به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر؛ شهرام میرآخورلو در سمینار نقد و
بررسی کیفیت محصولات صنعت خودرو با طرح انتقادات شدید نسبت به ارائه خدمات
فروش و پس از فروش خودروسازان، گفت: کیفیت رفتار خودروسازان در زمان تحویل و
انعقاد قرارداد با مشتریان چندان مناسب نیست و به استناد شکواییههایی که
به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از سوی خریداران خودرو ارائه
می شود، نگاه مصرف کنندگان به صنعت خودرو چندان مساعد نیست.
مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با اشاره به فروش
اینترنتی محصولات خودروسازان، گفت: فروش اینترنتی خودرو با تقاضای آن
تناسبی ندارد و شرایط قرارداد نیز مشخص نیست به نحوی که 15 روز بعد از ثبت
نام اینترنتی وقتی مشتری برای امضای قرارداد خود به نمایندگی های فروش
خودروسازان مراجعه می کند از او خواسته می شود که قراردادی کاملا یکطرفه را
امضا کنند که در آن قیمت خودرو مطابق با زمان تحویل آن است.
وی تصریح کرد: همین امر منجر به تقاضای انصراف مشتری میشود در حالی که به
او گفته میشود که مبلغ واریزی از طریق ثبت نام اینترنتی 60 روز دیگر تحویل
وی خواهد شد.
میرآخورلو خطاب به مدیران عامل خودروسازیها، گفت: نمایندگیهای فروش شما
بنگاهدار هستند و خودروها را به قیمت بازار آزاد به فروش میرسانند؛ به این
معنا که وقتی مشتری برای خرید یک خودرو به نمایندگی مراجعه میکند، با این
جمله مواجه میشود که خودرو موجود نیست در حالی که چنانچه مشتری بخواهد با
پرداخت قیمت آزاد میتواند خودروی مورد نظر خود را از نمایندگی دریافت
کند.
به گفته وی، عدم ارائه به موقع خودروها و عدم پذیرش تعهد پرداخت جریمه
تاخیر منجر به نارضایتی مشتریان شده است، ضمن اینکه تحویل خودروهای ثبت
نامی نیز با تاخیر صورت می گیرد و درست در همین فاصله زمانی که مشتری منتظر
دریافت خودروی خود است، خودروسازان مجدد آگهی فروش نقدی منتشر میکنند که
این منجر به نارضایتی مردم میشود.
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد:
فروش اجباری آپشنها مورد نارضایتی مردم است و چنانچه یک مشتری نخواهد
خودرویی با آپشن دریافت کند، هیچ گاه با پاسخ مثبت نمایندگیها برای فروش
مواجه نمیشود.
میرآخورلو در ادامه با اشاره به توقف تولید برخی خودروها و ثبت نام فروش
همان خودرو به مشتریان، خاطرنشان کرد: مشتری خودرویی همچون ال 90 یا مگان
را ثبت نام میکند در حالی که به هر دلیلی تولید آن متوقف شده است ولی از
او خواسته میشود به جای خودروی ثبت نامی 2 یا 4 پراید به ازای وجه واریزی
خود تحویل بگیرند که این منجر به نارضایتی مشتریان شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه کمبود قطعات در بسیاری از نمایندگی ها به چشم می
خورد و مردم با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه هستندریال ضمن اینکه
خودروسازان باید پاسخ دهند که آیا هیچ گاه بررسی کرده اند که ترمز ABS به
خوبی کار می کند یا خیر در حالی که به اعتقاد بسیاری از مشتریان ترمز ABS
هیچ معنایی در خودرو ندارد و در مواردی که جاده لغزنده است، متاسفانه خودرو
عملکرد مناسبی ندارد.
میرآخورلو در ادامه با انتقاد نسبت به عدم پرداخت خواب خودرو برای آن دسته
از خودروهایی که برای جبران کسری قطعات به نمایندگی ها معرفی می کنند،
اظهارداشت: متاسفانه این مشتریان با برخورد نامناسب نمایندگی ها و کسری
قطعات مواجه میشوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد چنانچه خودروسازان همین نکات کوچک
را برای تداوم کار خود اصلاح کنند، سطح رضایت مشتری افزایش بیشتری خواهد
یافت.