کد خبر: ۲۶۵۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۵ آبان ۱۳۹۰
با آغاز مجدد حمله‌ ارتش ترکیه به مواضع مخالفان کرد در این کشور، وزارت دفاع آمریکا بر ادامه حمایت واشنگتن از ترکیه علیه پ.ک.ک تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جان کری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد که ارتش این کشور پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین خود را که اطلاعات استراتژیک در اختیار ارتش ترکیه برای مقابله با شورشیان کرد در این کشور قرارمی‌داد، از شمال عراق به جنوب ترکیه منتقل می‌کند.

وی در ادامه عنوان داشت که چهار هواپیمای بدون سرنشین پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق به پایگاه هوایی اینجرلیک به درخواست ترکیه منتقل می‌شود تا به ماموریت‌های اطلاعاتی در خصوص مواضع و امکانات شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه بپردازند.

وی گفت: این همکاری پیش‌تر هم بین ارتش آمریکا و ارتش ترکیه وجود داشته و اکنون تنها پایگاه این هواپیماها از عراق به ترکیه منتقل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نوع و شیوه ماموریت این هواپیماها همانند گذشته خواهد بود عنوان داشت: تنها پایگاه این هواپیماها تغییر خواهد کرد و به پایگاه اینجرلیک که حدود 1500 نظامی آمریکایی در آن حضور دارند، منتقل می‌شود.

وی به این مساله که آیا این هواپیماها به ماموریت‌های خود در خاک عراق نیز ادامه می‌دهند، هیچ اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر آزاد جندیانی، سخنگوی حزب اتحاد میهنی کردستان در سخنانی اعلام کرد که جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق روند وساطت بین آنکارا و جدایی‌طلبان کرد در ترکیه را برای پایان دادن به درگیری‌های موجود در ترکیه اداره می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد که طالبانی و بارزانی برای پایان دادن به بحران کرد‌ها در مرزهای شمالی عراق و در مرز ترکیه تمام تلاش خود را با وساطت بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه اعمال خواهند کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر بارزانی به ترکیه عنوان داشت: تلاش‌های منطقه کردستان عراق برای پایان دادن به وضعیت در مرزهای شمالی عراق مثمرثمر بوده و مقامات منطقه کردستان عراق توانسته‌اند تا حدود زیادی از تنش‌ها در این منطقه بکاهند.

این در حالی است که جنگنده‌های ترکیه بار دیگر مواضع پ.ک.ک را مورد حمله قرار دادند.

یکی از سخنگویان پ.ک.ک در این باره گفت: دست کم یک فروند جنگنده ترکیه روز یکشنبه مواضع اعضای این حزب را در کوه‌های قندیل بمباران کرد.

گزارشی از میزان تلفات این حمله منتشر نشده و مقام‌های ترکیه هنوز انجام این عملیات را تائید نکرده‌اند.

طی ماه‌های اخیر، نیروی هوایی ترکیه چندین بار مواضع پ.‌ک.‌ک را در داخل عراق هدف قرار داده و به گفته ستاد ارتش ترکیه، حدود 100 کرد مسلح کشته شده است.

ارتش ترکیه نیز اعلام کرد: حدود 2000 تن از اعضای مسلح پ.‌ک.‌ک در شمال عراق مستقر هستند و از این محل، عملیات نظامی خود را در داخل ترکیه سازمان می‌دهند.

اوایل ماه گذشته میلادی، پارلمان ترکیه بار دیگر به ارتش این کشور اجازه داد تا برای مقابله با عملیات گروه‌های جدایی‌طلب کرد، از مرز با منطقه کردستان عراق عبور کند و عملیاتی را در خاک آن کشور اجرا کند.

عملیات جدایی‌طلبان کرد علیه دولت مرکزی ترکیه اواسط دهه 1980 آغاز شد و با درگیری‌های مسلحانه، بمب‌گذاری و ترور افراد ادامه داشته است.

دولت ترکیه تاکنون از مذاکره مستقیم با این گروه خودداری کرده است و نشانه‌ای از پایان اختلاف دو طرف دیده نمی‌شود.

آمریکا، ترکیه و اتحادیه اروپا گروه پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می‌دانند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها