کد خبر: ۲۷۰۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۲۸ آبان ۱۳۹۰
آتی نیوز؛ چندی پیش خبری شنیدیم مبنی بر اینکه تولید خودوری ویژه معلولان متوقف شده است. از آن جهت که شبکه خبری آتی نیوز به سهم خود سعی در حل مشکلات مردم دارد، سعی کرد تا با پیگیری های مکرر علت اصلی این توقف را بیابد تا شاید بتواند از دوباره این خط تولید راه اندازی شود تا شاید معلولان عزیز از پیگیری این موضوع بهره ای ببرند و تولید مجدد این خودروها از سر گرفته شود. بنابراین در این خصوص با دو تن از مسولان سازمان بهزیستی و شرکت پارس خودرو مصاحبه ای داشتیم که در ادامه مخلوطی از آن را می خوانید.

سازمان بهزیستی  در خصوص اجرای طرح مناسب سازی خودروهای بهزیستی می گوید:  توافق نامه‌ای را با شرکت خودروسازی منعقد کرد که با توجه به این توافق نامه قرار شد یک سری از خودروها بر اساس تقاضای سازمان بهزیستی برای معلولان مناسب سازی شود. منظور از مناسب سازی خودرو این بود که برا ساس درخواست و نیاز معلول خودرو مجهز به کلاج برقی، دنده اتوماتیک، بالا بر ویلچر ویا دیگر امکاناتی که با توجه به نوع معلولیت فرد نیاز بود انجام شود.

مهین رئیس دانا، کارشناس مناسب سازی بهزیستی در ادامه گفت: در این طرح کار تا مدتی انجام شد و این خودروها تا حدودی در اختیار معلولان قرار گرفت. اما به علت مشکلاتی این کار ناتمام ماند.

به گفته اين كارشناس از جمله علل توقف کار این بود که بعضی از مناسب سازی ها درست اعمال نمی‌شد.

مهین رئیس دانا از مذاکرات دوباره در این خصوص خبر داد و افزود: ما مجدداً با کمی اصلاحات در این طرح خواستار به جریان افتادن دوباره آن شدیم که امیدوایم با موافقت شرکت مذکور تولید و واگذاری این خودروها ادامه یابد. البته علت آن هم تقاضاهای مکرر معلولان بود که به نحوی برآن شدیم تا این طرح را ادامه دهیم، البته با رفع موانع و مشکلات که قبلاً داشته اند.

شرکت خودروساز مذکور نظر دیگری دارد

یکی از مسئولین این شرکت ماجرا را این گونه بیان می کند:

تولید خودروهای ویژه معلولان تقریباً از سال 1386 که در آن زمان به مدیریت آقای بذرپاش بود، آغاز شد و خیلی جدی هم این قضیه با تعاملاتی که با بهزیستی انجام شد، ادامه پیدا کرد. حدود 1000 دستگاه هم تولید شد و به معلولین ارائه شد که این معلولین را سازمان بهزیستی به ما معرفی می کرد. بعد از آن کم کم بهزیستی دیگر به ما معلول برای در خواست خودرو معرفی نکرد، از طرفی قرار بود یک سری معافیت های مالیاتی را بهزیستی به توافق برسد و بعد از آن ما بتوانیم قطعه وارد کنیم و کار ادامه داشته باشد که این اتفاق نیفتاد.

ما هم مسلماً نگاه سود محور روی این قضیه نداشته ایم، حتی هزینه نفرات و تجهیزاتی را که روی این پروژه گذاشته بودیم، به هیچ عنوان دریافت نمی کردیم. صرفاً ما هزینه خود خودرو را می گرفتیم، بهزیستی هم هزینه تجهیزاتی را که برو روی خودرو قرار می گرفت را پرداخت می کرد، و کار به این دلیل متوقف شد که کسی از طرفی بهزیستی به ما معرفی نشد و گرنه ما آمادگی آن را داشتیم. برای آن خط تولید هم راه اندازی کرده بودیم که اسناد آن هم موجود است.

این مسئول در خصوص توقف به علت مشکلات  مالی بین دو طرف اشاره کرد و گفت: ما به این پروژه فقط به عنوان انجام یک مسئولیت اداری نگاه کرده ایم. قطعاً ما به سود نگاه می کنیم ولی نه در این محصول، این نگاه در دیگر محصولات بوده است. در بحث خودروی معلولین دوست داشتیم که یک اتفاق خوب بیفتد که با عدم همکاری از طرف شرکت های دیگر که با ما طرف قرارداد بودند، این پروژه خواه یا ناخواه کنار رفت و از همه مهمتر دیگر کسی به ما معرفی نشد.

این مسئول پارس خودرو در ادامه گفت: ما اعلام می کنیم که آمادگی این را داریم که دوباره این پروژه شروع به کار کند ولی به شرط اینکه شرکای ما به تعهد خود عمل کنند. قرار نیست که سر این پروژه اگر سودی نمی بریم، ضرری بکنیم. از آنجا که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم، سود خود را از این محصول نمی خواهیم و در دیگر محصولات آن را جبران می کنیم ولی ضرری  هم برای ما نداشته باشد.

وی در پاسخ به موردی که از طرف بهزیستی مبنی بر وجود مشکلات خدمات پس از فروش این خودروها بود گفت: از آن جهت که ما خودمان خودورها را می سازیم و تمام تجهیزات را خود شرکت تولید و نصب می کند، با خدمات پس از فروش هیچ مشکلی نداریم و این خدمات به خوبی ارائه می شود.

این مسئول در آخر هم از ویژگی های این نوع خودروها گفت که با توجه به نوع معلولیت هر فرد، نوع ویژگی ها هم متفاوت خواهد بود. از جمله مناسب سازی های که صورت می گیرد، خودروی بالابر، یا ویژگی های است که روی فرمان قرار می گیرد تا اگر معلول در ناحیه دست یا پا مشکلی داشته باشد از این طریق جبران شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها