باشگاه خبرنگاران نوشت:
واتس
اپ یکی از پرطرفدار ترین نرم افزارهای مسنجر در بین ایرانیان به خصوص
جوانان و نوجوان است که به تازگی توسط فیس بوک خریداری شده !!!
واتز اپ دارای 600 میلیون کاربر فعال است.
همه ما تاکنون درباره مضرات و مشکلات شبکه های اجتماعی، به خصوص فیس
بوک بسیار شنیده ایم، اما شاید خیلی از اتفاق های پشت پرده را ندانیم و از
آن آگاه نباشیم. عبارت publicly available از جانب فیسبوک اینگونه معنی
شده است: هر اطلاعاتی که قابل رویت برای عموم باشد به طوری که محدودیتهای
حریم شخصی برای عدم نمایش آنها به عموم اعمال نشود.
این اطلاعات در اختیار موتورهای جستجو، افرادی که حتی بدون لاگین به
فیسبوک وارد میشوند، قرار میگیرد. طبق مقرراتی که حین ثبت نام در فیسبوک
پذیرفته اید، فیسبوک مالک تمامی اطلاعاتی است که در اختیار آن می گذارید و
از این رو می تواند هرگونه که بخواهد، از آنها استفاده کند.
برای مثال:
این امر ممکن است هم اکنون برای شما بی اهمیت جلوه کند، ولی ارزش این اطلاعات را در بیست سال آینده در نظر بگیرید:
زمانی که موقعیتی مهم از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی دارید و یک جمله یا
عکس از شما در جوانی می تواند اعتبار شما را از بین ببرد. یکی از راه های
کسب درآمد فیسبوک فروش اطلاعات کاربران به سازمان ها و یا انتشار عکس های
شخصی و خانوادگی افراد اقدام به در آمدزایی می کند که این روزها شاهد
انتشار تصاویر و یا حتی فیلم های خصوصی بعضی از افراد سرشناس مثل بازیگران،
خوانندگان، و یا حتی اشخاص سیاسی رده بالا نیز شده اید. این پیش مقدمهی
بود برای معرفی شبکه اجتماعی فیسبوک. اکنون که واتس اپ توسط فیسبوک خریداری
شده است آیا حریم خصوصی کاربران مورد اهمیت قرار می گیرد؟
در کشور ما روزانه میلیون ها عکس شخصی توسط واتس اپ ارسال می گردد که با
پیش شناختی که از این شبکه اجتماعی داریم آیا امکان انتشار تصاویر شخصی و
خصوصی کاربران در موتورهای جستجو وجود دارد؟ اکنون برای بیشتر کاربران این
سوال مطرح است که واتس اپ نیازی به ثبت نام ندارد و این جدا از فیسبوک به
کار خود ادامه میدهد.
در بین کاربران سه دسته وجود دارد: