کد خبر: ۲۶۶۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۵ آبان ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه ومراجع پایگاه 598،حضرت آیت‌الله مظاهری تبلیغ را رسالت اصلی طلاب عنوان کرد و گفت: روحانیون باید با تسلط کامل به بیان و پاسخ‌گویی مسائل شرعی مردم بپردازند و نیز با مطالعه و تحقیق جدی در زمینه اعتقادات، شبهات اعتقادی جوانان را با ارائه برهان و بیان استدلال منطقی پاسخ گویند.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکصد و پنجاه نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان به دست حضرت آیت‌الله مظاهری به لباس فاخر روحانیت ملبس شدند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در آیین عمامه‌گذاری طلاب که در مدرسه صدر اصفهان و با حضور جمعی از علما و مدرسین حوزه علمیه اصفهان، مسؤولان مراکز و دستگاه‌های حوزوی و مدیران مدارس علمیه برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ اکمال دین و ابلاغ ولایت، عمّامه طلّاب را تاج ملائکه دانست و افزود:

پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم پس از نصب امیرالمؤمنین(ع) به ولایت، بر سر آن امام بزرگوار عمامه نهادند و فرمودند: «عمامه تاج ملائکه است».

وی ادامه داد: طلاب و فضلایی که معمم می‌شوند و نیز خانواده‌های آنان، باید از این جهت که عمّامه امیرالمؤمنین(ع) و تاج ملائکه را بر سر می‌نهند خوشحال باشند و به لباس فاخر روحانیّت افتخار کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری وظیفه اساسی و رسالت اصلیِ طلاب علوم دینی را تبلیغ دین و ترویج اسلام دانست و خاطرنشان کرد: طلاب گرامی و به ویژه فضلایی که لباس روحانیّت بر تن دارند، باید ضمن برخورداری از علم و دانش کافی، متدیّن و متّقی باشند و در ترویج دین و تبلیغ خود از عقل و درایت بهره گیرند.

حضرت آیت‌الله مظاهری طلاب علوم دینی را به فراگیری عمیق علم و دانش در سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام فراخواند و تصریح کرد: روحانیان باید با تسلّط کامل، به بیان و پاسخ‌گویی مسائل شرعی مردم بپردازند و نیز با مطالعه و تحقیق جدّی در زمینه اعتقادات، شبهات اعتقادی جوانان را با ارائه برهان و بیان استدلال منطقی پاسخ گویند و همچنین پایبندی علمی و عملی به علم اخلاق داشته باشند تا علاوه بر خودسازی، در جامعه به دیگرسازی بپردارند.

وی اضافه کرد: جلسات سخنرانی و مجالس وعظ و خطابه روحانیان و طلاب باید بر تبیین هر سه بخش دین یعنی احکام، اخلاق و اعتقادات استوار باشد تا برای مردم مفید واقع شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، برخورداری از تقوا را شرط لازم برای طلاب علوم دینی دانست و تصریح کرد تقیّد به ظواهر شرع یعنی انجام واجبات و مستحبّات و اجتناب از محرّمات و مکروهات، برای مبلّغان و مروّجان دین مبین اسلام لازم است، امّا کافی نیست و طلاب باید از ملکه تقوا برخوردار باشند؛ به گونه‌ای که با استمرار تقیّد به ظواهر شرع، حالتی برای آنان پدید آید که خود به خود و به صورت ناخودآگاه به انجام واجبات و ترک محرمات و مکروهات بپردازند و در به‌جا آوردن نوافل و مستحبات کوتاهی ننمایند.

این مرجع تقلید در این زمینه تأکید کرد: اگر طلبه علوم دینی و به ویژه طلبه معمم، گناهی مرتکب شود، از آن جهت که با گناه خود، قبح گناه را در جامعه می‌شکند و موجب بدبین شدن مردم به روحانیت می‌گردد، بعید است موفق به توبه شود و از این‌رو می‌توان گفت در برخی از موارد، گناه طلاب، نابخشودنی است.

حضرت آیت‌الله مظاهری، خودسازی و تهذیب نفس را از دیگر لوازم مبلّغان دین دانست و افزود: تهذیب نفس برای همه مردم و به ویژه برای طلابی که ملبّس به لباس فاخر روحانیت می‌شوند و در زمره مبلّغان علوم دینی وارد می‌شوند لازم است.

وی اضافه کرد: طلاب باید رذائلی همچون حسادت، ریاست‌طلبی، دنیاگرایی و جاه‌طلبی را از دل خود ریشه‌کن کنند و فضائل و خصائص نیکوی اخلاقی را جایگزین آن کنند تا بتوانند به هدایت جامعه بپردازند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به شأن و رتبه والای روحانیت، مقام علمای متقی را برتر و یا در حد انبیای تبلیغی بنی‌اسرائیل دانست و افزود: صرف نظر از پیامبران الوالعزم (ع) و نیز انبیای صاحب کتاب و شریعت، سایر انبیای الهی، انبیای تبلیغی بوده‌اند و اگر عالمان دینی و روحانیت شیعه به وظایفی که بیان شد به خوبی عمل کنند و در تحصیل علم و کسب تقوای الهی و تهذیب نفس کوتاهی ننمایند، بر اساس برخی روایات، مقام و منزلت آنان دست‌کم نظیر مقام و منزلت انبیای تبلیغی بنی‌اسرائیل است.

حضرت آیت الله مظاهری در این مراسم، از زحمات آیت الله طباطبایی، مدیر حوزه علمیه اصفهان و مسؤولان برگزارکننده جشن عمامه گذاری طلاب تقدیر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها