به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم ؛ سیدجعفر تشکری هاشمی درباره طرح دریافت
الکترونیک کرایههای تاکسی، اظهار داشت: استفاده از این دستگاه هزینههایی
برای تأمینکنندگان آن یعنی بانکها و تاکسیرانها داشت و استفاده از آنها
به قدری کم بود که هزینههایی را به آنها تحمیل میکرد.
وی با بیان اینکه استفاده از دستگاههای کارتخوان مورد استقبال قرار
نگرفت، در حالی که این شیوه از مکانیزم دریافت کرایه میتواند نظم خوبی به
دریافت کرایه و رابطه بین مسافر و راننده بدهد، ادامه داد: تا زمانی که
درباره مبالغ کرایهها اطمینان به وجود نیاید و دائماً بین مسافر و راننده
درباره تعیین هزینه مسیر مشکل وجود داشته باشد، سیستمهای کارتخوان نیز
با این مشکل مواجه خواهند بود.
تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: در کارتخوانهای تاکسیها باید از طریق جی
پی اس طول مسیر محاسبه و معادل تاکسیمترها کرایه تعیین شود که متأسفانه
در شهر ما تاکنون این اتفاق به شکل موفقیت آمیزی انجام نشده است و یا باید
کرایهها ثابت باشند که کرایههای ثابت در خطوط تاکسیرانی اتفاق میافتد در
غیر این صورت این امربا نظام مورد نظر ما که بتوانیم این کرایهها را
عادلانه از مسافر دریافت کنیم، مغایر خواهد بود.
وی در ادامه گفت: کارتخوانها مبلغ را تعیین نمیکنند و باید ابزار
دیگری کنار آن باشد تا بتوان کرایه شهروند را محاسبه کرد اما در تاکسیهای
خطوطی که دستگاههای کارتخوان قرار داده شده به دلیل استفاده بسیار پایین
از آنها، طرح را غیر اقتصادی کرده بنابراین اگر بانکها برای سرمایه گذاری
تمایل داشته باشند و این مسئله را بپذیرند، حتما استقبال میکنیم در غیر
این صورت استفاده از کارتخوانها برای رانندگان تاکسی مقرون به صرفه نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز
الزامی از سوی اعضای شورای شهر نیز الزامی برای انجام این کار وجود ندارد
شاید اگر روزی برسد که این چند عامل یعنی اجبار استفاده از کارتخوان،
پیشبینی هزینهها برای راننده های تاکسی برای تأمین دستگاهها و اسپانسر
شدن داوطلب بانکها اتفاق بیفتد شاهد اجرای گسترده شهر در تهران باشیم.