کد خبر: ۲۶۴۸۵۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۵ آبان ۱۳۹۳
مدير امور بين‌الملل وزارت نفت: کاهش قیمت نفت، سیاسی است/ آیا زنگنه همچنان معتقد است کاهش قیمت نفت یک «مدل بازرگانی» است؟
مدير امور بين الملل وزارت نفت در بیان چرائی این کاهش قیمت، موقعيت فعلي بازار را نه حاصل عوامل اقتصادي بلكه معلولي از عوامل «سياسي و مديريتي بازار» خواند. او از تغيير فرمول فروش نفت ايران در بازارها خبر داد و اظهار داشت كه قيمت ها فعلا در «روندي نزولي به سر مي برند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، موضوع «کاهش قیمت نفت» و «چرائی این کاهش 20 دلاری» به یکی از موضوعات مهم خبری تبدیل شده است، از طرفی کارشناسان معتقدند؛ این کاهش قیمت یک موضوع سیاسی است و «آمریکا و عربستان» در یک هماهنگی پشت پرده، قصد دارند این مسئله را دستاویزی برای فشار آوردن به کشورهای تحت تحریم نظیر ایران و روسیه قرار دهند، اما از سوی دیگر وزیر نفت معتقد است این ماجرا یک مدل بازرگانی نفت است.

این موضوع در حالی است که محسن قمصري، مدير امور بين الملل وزارت نفت در گفت وگو با «تعادل»، در بیان چرائی این کاهش قیمت، موقعيت فعلي بازار را نه حاصل عوامل اقتصادي بلكه معلولي از عوامل «سياسي و مديريتي بازار» خواند. او از تغيير فرمول فروش نفت ايران در بازارها خبر داد و اظهار داشت كه قيمت ها فعلا در «روندي نزولي به سر مي برند.


 

در بخشی از این مصاحبه اختصاصی، قمصری گفته است: به طور كلي ما براي نوسانات قيمت نفت خام و تحليل آن يك سري عوامل اقتصادي و سياسي را هميشه مدنظر داريم. قيمت نفت به عنوان كالاي استراتژيك و سياسي اقتصادي هم از عوامل اقتصادي و هم از عوامل سياسي نشأت مي گيرد؛ وضعيت اقتصادي جهان، سطح تقاضا، وضعيت عرضه، ذخاير استراتژيك در سطح دنيا و ذخاير تجاري، سرمايه گذاري ها براي تداوم يا حفظ توليد. سرمايه گذاري روي مراكز مصرف و پالايشگاه ها؛ نوسانات پالايشگاه ها و عوامل ديگري كه به عنوان عوامل اقتصادي شناخته مي شوند همه در سطح قيمت تاثير دارند. عمده ترين اينها سطح تقاضا و عرضه است كه عمومي تر است. اگر وضعيت عرضه و تقاضا را در نظر بگيريم بازار با افزايش عرضه مواجه است. ولي به طور كلي از ابتداي امسال (سال ميلادي) تا الان كه ماه دهم هستيم مجموعه عوامل اقتصادي و تقابلات و اثرات شان در بازار و قيمت تغيير معناداري ندارد. اگر وضعيت عرضه زياد بوده آن سوي سال هم به همين شكل بوده است. يعني تغيير معناداري در عوامل تعيين كننده در بخش عوامل اقتصادي حاصل نشده است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار که می پرسد «يعني مي گوييد كه عوامل سياسي تعيين كننده وضع فعلي هستند؟» پاسخ می دهد؛ همين را مي گويم. به نوعي مسايل سياسي و البته اگر نخواهيم از كلمه صرفا سياسي استفاده كنيم بهتر است بگوييم كه مسايل مديريت بازار در وضع كنوني نقش تعيين مي كند.

به گزارش رجانیوز اظهارت مدیر امور بین الملل وزارت نفت در حالیست که بیژن نامدار زنگنه 15 مهرماه در آخرین حضور خود در جمع خبرنگاران+ گفته بود: فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری در اوپک نداریم... به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی گویند بلکه یک مدل بازرگانی! نفت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها