۲. دستورالعملهای اجرایی صادرشده از سوی رئیسجمهور آمریکا
ریاستجمهوری
آمریکا با تکیه بر قدرت منشأشده از قانون اساسی آمریکا و در راستایی تأمین
منافع ملی آمریکا و امنیت ملی آن کشور، میتواند رأساً و یا در امتداد
قانونگذاری کنگره، دستورالعملهای اجرایی صادر نماید. از این رو، در موضوع
تحریم ایران رؤسای جمهور مختلف آمریکا دستورالعملهای قانونی را برای اجرا
و تشدید تحریم علیه ایران امضا نمودهاند. این بخش از تحریمها برای تعلیق
یا برداشتن، عموماً نیازمند فرامین اجرایی جدیدی از سوی رئیسجمهور
آمریکاست. جدول زیر نشاندهندهی مجموعهی اقدامات و سیاستهای آمریکا در
طول سالیان گذشته در قالب فرامین اجرایی ریاستجمهوری آمریکا در موضوع
تحریم در رابطه با ایران است.
۳. اقدامات تحریمی اتحادیهی اروپا
اتحادیهی
اروپا تشکل سیاسی و اقتصادی متشکل از ۲۸ کشور در قارهی اروپاست که با نام
اختصاری EU خوانده میشود. این اتحادیه در اصل گسترشیافتهی جامعهی
اقتصادی اروپاست که در سال ۱۹۵۷ با همکاری ۶ کشور اروپایی تشکیل شد. از آن
زمان به بعد، اتحادیه بهسرعت گسترش یافت، اعضای بیشتری پیدا کرد و حیطهی
کارش وسیعتر شد. همزمان با اوج گرفتن موضوع هستهای ایران و از شروع
مذاکرات هستهای، اتحادیهی اروپا همواره یکی از طرفهای درگیر در این
موضوع بوده است.
هرچند اتحادیهی اروپا دربردارندهی هویت مستقل
سیاسی از آمریکاست، اما در موضوع هستهای ایران همراهی حداکثری را با
آمریکا داشته است. این همراهی و همموضعی در قالب تحریمهای اتحادیهی
اروپا نیز ادامه یافت و اتحادیهی اروپا برای همراه نشان دادن خود در موضوع
تحریمها، با تصویب سه مصوبه در نهادهای قانونگذاری خود، باعث سنگینتر
شدن بار تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران شد. جدول زیر مجموعه اقدامات
اتحادیه اروپا را در موضوع تحریم و چگونگی لغو یا تعلیق تحریمهای تصویب
شده را نشان میدهد.
۴. تحریمهای سازمان ملل
سازمان
ملل متحده و رکن صلاحیتدار آن برای تأمین امنیت جهانی، یعنی شورای امنیت،
در موضوع تحریمهای اعمالشده در پروندهی هستهای ایران، همانند سه ضلع
دیگر مربع تحریمها، به نقشآفرینی مؤثری روی آورد. از این رو، شورای امنیت
سازمان ملل با اعمال تحریمهای خود در قالب قطعنامههای چهارگانه، به
ایفای نقش پرداخته است. سازمان ملل در موضوع تحریم به دو روش زیر اقدام
نموده است:
الف) تحریمهای تجاری: تحریمهای تجاری، واردات به کشور
تحت تحریم و صادرات از آن کشور را محدود میکند. این محدودیت ممکن است جامع
باشد، مانند تحریم عراق یا میتواند گزینشی باشد و فقط برخی از کالاهای
خاص را محدود کند. تحریمهای جامع در آگوست و سپتامبر ۱۹۹۰ علیه عراق، برای
اجبار آن کشور به عقبنشینی از خاک کویت اعمال شدند. همچنین در آوریل ۱۹۹۲
بار دیگر تحریم جامع علیه آن کشور برای اجرای قطعنامهی ۶۸۷ شورای امنیت،
متعاقب عملیات طوفان صحرا، اعمال گردید. تحریمهای همهجانبه همچنین علیه
یوگسلاوی (۱۹۹۶-۱۹۹۱)، صربستان، مونتهنگرو (۱۹۹۶-۱۹۹۲) و هائیتی (۱۹۹۳)
اعمال شدهاند.
ب) تحریمهای مالی: تحریمهای مالی رابطهی نزدیکی
با تحریمهای اقتصادی دارند، ولی تمرکز آنها بر ممنوعیت جریان پول و منابع
مالی به درون یا از کشور تحریمشده قرار دارد. تحریمهای مالی همچنانکه
در فرآیند اینترلاکن مورد بررسی قرار گرفت، میتواند شامل مسدود کردن
داراییهای دولت، محدود کردن دسترسی به بازارهای مالی و محدودیت وام و
اعتبار، محدود کردن تبادل مالی بینالمللی و محدودیت فروش و تجارت در خارج
از کشور باشد. تحریمهای مالی بخشی از تمامی تحریمهای سازمان ملل علیه
کشورهای هدف هستند.
بنابراین
فارغ از نتیجهی گفتوگوهای سخت و فشرده و نفسگیری که اکنون در جریان
است، نوشتار حاضر کوشیده است تا در تبیین یکی از جنبههای سخت موضوع
(تحریمها) گامی به جلو بردارد. تنوع موضوع تحریمها، چندگانه بودن منشأ
قانونگذاری، تکرار حوزهها و نهادهای ایرانی تحریمشده در قوانین مختلف و
مهمتر از همه، نقشآفرینی نهادهای سیاسی چون کنگره، شورای امنیت و
اتحادیهی اروپا، باعث شده است تا تحریمها و بحث بر سر برداشتن آنها، به
یکی از غامضترین مباحث مطرح در موضوع پروندهی هستهای ایران تبدیل گردد.
پیچیدگی این موضوع تا آن اندازه است که میتوان به نتیجه نرسیدن یا رسیدن
مذاکرات را منوط به چگونگی حلوفصل موضوع تحریمها دانست.*
منابع:
۱۲۰۱۴Danny Vinik/Strategic Moves: Using Smart Sanctions in the ۲۱st Century - ۱
۲. محسن عمادی، فصلنامهی سیاست خارجی، سال بیستوششم، شمارهی ۱، بهار ۱۳۹۱.
۳. Easing US and EU Sanctions on Ira/n Kenneth Katzman. Atlantic Council of the United State
۴.
The US and Iran: Sanctions, Energy, Arms Control, and Regime Change
/Anthony H. Cordesman, Chloe Coughlin-Schulte, and Bryan Gold. Center
for Strategic and International Studies
۵.Conditional Sanctions and Repeal Authority: A Mechanism for Legislative-Executive Cooperation on Negotiations with Iran
Charles Wald, Charles Robb, and Blaise Misztal. Bipartisan Policy Center
۶. Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions/International Crisis Group
۷. Iran Sanctions/Kenneth Katzman. Congressional Research Service
۸. همچنین بنگرید:
http://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Pages/iran.aspx