کد خبر: ۲۶۵۰۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۴ آبان ۱۳۹۳
مشکلات هرمزگان در گفتگوی پایگاه ۵۹۸ با نماینده استان:
نماینده ی مردم استان هرمزگان اظهار داشت: در بحث توسعه ی برق هم مشکلات زیادی وجود دارد. روستاهای بسیاری توسعه پیدا کرده اند اما نوسان شدیدی در زمینه ی برق دارند. شرکت برق باید برای توسعه و تقویت شبکه ی برق سرمایه گذاری کند چرا که دائماً شبکه ها قطع می شوند./ با وجود اینکه منطقه ی ما یک منطقه ی بندری است اما متأسفانه گمرکات و بنادر ما توسعه پیدا نکرده اند.
سید عبدالکریم هاشمی نماینده ی مردم استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598 در خصوص مشکلات مربوط به این استان گفت: یکی از مسائل حادّ در استان ما بحث آب شرب و کشاورزی است. در مورد آب شرب در شهرستان های میناب و سیریک و بشاگرد و سایر شهرستان ها مشکلات خیلی زیادی داریم. در خیلی از روستاهای ما، حتی در همین فصل هم که هوا خنک است با تانکر آب رسانی می شود و تقریباً در بیش از 400-300 روستا همچین مشکلاتی داریم یا در شبانه روز ممکن است یکی دو ساعت بیشتر آب نداشته باشند یا بعضی از مناطق در هفته فقط یک روز آن هم چند ساعت آب دارند، حتی در شهرها هم به دلیل فرسودگی شبکه ها مشکل آب رسانی دیده می شود که نیاز به توجه دولت و تأمین اعتبار دارد.

وی افزود: برداشت بی رویه از آب هم باعث شده کشاورزی منطقه آسیب ببیند، استفاده ی بیش از حد از آب رودخانه ی میناب نیز سبب شده سطح آب پایین بیاید و کشاورزان با مشکل مواجه شوند.

نماینده ی مردم استان هرمزگان اظهار داشت: در بحث توسعه ی برق هم مشکلات زیادی وجود دارد. روستاهای بسیاری توسعه پیدا کرده اند اما نوسان شدیدی در زمینه ی برق دارند. شرکت برق باید برای توسعه و تقویت شبکه ی برق سرمایه گذاری کند چرا که دائماً شبکه ها قطع می شوند.

مشکل بعدی ما بحث راه هاست. بیش از 50درصد راه های روستایی ما راه های ساخته نشده است در حالی که بسیاری از آن ها بیش از 200 خانوار جمعیت دارند. از این لحاظ، هرمزگان جزء دو استان آخر کشور است که فاقد راه های مناسب روستایی می باشد.

هاشمی در ادامه با تأکید بر نقش اساسی بنادر در توسعه ی استان هرمزگان، افزود: با وجود اینکه منطقه ی ما یک منطقه ی بندری است اما متأسفانه گمرکات و بنادر ما توسعه پیدا نکرده اند. این ها بنادری هستند که می توان در آن ها صادرات و واردات انجام داد. در یک سری از مناطق باید گمرک ایجاد شده و در مناطق دیگری توسعه پیدا کند. توجه به این بنادر برای کشور درآمد زایی و برای مردم منطقه اشتغال زایی می کند.

وی اضافه نمود: مشاهده می شود که دولت اهتمامی نسبت به این امر ندارد، شعارهایی می دهد اما اقدام جدی انجام نمی دهد، در صورتی که اگر به این بنادر رسیدگی شود وضع معیشتی مردم بسیار بهبود پیدا می کند اما به دلیل بی توجهی، مردم این ناحیه در فقر و مشقّت اقتصادی زندگی می کنند.

هاشمی افزود: از دیگر مشکلاتی که باید به آن اشاره کرد مسائل آموزشی است.ما در حوزه ی خودمان بیش از 500 مدرسه ی تخریبی داریم که ده سال است در نوبت تأمین اعتبار برای بازسازی و جایگزینی هستند. بعضاً دانش آموزان و والدینشان اظهار نگرانی می کنند که بخواهند در این مدارس درس بخوانند. البته کارهایی از طرف خیرین صورت گرفته اما خیلی کم است و ما واقعاً از این بابت نگرانیم.

نماینده ی مردم استان هرمزگان با اشاره به اوضاع نا به سامان عمرانی در شهرهای هرمزگان، گفت: عمران شهرهای استان هم یکی از دغدغه های ماست. شهرهای ما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته اند هم زمان با رشد جمعیت توسعه پیدا کنند. شهرها باید آباد شوند زیرا در این صورت مردم به مراکز استان ها و حاشیه ی شهرهای برگ مهاجرت نمی کنند که در پی آن متخصصین و نیروهای توانمند برای انجام فعالیت های پزشکی و صنعتی جذب می شوند. ما اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم، دولت هم قول هایی داده است مانند مطرح بودن بحث منطقه ی آزاد جاسب و توسعه ی سواحل مکران که ما به شدت دنبال می کنیم.

ایشان در ادامه بیان داشت: در بحث گاز رسانی نیز مشکلاتی وجود دارد. استارت هایی زده شده ولی دولت هنوز حتی گام های اولیه را جهت گازرسانی به مناطق شرقی هرمزگان برنداشته و به جز پروژه ی "رودان" مابقی پروژه ها تعطیل است.

هاشمی با برشمردن ظرفیت های هرمزگان، افزود: از جمله ظرفیت های استان هرمزگان می توان به دریا، آب شور، آب شیرین و نیروی کار ارزان اشاره کرد که باید روی این ها سرمایه گذاری شود. وجود منابع آبی دریا ظرفیت خوبی است که در صنایع کاربرد زیادی دارد. به طور مثال صنعت فولاد که در بحث آب بسیار پر مصرف است به جای اینکه در مرکز کشور باشد و هزینه ی زیادی برای انتقال آب برای آن صرف شود می تواند در این منطقه با هزینه ی بسیار کمتری فعال شود.

وی گفت: از دیگر ظرفیت های ما وجود بنادر متعدد در این استان است که با توسعه ی صادرات و واردات در آن ها می توان زمینه ی جذب ارز را به کشور فراهم نمود. ضمن اینکه این بنادر فاصله ی خیلی کمی با کشورهای حاشیه ی خلیج فارس دارند که می توان از این موقعیت برای توسعه ی تجارت و ایجاد اشتغال استفاده نمود.

استان هرمزگان در زمینه ی جذب توریست و گردشگر نیز استعداد فراوانی دارد که باید مورد عنایت قرار گیرد. و از مهم ترین ظرفیت های هرمزگان بحث انرژی است. این استان علاوه بر موقیت خوبی که در زمینه ی تولید وصادرات نفت و گاز دارد می تواند نفت و گاز کشورهای دیگر را نیز ترانزیت کرده و به کشورهای دیگر بفروشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
بشاگرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳
۰
۰
راست ميگه .تابستان امسال نوسان برق زیاد بود و یه یخچال و کولر که به قیمت گزافی خریده بودیم سوخت.اب که اصلا نداریم و یا باتانکر میاد یا از چاه همسایه تامین میکنیم.
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳
۰
۰
به عنوان یه سیریکی امیدوار بودم آقای هاشمی دوره اصولگراها هم نقش زبان مردم رو می داشتن نه صرفا الان
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها