کد خبر: ۲۶۵۰۸۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۲     ۰۶ آبان ۱۳۹۳
تربیت دارای دو مرحله است که یکی مربوط به دوره قبل از متولد شدن که تنها عوامل مؤثر در این مرحله، خانواده و والدین هستند و مرحله دوم هنگامی است که فرد پا به عرصه هستی می‌گذارد و تحت تأثیر عوامل تربیتی دیگری نظیر محیط و گروه‌های هم‌سال و آموزش قرار می‌گیرد .
با وجود اینکه روانشناسان انسان گرا معتقد به این هستند که تغییر در رفتار انسان همیشه امکان پذیر است اما در صورتی که فرد در مراحل ابتدایی رشد و حتی قبل از تولد(در رحم مادر) تحت تاثیرات منفی قرار گرفته باشد تغییر دادن رفتار های ناهنجار وی و ایجاد رفتارهای مناسب به جای آنها کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است تا جائی که استاد سخن می فرماید: تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است.

 

از آنجا که یکی از اهداف خلقت انسان تربیت خود در راه رسیدن به کمال و عشق الهی است ، باید سعی شود تا زمینه های این رشد و کمال و باروری استعدادهای مثبت در وجود فرد فراهم شود. پس باید به عواملی که در رشد و تربیت فرد چه قبل از تولد و چه بعد از تولد موثراند توجه خاصی نمود. تربیت فرزندان از قبل تولد باید مورد توجه قرار گیرد تا آنجا که حکیمی را پرسیدند: تولد کودک از کی شروع می شود؟ گفت: بیست سال قبل از تولدش.

 

از دوران انتخاب همسر و دوران بارداری باید به نکات تربیتی آینده فرزند توجه کرد. اولین دوره تربیت در زمان قبل از تولد مربوط به مسئله انتخاب همسر است. زن و شوهر از ارکان خانواده به شمار می روند و خانواده مهم ترین نقش را در تربیت فرزند ایفا می کند؛ از این رو، اگر همسران، از لحاظ جسمی، افرادی سالم و از لحاظ روحی و معنوی، صالح و تربیت یافته باشند به جد می توان گفت بخش مهمی از تربیت فرزند، سامان یافته و تضمین شده است.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) هم، دیگران را به این امر خطیر سفارش کرده اند و هم خود در انتخاب همسر دقت نموده اند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: انکحوا الأکفاء و انکحوا منهم و أختاروا لنطفکم (حر عاملی، 1367، ج 14، ص 29)؛ به هم شأن خود زن بدهید و از هم شأن خود زن بگیرید و برای نطفه های خود [جایگاهی مناسب] انتخاب کنید.

 

 

تبیان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها