گسترش خدمات بانکی در جهان از طریق شبکه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه ی بانکها و موسسات مالی مجازی و نیمه مجازی و حضور نظام بانکداری خصوصی در کشور، رقابت بالایی را در صنعت بانکداری به وجود آورده است.ماهیت و روش ارایه ی خدمات نوین بانکداری الکترونیکی، توافقات و خواسته های مشتریان را با توجه به تغییر نوع زندگی و خدمت رسانی به آنها متحول ساخته است .
تجارت الکترونیک کاربرد فناوری های ارتباطات و اطلاعات در عرصه ی اقتصاد و بازرگانی است . فناوری کسب و کار الکترونیکی کلیه ی تعاملات درون سازمانی و بین سازمانی را با یک اثربخشی هزینه ای بسیار بالا، تسهیل می کند. اثربخشی هزینه ای کسب و کار الکترونیکی، بنگاههای اقتصادی کوچک را قادر می سازد تا با بنگاههای اقتصادی بزرگ رقابت کنند.
جهانی سازی تجارت؛ حذف محدودیت های زمانی و مکانی معاملات و تبلیغات؛ کمک به شکست انحصار؛ کاهش قیمت؛ افزایش فروش؛ افزایش رفاه اجتماعی؛ دسترسی آسان به اطلاعات لازم؛ کاهش بارز هزینه های مبادلاتی، اطلاعاتی، تبلیغاتی و حمل و نقل؛ سرعت بخشیدن به انجام معاملات؛ تقویت موضع رقابتی میان کشورهای جهان؛ بهره گیری از فرصت های زودگذر در عرصه ی صادرات؛ حذف هزینه های کاغذ بازی؛ حذف واسطه ها؛ افزایش فرصت های جدید شغلی؛ امکان ارایه ی خدمات و محصولات در سطح جهانی؛ کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از آلودگی های زیست محیطی تولید؛ کاهش تردد وسایل نقلیه برای انجام معاملات حضوری و مانند اینها از جمله مزایایی است که تجارت الکترونیکی به وجود آورده است .
در همین راستا بانکداری الکترونیکی، خدمات مالی با حجم ارزشی پایین و خرد را از طریق کانال های الکترونیکی نظیر دستگاههای خودپرداز(ATM)، کارتهای اعتباری، تلفن و مانند آن فراهم می سازد.
این نظام از این جهت بانکداری مجازی اطلاق می شود که ارائه ی خدمات بانکی را با ابزارهای جدید، فناوری های مختلف و متفاوت از ابزار بانکداری سنتی(از طریق دستگاههای خودپرداز الکترونیکی، بانکداری تلفنی و بانکداری خانگی وبانکداری اینترنتی و مانند آن) ارایه می دهد .
بانکداری الکترونیک به دلیل نیازهای بازار و تغییرات سریع محیطی، بانکها و مشتریان آن خواستار دستیابی به رویکردهای مختلف الکترونیک است.
به هر حال، رقابت، ماندگاری، خدمات جدید، تغییر هر روزه ی نیازها و خواسته های مشتریان، بانکها را بر آن داشته تا استراتژی های خود را در زمینه ی عوامل زمینه ساز تدوین کنند چالش ها و تنگناها را شناسایی و زیربنای تدوین راهبردهای توسعه ی شبکه الکترونیک بانکی قرار دهند . نام بانک، امنیت، سرعت، روابط اجتماعی، سهولت کاربرد، ساخت، قیمت، انعطاف پذیری زمانی و مکانی از جمله این موارد هستند .
بررسی بودجه های شخصی از طریق اینترنت و پرداخت صورتحساب های خرید الکترونیکی، پرداخت سریع تر صورت حسابها، سود بردن در تعاملات مالی، پرداخت صورتحسابها با هزینه ای ارزان تر، داشتن دانش کافی، دسترسی به خدمات مالی از طریق اینترنت، حجم کار کمتر در زمینه ی پرداخت ها و مانند آن از جمله مهمترین دلایل ضرورت بانکداری الکترونیکی برای جامعه ایران است .
از این رو،
بانکها و موسسات مالی خدمات خود را به منظور دستیابی به منابع تجاری، گسترده تر،
توسعه می دهند. این منابع نظیر افزایش سودآوری خدمات، جذب مشتریان جدید، بهبود
وفاداری مشتریان فعلی، ایجاد چارچوبی برای محصولات خدماتی جدید در آینده با گشایش
بازارهای جدید و افزایش شهرت و وجه بانک هستند. رویکرد های
توسعه ی بانکداری الکترونیک از راهبردهای تهاجمی و تدافعلی بهره می جویند . برهان
راهبردی توسعه بانکداری الکترونیک را می توان حفظ موقعیت و شهرت، ایجاد ارزش
افزوده برای مشتریان و بانک، جذب مشتریان بیشتر، پاسخ به خواسته های فعلی مشتریان
، رقابت، کارایی، توسعه ی بازار و بهبود وفاداری مشتریان دانست. لذا بانکداری
الکترونیک، توسعه و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از آن از الزامات جامعه امروز
و راهگشای بانکداری نوین در ایران می باشد.