کد خبر: ۲۶۹۲۶۵
زمان انتشار: ۰۰:۱۴     ۲۱ آبان ۱۳۹۳
نشریه ایتالیایی اسپرسو در تازین شماره خود نوشت: کاهش بهای نفت به بشکه ای زیر 80 دلار می تواند منجر به جنگ در بازار ها شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ با توجه به این که قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته گذشته به 85 دلار در هر بشکه سقوط کرد، فاصله چندانی تا وضعیت بحرانی باقی نمانده است.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در اواخر ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی نگران کننده نیست و ریاض قصد کاهش تولید خود را ندارد.

النعیمی بلافاصله پس از این اظهارات به بهانه تعطیلات، عملأ از دیدگان پنهان شد.

این نشریه افزود: مسافرت غیرمترقبه وزیر نفت عربستان با انتقادات شدید شاهزاده قدرتمند سعودی الولید بن طلال، همراه شد و گفت که در مورد سیاست های النعیمی مبنی بر عدم کاهش تولید نفت به رغم سقوط قیمت ها موافق نیست.

برای عربستان سعودی که بیش از نود درصد از ثروت خود را مدیون نفت است، حفظ سهم خود در بازارهای جهانی انرژی به موازات تنظیم بودجه ملی هرگز آسان نبوده است.

عربستان یک بار و آن هم در سال های دهه هشتاد و پس از سقوط بهای هر بشکه نفت به 22 دلار، تولیدات خود را کاهش داده بود. اما این بار سایه امریکا بر خاورمیانه بیش از پیش سنگینی می کند و فقط به حضور نظامی واشنگتن محدود نمی شود.

این نشریه افزود: این بار مساله ' نفت شیل' امریکا مطرح است. استخراج نفت شیل امریکا از سال 2011 تا کنون، روزانه سه میلیون بشکه بر ظرفیت جهانی تولیدات افزوده است.

امریکا بر اساس قوانین خود فعلأ اجازه صدور نفت به خارج را ندارد. بنابراین امریکا در آستانه استقلال نفتی خرید نفت خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به عنصر مهمی در کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی تبدیل شده است.

در عین حال نباید فراموش کرد که اقتصادهای توانمند چین و آلمان، در ماه های اخیر علائم خستگی و ناتوانی در جذب انرژی از خود نشان داده و در کنار بازگشت نفت لیبی به بازارهای جهانی، داعش نیز به فروش نفت عراق مشغول شد.

اسپرسو نوشت: بنابراین می توان دو نتیجه گرفت،اول این که عرضه نفت در سطح جهانی بیشتر از تقاضای آن است و دوم این که نوسان حاشیه ای بهای نفت ، دیگر به عربستان بستگی ندارد بلکه به امریکا و هزینه استخراج در آن کشور مربوط می شود.

در چنین شرایطی، عربستان سعودی در اوایل ماه جاری یعنی سه هفته پیش از دیدار بسیار مهم اعضای اوپک در 27 نوامبر آینده، بهای نفت صادراتی خود به امریکای شمالی را کاهش و به آسیا را افزایش داد.

ریاض قصد دارد از یک سو تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا را به دلیل بهای نازل نفت در معرض فشار بگذارد و از سوی دیگر در میان مدت از کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی جلوگیری کند.

از سوی دیگر عربستان با تکیه بر ذخایر قابل توجه ارزی خود قادر است در برابر نوسانات بهای نفت مقاومت کند و به رقابت با ایران ادامه بدهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها