه به فعالیت های مختلف برای خارج کردن کارخانه های آلاینده از
نزدیکی شهرهایی چون تهران و همچنین کاهش میزان آلایندگی گرمایش خانگی به
دلیل گازکشی های سراسری، یکی از مهمترین عوامل باقی مانده در ماجرای آلودگی
هوا، به بنزین های آلوده مربوط می شد.
بر اساس ادعای دولتی ها،
واردات بنزین پاک اما از سال گذشته آغاز و در طول سال جاری نیز افزایش یافت
و مهمترین بهانه برای افزایش واردات نیز پاکیزگی هوای کلانشهرها بود. این
اقدام از سوی سازمان محیط زیست و با همکاری وزارت نفت انجام شد و بنزین های
جدید در بازار عرضه شد. اما از همان روزهای ابتدایی واردات این نوع بنزین،
کارشناسان مسائل نفت و انرژی از عدم مطابقت بنزین های وارداتی با
استانداردهای روز دنیا خبر دادند.
در این خصوص حتی یکی از
خبرگزاری های کشور در همان روزهای آغازین واردات بنزین پاک، با ارائه
اسنادی معتبر خبر از آلایندگی کشنده بنزین های وارداتی داد. در این گزارش
آمده بود که «مهمترین شاخصهای محیط زیستی برای بنزین عرضه شده مربوط به
"بنزن"، "گوگرد"، "آروماتیک" و "اُلفین" است. بر این اساس طبق استانداردهای
کشور باید بنزین عرضه شده دارای بنزن کمتر از دو درصد، گوگرد کمتر از 40
PPM، آروماتیک حداکثر 35 درصد و الفین 18 درصد باشد. این در شرایطی بود که
آزمایش های انجام شده و جدول آنالیز دو محموله بنزین وارداتی به کشور نشان
میداد که در اولین محموله "بنزن" هشت درصد و "گوگرد" 500 PPM است. در این
جدول اگر چه برخلاف ضوابط واردات بنزین عدد "آروماتیک" مشخص نشده است اما
با توجه به درصد انتشار بخار(فرّار بودن بنزین) مشخص میشود که درصد
آروماتیک هم بیشتر از استاندارد مشخص شده بوده است.»
ماجرا اما
زمانی جالب تر شد که بعد از گذشت نزدیک به یکسال از وعده و وعیدهای دولت
یازدهم مبنی بر بنزین های پاک وارداتی، هوای کلانشهرها طبق روال گذشته خود
ناپاک ماند تا مشخص شود نگرانی های به وجود آمده از ابتدای سال جاری، بر
اساس واقعیت ها صورت گرفته است. چندی بعد نیز مشخص شد که همسر یکی از
مسئولان دولتی که شرکت واردات و صادرات دارد، توانسته با لابی های صورت
گرفته، از یک شرکت آلمانی بنزین خریداری کرده و از طریق امارات وارد ایران
کند. در این مسیر اما مشخص شد که بنزین های سبک و سنگین در کشور امارات با
یکدیگر ادغام شده و وارد کشور شده است.
همین مسئله سبب تا ماه
گذشته مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص درباره بنزین های وارداتی را در
دستور کار خود قرار دهد. سرانجام نیز در متن این تحقیق و تفحص عنوان شد "
براساس اسناد موجود، وزارت نفت در رسانه ها اعلام کرده است با واردات بنزین
یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده
است. لیکن طبق بررسی های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4
برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال
هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی شود."
این روزها اما
هوای تهران بار دیگر با فرارسیدن فصل سرما آلوده شد. این در شرایطی بود که
مردم تهران با توجه به وعده های دولت منتظر بودند تا زمستان سال 93 را بدون
آلودگی سپری کنند اما هنوز فصل وارونگی هوا فرا نرسیده که از سوی مديرعامل
شرکت کنترل کيفيت هوای تهران به بيماران و گروههای حساس شهر اخطار داده
شد.
در این بین در شرایطی که مدعیان واردات بنزین پاک معتقد بودند
که علت اصلی آلودگی این روزهای هوای کلانشهر، بنزین های تولید شده در
پالایشگاه های داخلی هستند نه بنزین های وارداتی، اما سخنگوی کمیسیون اصل
۹۰ مجلس با اعلام اینکه گزارش این کمیسیون درباره بنزین پتروشیمی و واردات
بنزین نهایی شده، از رد ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین
پتروشیمیها خبر داد. حسین آذین با اعلام اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
درباره بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی نهایی شده است، گفت: هماکنون
میتوان اعلام کرد که ادعای سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی هوای
تهران به علت استفاده از بنزین پتروشیمی رد شد.
بنابراین حالا
باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان دولت یازدهم درباره بنزین های وارداتی
و ادعاهایی که درباره هوای پاک مطرح کرده بودند، چگونه خواهد بود. اما
آنچه مشخص است، این است که در طول این مدت بیش از یک میلیارد لیتر بنزین
غیر استاندارد به بهانه بنزین پاک وارد کشور شد و دراین مسیر، این مردم
بودند که فقط به ادعاهای مطرح شده درباره هوای پاک دل بستند و حالا از
تدبیر دولت امید، ناامید شده اند.
منبع: فردا