کد خبر: ۲۶۴۵۶۹
زمان انتشار: ۱۷:۰۲     ۰۴ آبان ۱۳۹۳
رایزنی های ایران و 1+5 برای تمدید توافق ژنو آغاز شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، روزنامه لس‌آنجلس تایمز به‌نقل از برخی دیپلمات‌های غربی گزارش داد با نزدیک شدن به مهلت پایان مذاکرات هسته‌ای، ۶ قدرت جهانی رایزنی‌هایی را برای تمدید مذاکرات آغاز کرده‌اند.

این مقامات اظهار داشته‌اند که همچنان دستیابی به توافق تا 24 نوامبر (3 آذر) امکان پذیر است اما احتمال آن کم است و می‌خواهند مانع از فروپاشی گفت‌وگوها شوند.

یک مقام غربی می‌گوید: همچنان اولویت ما تلاش زیاد برای رسیدن به توافق است، اما آشکار است که این کار بسیار بسیار سخت است.

رجانیوز 19 مهر سال جاری و پیش از آغاز مذاکرات وین 7 با بررسی جو مذاکرات ایران و 1+5 و با تاکید بر اینکه تمدید مذاکرات در وضعیت فعلی به نفع آمریکا و به ضرر ایران است از اراده کاخ سفید برای ادامه پیدا کردن عمر توافق ژنو گزارش داده بود. در آن گزارش تاکید شده بود که با توجه به سیاست آمریکا برای ادامه یافتن توافق ژنو این توافق بار دیگر تمدید خواهد شد. (+)

این در حالی بود که محمد جواد ظریف پس از مذاکرات وین 7 با اشاره به احتمال تمدید توافق ژنو از کارشناسان و رسانه ها خواسته بود اصلا درباره تمدید توافق فکر هم نکنند.

وزیر امور خارجه روز چهارشنبه 23 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران دراین باره گفت:

با توجه به اینکه بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی بییند و ما هم این دیدگاه را داریم و فکر می کنیم که ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم.

با این حال علی رغم اظهار نظر آقای ظریف، دیپلمات های غربی خبر داده اند رایزنی های ایران و 1+5 آغاز شده است و به نظر می رسد مذاکرات کارشناسی نیز به زودی آغاز شود.

در همین راستا نیز قرار است وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در پایتخت انگلیس با مدیران سیاسی این گروه دیدار خواهد کرد.

در حالی قرار است توافق ژنو برای یک دوره زمانی دیگر تمدید شود که گذر زمان و به طول انجامیدن مذاکرات به ضرر ایران است.

چرا که تیم مذاکره کننده ایران از 20 دی ماه تعهدات خود مبنی بر تعلیق غنی سازی 20درصددرفردو،تعطیلیفعالیتهاینطنز،اراکوبخشیازفعالیتهایتحقیقوتوسعهخود را متوقف و ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را نیز تبدیل به اکسید و اورانیوم 5 درصد کرده، و در شرایط فعلی برنامه هسته ای ایران متوقف شده و هیچگونه پیشرفتی ندارد اما طرف غربی از انجام تعهدات حداقلی خود نه تنها شانه خالی کرده بلکه 95 درصد رژیم تحریم ها علیه ایران را نیز حفظ کرده است.

اما محاسبه 1+5 از مذاکرات آتی آن است تیم مذاکره کننده ایران به دلیل شرایط داخلی و پیوندخوردنمذاکرات با معیشت و اقتصاد مردم ،«نیاز»به توافق جامع دارد بر مبنای همین «احساس نیاز»، آمریکا در صدد آن است بیشترین امتیازات را از ایران دریافت کند و کمترین امتیازات را ارائه دهد.

به همین دلیل است که کشورهای غربی در ازای تمدید توافق ژنو که بالنفسه یک موضوع زیان آور برای ایران است امتیازاتی را نیز از ایران دریافت می کنند چرا که همانگونه که گفته شد آنان می دانند تیم مذاکره کننده فعلی نیاز به توافق دارد و این احساس نیاز در نهایت منشا امتیاز گیری بیشتر از ایران می شود. توافق وین نیز موید این گزاره برای غربی ها بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها