کد خبر: ۲۶۲۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۱ آبان ۱۳۹۰
در سال 2010، یونان 46 درصد نیاز نفت خود را از روسیه و 16 درصد آن را از ایران تهیه کرده و کشور‌های دیگری همچون قزاقستان و عربستان 10 درصد، لیبی 9 درصد و عراق 6 درصد، بخش دیگری از نیاز انرژی این کشور را تامین کرده اند ، اما چه اتفاقی افتاده است که در چنین شرایطی یونان روسیه را رها کرده و به دنبال تامین نفت خود از ایران است ؟
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598 سایت تابناک به نقل از خبرگزاری رویترز خبری را منتشر کرده که بنا بر آن، یونان در شرایط کنونی اقتصاد خویش برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، دست به دامان ایران شده است.

بنا بر این گزارش، یونان که خود تولید داخلی نفت ندارد، برای تأمین انرژی خود به واردات نفت ایران و روسیه وابسته شده است.
این در حالی است که در سال 2010، این کشور 46 درصد نیاز نفت خود را از روسیه و 16 درصد آن را از ایران تهیه کرده و کشور‌های دیگری همچون قزاقستان و عربستان 10 درصد، لیبی 9 درصد و عراق 6 درصد، بخش دیگری از نیاز انرژی این کشور را تهیه کرده‌اند.

اما در اوضاع کنونی اقتصادی این کشور، روسیه دیگر حاضر نیست به یونان نفت بفروشد و وارد کنندگان یونانی نیز این موضوع را پنهان نمی‌کنند که از ایران نفت می‌خرند، چرا که در اوضاع کنونی اقتصادی، بسیاری از کشور‌ها به یونان نفت نمی‌فروشند. این در حالی است که هم‌اکنون ایران فقط نمی‌تواند به ایالات متحده نفت صادر کند و برای صدور نفت به دیگر کشورهای اروپایی مشکلی ندارد.

در صورت واقعیت داشتن چنین خبری، بی‌گمان افزایش صادرات نفت ایران، جایگزین صادرات نفت روسیه به این کشور شده است؛ اما آنچه در این برهه باید به آن توجه داشت، دقت در گشایش اعتبار یونانی‌ها و نیز بررسی و دقت در شیوه پرداخت پول نفت ایران است؛ مسأله‌ای که پیش از این درباره کشوری هم چون هند هم پیش آمد.

هرچند هند بحران اقتصادی هم نداشت، برای پرداخت پول نفت ایران به دلیل محدودیت‌های موجود، مشکلاتی داشت.

بنابراین، هم‌اکنون درباره یونان که با بحران اقتصادی و خطر ورشکستگی هم روبه‌روست، مسئولان ایرانی باید دقت دوچندانی داشته باشند که برای دریافت پول نفت ایران، دچار دردسر و  گرفتاری‌های بعدی نشوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها