کد خبر: ۲۶۷۹۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۱۷ آبان ۱۳۹۳
فراز و نشیب های بیمه سلامت؛
بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود 70 درصد از هزینه های بخش درمان و سلامت از جیب مردم پرداخت می شود؛ پرداخت های مردم در بخش سلامت تنها با بیمه سلامت که طرح بسیار ارزشمند و موفقی است کاهش نمی یابد؛ دریافت بیش از تعرفه های درمانی، نیازهای القایی غیرضروری و توجه نكردن به راهنماهای بالینی ، پرداخت های مردم را افزایش می دهد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 92، بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در مقایسه با سال قبل در بخش بهداشت و درمان 35.1‌درصد افزایش داشته است.

دکتر محمدباقر نوبخت سخنگویی دولت خبر از اختصاص یافتن چهار هزار میلیارد به بخش درمان داد و گفت: "در بحث بیمه درمانی نیز چهار هزار و 800 میلیارد تومان از محل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم به این امر اختصاص یافت ".

بر اساس استاندارد های جهانی دولت ها باید حدود 34 درصد هزینه های درمان و بیمه ها 25 و بیمه های خصوصی 19 درصد هزینه های درمانی مردم را بپردازند اما در کشور ما بیمه ها ۶/۱۸ درصد و بیمه های خصوصی ۳/۷ درصد و دولت 20 درصد را می پردازند. بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود 70 درصد از هزینه های بخش درمان و سلامت از جیب مردم پرداخت می شود و به همین علت سالانه ۵/۷ درصد از مردم براثر هزینه های درمانی به زیر خط فقر می روند.

بیمه سلامت ایرانیان یکی از طرح‌های اجرا شده در دولت گذشته است که با توجه به برنامه پنجم توسعه باید سهم مردم از هزینه های درمان را به کمتر از 30 درصد برساند. این طرح اکنون و در دولت یازدهم در حال اجرا است و پیشرفت خوبی نیز داشته است. حسن امامی رضوی کارشناس سلامت معتقد است که بیمه یکپارچه سلامت بسیاری از هزینه ها را برای مردم کاهش می دهد اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد " برای کاهش پرداختی های مردم، راهكار منطقی برای حل این مشكل این است كه هرگونه رابطه مالی پزشك و بیمار قطع شود یا به حداقل ممكن برسد. نقش بیمه ها در بخش هزینه های سلامت فقط حدود ۱۵ درصد است یعنی خیلی در معادلات سلامت نقشی ندارد".

این کارشناس حوزه سلامت بر این باور است که در بخش های مختلف مردم هزینه های زیادی را پرداخت میکنند که بیمه ها اکنون در آن نقشی ندارند " دریافت بیش از تعرفه های درمانی، نیازهای القایی غیرضروری و توجه نكردن به راهنماهای بالینی ، پرداخت های مردم را افزایش می دهد".

پرداخت های مردم در بخش سلامت تنها با بیمه سلامت که طرح بسیار ارزشمند و موفقی است کاهش نمی یابد. یکی از این هزینه ها تعرفه پزشکان و خدمات درمانی می باشد که در کمال تعجب و با پیشرفت های زیاد بیمه یکپارچه سلامت ایرانیان تعرفه های پزشکان نیز افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس ابلاغیه جدید وزارت بهداشت تعرفه های جدید هزینه اکثر خدمات از افزایش 200 تا 300 درصدی و در برخی خدمات نزدیک 500 درصدی بر خوردار شده است که پرداخت های مردم را افزایش می دهد.

این افزایش تعرفه ها به این معنی است که حقوق پزشکان به طور مثال از 15 میلیون تومان در ماه به چهل میلیون تومان در ماه می رسد و درآمد بیمارستان ها دو تا سه برابر می شود و با توجه به بودجه دولت نمی‌توان گفت که این افزایش از طریق بودجه دهی تامین می شود و در آخر مردم باید آن را پرداخت کنند.

کاهش پرداخت های مردم در صورتی محقق می شود که تمامی هزینه های سلامت با قانون گذاری و نظارت صحیح صورت گیرد و یکپارچگی بیمه و همچنین اختصاص بودجه های مقطعی نمیتواند به این امر کمکی شایسته ای بکند. باید گفت اگر نگاهی کلی و دقیق به بخش درمان و سلامت نشود با هزینه های زیاد درمان بخشی از جامعه به زیر خط فقر کشانده می شوند و این امر خلاف برنامه پنج ساله توسعه می باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها