به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ ژورنال اپل برای حضور در بازار ایران از روش مستقیم
(ایجاد فروشگاه اپل) استفاده نخواهد کرد بلکه محصولات خود را از طریق
توزیع کنندههایی که آنها را Premium Reseller مینامد در این بازار به
فروش میرساند. اپل این مدل توزیع را در بسیاری از کشورهای اروپایی و
آسیایی تجربه کرده و به نوعی پیش زمینه حضور مستقیم این شرکت (ارائه
محصولات و خدمات از طریق فروشگاه اپل) در یک کشور هم هست. به نوشته
والاستریت ژورنال اپل دیدار با برخی توزیع کنندگان ایرانی را در دفتر خود
در لندن انجام داده؛ جایی که عملیات فروش و توزیع در اروپا، خاورمیانه و
آفریقا از آنجا کنترل میشود. به نوشته این روزنامه تعداد قابل توجهی از
کارکنان اپل در بخشهای فنی و بازاریابی این شرکت حضور داشتند هر چند هنوز
نتایج این جلسات اعلام نشده است. محصولات اپل طی سالهای اخیر از استقبال
قابل توجهی در بین ایرانیان برخوردار شده اما به دلیل تحریمهای آمریکا این
محصولات تاکنون از طریق غیر رسمی و با چندین واسطه به دست ایرانیان رسیده
است. در ماه مه امسال دولت ایالات متحده بخشی از محصولات ارتباطی مصرفی
مانند تلفنهای همراه و تبلت را از لیست تحریمها خارج کرد و همین موضوع
راه را برای فروش مستقیم این محصولات به ایران باز کرد. اپل این بازگشایی
در تجارت مستقیم با ایران را به صورت واضح در سایت خود نوشته هر چند تا به
امروز تصمیمی برای انتخاب یک نماینده رسمی یا نماینده فروش نگرفته است. به
گفته وال استریت ژورنال اپل در عین حال برای شروع به کار رسمی در ایران با
وزارت خزانهداری و کنترل داراییهای آمریکا که مسوولیت تحریمها را برعهده
دارد مذاکراتی انجام داده است.
به نوشته وال استریت ژورنال ایران یک
بازار بسیار جذاب برای اپل به شمار میرود چراکه ۴۲ درصد از ۷۷ میلیون
جمعیت آن زیر ۲۵ سال دارند و از شیفتگان تکنولوژیاند. طی روزهای اخیر هم
خبرهایی مبنی بر آغاز به کار یک نماینده رسمی واردات محصولات اپل در ایران
در رسانهها منتشر شده بود که اپل این موضوع را تکذیب کرد.