کد خبر: ۲۶۷۹۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه "القدس العربی" در سرمقاله 15 نوامبر (24آبان) خود به اظهارات "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی این کشور برای همکاری با جنبش های اسلامی در جهان عرب به ویژه در مصر و تونس، واکنش نشان داد.
هراس آمریکا از اسلام سیاسی
انقلاب های عربی و سقوط دیکتاتورهای هم‌پیمان آمریکا، به قدرت رسیدن اسلامگرایان را در این منطقه از جهان به همراه داشته است. اما در این میان، آمریکا تلاش دارد با هماهنگ کردن خود با شرایط جدید، موقعیت جاری را در راستای منافع خود مهار کند؛ تلاشی که با توجه به فضای جدید سیاسی با چالش هایی همراه خواهد شد.
اظهارات "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی این کشور برای همکاری با جنبش های اسلامی در جهان عرب به ویژه در مصر و تونس، تلاش برای وقت کشی و هماهنگ شدن موقت با وضعیت جدید در کشورهای عربی است. دولت کنونی آمریکا همانند همه دولت‌های پیشین و اکثر دولت‌های اروپایی، پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات دموکراتیک پس از انقلاب های عربی را خطری برای موجودیت هم پیمان اسرائیلی خود می داند و برای جلوگیری از به قدرت رسیدن اسلامگرایان تلاش کرده و خواهد کرد.
تا زمانی که آمریکا به طرفداری از اسرائیل و اقدامات تجاوزکارانه این رژیم ادامه می دهد، هرگونه سخن از همزیستی با اسلام سیاسی و جنبش های اسلامی، هیچ معنای واقعی ندارد و مبهم گویی و فریبکاری است.
اسرائیل و موضع گیری در قبال آن، معیاری آمریکایی است که پذیرش یا رد گروه های اسلامی را مشخص می کند. از این رو اگرچه "راشد الغنوشی" رئیس جنبش "النهضه"، پیروز انتخابات تونس، سیاست هایی را دنبال کرد که برای غرب اطمینان آور شد، اما اصرار "النهضه" و همپیمانانش برای گنجاندن ماده ای جدید در قانون اساسی تونس که خواستار ممنوعیت هر نوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، به ناگاه همه نکات مثبت حاکمان جدید تونس را برای آمریکا از بین برد.
همزیستی میان اسلام و غرب امکان پذیر است به شرط اینکه غرب اصل همزیستی را به دور از جانبداری کامل از اسرائیل و شیوه های تسلط بر ثروت های اسلامی به ویژه نفت بپذیرد.
اسلامگرایان سیاست های آمریکا در منطقه را که در حمایت کامل از اسرائیل است، نخواهند پذیرفت، بنابراین معادله باید ریشه ای تغییر کند و گرنه رویارویی حتمی است.
اسلام سیاسی به همزیستی تمایل دارد، اما آیا آمریکا و شرط های آمریکا تغییر خواهند کرد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها