کد خبر: ۲۶۷۳۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۱     ۱۴ آبان ۱۳۹۳
پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست نوشت: «سرویس مخفی دفاعی» وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واقع سرویس جاسوسی این وزارتخانه است که به تازگی ایجاد شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزی خبر، این پایگاه در گزارشی به قلم توماس گیست نوشت: رسانه های آمریکا به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند این بخش، شمار زیادی ماموران نظامی- اطلاعاتی جدید را برای اجرای عملیات مخفیانه در سراسر جهان آموزش می دهد.
 
چین، ایران و اهداف موجود در خاورمیانه و آفریقا، اهداف ویژه «سرویس مخفی دفاعی» هستند که تحت نظارت آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون فعالیت می کند.
 
بنابر اظهارات مقامات بلندپایه آمریکا، «سرویس مخفی دفاعی» در اقدامی که مقامات بلندپایه آمریکایی «موج جاسوسی» می نامند، تمرکز خود را بر مشکلاتی همچون تقویت فزاینده ارتش چین و گسترش شبه نظامیان اسلام گرا در آفریقا و خاورمیانه معطوف خواهند کرد.
 
این بخش که در سال 2012 در چارچوب گسترش عملیات نظامی- اطلاعاتی آمریکا تشکیل شد، موجب تقویت برخی از ارکان نظامی - اطلاعاتی آژانس اطلاعات دفاعی، از جمله «مرکز مبارزه با تروریسم و اطلاعات انسانی وزارت دفاع»، «فعالیت های میدانی ضداطلاعاتی» و « شاخه پشتیبانی راهبردی» شده است.
 
در نتیجه یک شبکه اطلاعاتی داخلی در ارتش آمریکا ایجاد شده است که به قدری قدرتمند است که برخی از مقامات آمریکا آن را  سازمان «سیای» دوم توصیف کرده اند.
 
روزنامه واشنگتن پست هفته پیش به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد با اینکه ارتش ابتدا به دنبال آموزش بیش از هزار افسر اطلاعاتی جدید «سرویس مخفی دفاعی» بود، شمار واقعی این افسران ممکن است نزدیک به 500 نفر باشد.
 
البته یکی از این مقامات به این روزنامه گفت: این آمار فریبنده به نظر می رسد، چرا که بسیاری از افسرانی را که در حال حاضر آموزش می بینند یا سمت های اداری را اشغال کرده اند، در شمار افسران مزبور لحاظ نشده اند.
 
پیدایش «سرویس مخفی دفاعی» پنتاگون مؤید «روند گسترده تر همگرایی» است که فاصله موجود بین نهادهای اطلاعاتی غیرنظامی متهم به جاسوسی و دیگر عملیات مخفیانه، و ارتش را - که تمرکز خود را به جنگ معطوف کرده است - کاهش می دهد.
 
سیا از تاریخ 11 سپتامبر 2001 در عملیات شبه نظامی مستقیم بیشتری شرکت کرده است، از جمله برنامه ترورهای هدفمند با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین که به بروز تنش های شدید با ارتش در خصوص حوزه اختیارات قانونی سیا منجر شده است. شاید بروز این گونه اختلاف یکی از انگیزه های ارتش برای ایجاد «سرویس مخفی دفاعی» باشد.
 
در هر صورت، ماموران جدید «سرویس مخفی دفاعی» در کنار همتایان خود در سیا در تاسیسات آموزش مخفیانه این نهاد - مکانی که افسران «سرویس مخفی دفاعی» حدود 20 درصد از افسران تحت آموزش را تشکیل می دهند- آموزش می بینند.
 
این جاسوسان جدید «سرویس مخفی دفاعی» پس از فارغ التحصیلی با اعضای «سرویس مخفی ملی» سیا و «فرماندهی عملیات ویژه مشترک» ارتش از نزدیک همکاری خواهند کرد.
 
به نوشته واشنگتن پست، هدف از تشکیل «سرویس مخفی دفاعی» تبدیل آژانس اطلاعات دفاعی «به یک سرویس مخفی بود که تمرکز خود را به تهدیدهای نوظهور معطوف می کند و همکاری نزدیک تری با سیا و یگان های کماندوی ارتش دارد.»
 
ویلیام مک راون، فرماندهی عملیات ویژه مشترک ارتش آمریکا گفت «فرماندهی عملیات ویژه مشترک» قصد دارد حدود 200 سمت جدید ایجاد کند تا ماموران «سرویس مخفی دفاعی» بتوانند با نیروهای ویژه آمریکایی در شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان همکاری کنند.
 
رابرت چنسی، استاد دانشگاه تگزاس در مقاله ای با عنوان «همگرایی نظامی- اطلاعاتی» نوشت :«یکی از مهم ترین ویژگی های دوره پس از حوادث 11 سپتامبر، همگرایی عملیات نظامی و اطلاعاتی بوده است. هیچ چیز بهتر از  عملکرد سیا در فرماندهی مبارزه با القاعده این موضوع را ثابت نمی کند. البته گسترش فعالیت های مخفی نیروهای ویژه،‌ عملیات مشترک سیا و نیروهای ویژه، و فعالیت های سایبری غیرمتعارف نیز از مصادیق این همگرایی اطلاعاتی - نظامی است.
 
مایکل فلین، مدیر وقت آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا سال 2012 در نشستی اطلاعاتی گفت «سرویس مخفی دفاعی» به نوعی طلایه دار فعالیت های نظامی است که قادر به ایجاد وحدت و تقویت هر چه بیشتر برخی از نهادهای بسیار قدرتمند آمریکا است.
 
فلین در آن زمان گفت:« من قصد دارم از این بخش برای یکپارچه سازی کل نهاد (یعنی آژانس اطلاعات دفاعی) استفاده کنم. این تغییر و اصلاح کوچکی در آژانس اطلاعات دفاعی محسوب نمی شود، بلکه تغییری بزرگ در زمینه امنیت ملی است.»
 
فلین تصریح کرد: « با یکپارچه شدن نهادهای اطلاعاتی ما و تاسیس «سرویس مخفی دفاعی» امروز و فرداست که آژانس اطلاعاتی دفاعی موفق به کسب دستاوردهای بزرگتری خواهد شد.»
 
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال 1958 تاسیس شد و با توجه به تلاش نخبگان حاکم  کشور برای تشکیل اشکال سازمانی جدید به منظور تقویت و افزایش کنترل بر نهادهای نظامی- اطلاعاتی خود در پاسخ به موج تلاش های ضداستعماری در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا، از دهه 1960 به سرعت گسترش یافت.
 
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که به موجب قانون بازسازماندهی دفاعی در سال 1958 تشکیل شده بود، در سال 1962 دانشگاه ملی اطلاعات را تاسیس کرد. در این دانشگاه دانشجویانی تحصیل می کنند که در نهایت در کادر رهبری نهادهای دولتی آمریکا قرار می گیرند.
 
در پایگاه اینترنتی رسمی دانشگاه ملی اطلاعات آمریکا آمده است: « وظیفه دانشگاه ملی اطلاعات افزایش آمادگی افسران نظامی منتخب و پرسنل مهم غیرنظامی وزارت دفاع برای تصدی سمت های مهم در زمینه فرماندهی، سیاست گذاری و کارکنان در ساختار امنیت ملی و بین المللی، آماده کردن پرسنل نظامی و غیرنظامی وزارت دفاع برای خدمت در ساختار نظامی ، و کمک به پیشرفت حرفه ای پرسنل نظامی و غیرنظامی این وزارتخانه است که وظایف اطلاعاتی بر عهده دارند.»
 
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از آن زمان تاکنون به یک دستگاه اطلاعاتی جهانی تبدیل شده است که حدود 17 هزار مامور دارد که بیش از 50 درصد آنها در زمان های مشخص در خارج از کشور مستقر هستند. بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013 فاش کرد، این نهاد سالانه چهار میلیارد و 400 میلیون دلار به عنوان مدیر «بودجه کلی اطلاعات دفاعی» دریافت می کند.
 
قدرت آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر به تدریج افزایش یافته است. گزارش های رسانه ها حاکی از آن است که اختیارات این نهاد برای اجرای عملیات جاسوسی داخلی به عنوان بخشی از طرح سازماندهی مجدد داخلی وزارت دفاع در سال 2008 -که منجر به تاسیس «مرکز اطلاعات انسانی و ضداطلاعاتی وزارت دفاع» شد- گسترش یافت و این نهاد از دولت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت مجوز اجرای برنامه های جاسوسی داخلی را در سال 2005 دریافت کرد.
 
همزمان با چرخش راهبردی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به سوی آسیا، استفاده از صدها مامور اطلاعاتی جدید ارتش آمریکا که توسط سیا آموزش دیده اند- مامورانی که تحت نظارت نهادی قرار دارند که گفته می شود ارتش چین را هدف قرار داده است- به منزله برداشتن گام بلندی دیگر در مسیر جنگ افروزی در جهان به شمار می رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها