کد خبر: ۲۶۹۸۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۲۸ آبان ۱۳۹۰
با گذشت کمتر از دو هفته از انتشار گزارش غربی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، دولت آمریکا اعلام کرده است که در نظر دارد دور جدیدی از تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی ایران تحمیل کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، درست کمتر از دو هفته از گذشت انتشار گزارش "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، دولت "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد تا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی ایران تحمیل کند.

بر اساس این گزارش، این تحریم‌های جدید آمریکا روز دوشنبه هفته جاری اعلام می‌شود و در نظر دارد فشار بر بخش صنعت نفت و گاز ایران را افزایش دهد و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش پالایشگاه یا دیگر تأسیسات ایران را ممنوع اعلام کند و برخی کشورهای غربی نیز همچنین در صدد هستند تا اقدامات یکجانبه جدیدی را علیه ایران تصویب کنند.

تحریم‌ بخش نفت و گاز ایران توسط آمریکا پس از آن مطرح شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی که کاملاً رد پای آمریکا در آن مشهود بود، برنامه هسته‌ای ایران را مورد ملامت قرار داد و اتهامات بی اساسی بر آن وارد کرد.

آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران هستند اما کشورهایی چون چین، ژاپن و برخی کشورهای دیگر که معاملات خود برای خرید نفت را از این طریق انجام می‌دهند، موانعی بر سر این تحریم‌ها برای آمریکا به وجود آورده‌اند.

بر اساس این گزارش، جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مشخص نیست اما برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که آمریکا با اعمال این تحریم‌ها علیه ایران در صدد است تا بیشتر بر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پتروشیمی ایران متمرکز شود و چندان تمرکزی بر قطع فروش نفت که می تواند به بازار اقتصادی جهان ضربه وارد کند ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته، پیش‌نویس تعدیل شده قطعنامه قدرت‌های غربی علیه ایران را بدون اجماع به تصویب رسانید.

بنابراین گزارش، کوبا و اکوادور به این قطعنامه رای منفی دادند و اندونزی نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد.

بر اساس این گزارش، شورای حکام از ایران خواست تا برای بازرسان آژانس امکان دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم کرده و با آژانس همکاری به عمل آورد.

همچنین، آژانس خواستار پاسخگویی ایران به نگرانی‌ها درباره آن‌چه که از آن به عنوان گسترش تسلیحات هسته‌ای یاد کرد، شده است.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه سیاسی اظهار داشت که این قطعنامه باعث افزایش عزم ایران در پیگیری حقوق هسته‌ای خود خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران حتی برای یک ثانیه برنامه هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها