کد خبر: ۲۶۳۴۴۷
زمان انتشار: ۲۲:۰۹     ۳۰ مهر ۱۳۹۳
شکی نیست که با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش سود بانکی، متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار رشد خواهد کرد و صنایع بنیادی که مدت‌ها حاشیه‌نشین بوده و رشدی نداشته‌اند، بازده خوبی خواهند داشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ خوش بینی به تداوم رشد برای بازاری که حدود 10 ماه در رکود بسر برده مانع بزرگی در مقابل فروش هیجانی است و این موضوع بازار را متعادل کرده و تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران راحت تر می کند. از طرف دیگر نقدینگی جدیدی وارد بازار شده که می تواند در شاداب نگهداشتن بازار نقش مهمی ایفا کند.

خبرهای مثبت از افزایش احتمال توافق ایران با گروه 1+5 در خصوص تعداد سانتریفیوژها و همچنین صحبت های رییس جمهور آمریکایی درخصوص حذف تحریم ها بدون نیاز به مجوز کنگره از جمله خبرهای سیاسی بود که بازار طی دو روز گذشته به آن واکنش مثبت نشان داده است.

اما خبرهای اقتصادی شاید عامل موثرتری برای رشد بازار باشند، به عنوان نمونه اینکه نرخ سود بانکی 2 درصد کاهش یابد و 20 درصد برای سپرده های جدید اعلام شود و از طرف دیگر نرخ سپرده قانونی نیز کاهش پیدا کند و به 10 درصد برسد، خبر بسیار خوبی برای بازار تلقی می شود.

این موضوع نشان دهنده آن است که دولت با اتخاذ سیاست های پولی انبساطی قصد دارد تا ارایه تسهیلات و پول را به منظور هدایت آن در چرخه تولید، بیشتر کند. هرچند ممکن است نقدینگی در جامعه افزایش یابد اما کاهش نرخ سود بانکی، شرایط را برای جذب پول در بازار سرمایه فراهم می کند.

در حال حاضر، دولت می تواند از کاهش جهانی بهای نفت به عنوان یک فرصت استفاده کند؛ بهای نفت در بازارهای جهانی در حال کاهش است و این موضوع می تواند کسری بودجه را برای کشور رقم بزند و تبعاتی را در پی داشته باشد، بنابراین دولت بیش از هر زمان دیگر نیازمند افزایش صادرات برای مثبت کردن تراز تجاری خود و جبران کسری بودجه است. بنابراین مشوق های صادراتی را در نظر گرفته و می گیرد و سعی خواهد کرد تا با گشایش های سیاسی شرایط را برای افزایش صادرات فراهم کند.

با وجود همه عوامل ذکر شده و تصمیمات سازنده دولت که سعی دارد تا کشور را از رکود خارج کند، هنوز برخی ابهامات برای برخی صنایع وجود دارد ولی آنچه مسلم است سرمایه گذاران به دولت تدبیر و امید اعتماد دارند و همین اعتماد سبب شده تا بازار مدت ها در رکود باقی بماند و فروش هیجانی نداشته باشد و در شرایط فعلی هم همین اعتماد سبب شده تا کم کم نقدینگی وارد بورس و بخش تقاضا تقویت شود.

از دیگر عوامل قابل اتکا در شرایط فعلی گزارش مالی شرکت هاست. سرمایه گذاران بیش از هروقت دیگر باید گزارش مالی شرکت ها را برای تصمیم گیری های خود مدنظر قرار دهند و با فاصله گرفتن از هیجانات زودگذر و فرصت های وسوسه انگیز سفته بازی، بدنبال سهامی باشند که با گزارش های میان دوره ای خوب و قیمت بر درآمد پایین پتانسیل رشد سود را دارند.

افق سرمایه گذاری میان مدت، بازده خوبی برای سهامداران رقم خواهد زد. چون شرایط روبه بهبود است و سرمایه گذارانی که مدت ها، رکود بازار را تحمل کرده و از فروش سهام خود خودداری کرده اند، می توانند این بار هم با در نظر گرفتن افق سرمایه گذاری میان مدت خود را از ریسک نوسان های بازار دور کرده و با دردسر کمتر بازدهی منطقی داشته باشند.

در حال حاضر متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار تقریبا 5.5 است که معادل سال 90 است. بسیاری از صنایع در بازار نیز اصلاح قیمت قابل توجهی داشته اند و متوسط نسبت قیمت بر درآمد آن ها کمتر از متوسط بازار است. این صنایع پتانسیل رشد را در میان مدت دارند.

[نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت، چند برابر میزان سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود تخصیص می‌دهد. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می‌کند، ارزش دارد یا نه.]

شکی نیست که با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش سود بانکی، متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار رشد خواهد کرد. بنابراین با رشد نسبت قیمت بر درامد بازار، صنایع بنیادی مانند صنایع پتروشیمی، بانک، چند رشته ای، مخابرات که مدت ها حاشیه نشین بوده و رشدی نداشته اند، مورد توجه قرار خواهند گرفت و بازده خوبی خواهند داشت.

*رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها