کد خبر: ۲۶۱۹۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۷ مهر ۱۳۹۳
تحلیل ورلدبولتن از تاثیر قیمت نفت بر ایران؛
از نظر من اتفاقی که برای ایران خواهد افتاد این است که این کشور ناچار خواهد بود در استخراج نفت، با برخی شرکت های بزرگ غیر ایرانی شریک گردد / کاهش قیمت نفت تاثیر به شدت منفی بر اقتصاد ایران و استراتژی های مربوط به انرژی این کشور خواهد داشت / رییس جمهور روحانی با این وعده بر سر قدرت آمد که با رفع تحریم ها، وضعیت معیشتی مردم عادی را بهبود بخشد
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ پایگاه اقتصادی ورلدبولتن کارشناسان انرژی معتقدند سقوط آزاد قیمت نفت خام، آرزوهای ایران برای افزایش درآمدهای نفتی خود با بهره گیری از ساخت و استفاده ی فناوری های نوین حوزه ی سوخت را بر باد خواهد داد. آقای جاستین دارگین، کارشناس مسائل نفتی غرب آسیا از دانشگاه آکسفورد در این زمینه می گوید: ”کاهش قیمت نفت تاثیر به شدت منفی بر اقتصاد ایران و استراتژی های مربوط به انرژی این کشور خواهد داشت." دارگین معتقد است تاثیر منفی کاهش اخیر قیمت سوخت حتی از تاثیر مخرب تحریم های چند سال گذشته نیز بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به ارتباط اقتصاد ایران با نفت و همچنین مسائل هسته ای اظهار داشت: ”آقای روحانی با این وعده بر سر قدرت آمد که با رفع تحریم ها، وضعیت معیشتی مردم عادی را بهبود بخشد. اما افت بین المللی قیمت نفت چنان پیامدهای وسیعی بر اقتصاد کلان ایران دارد که دست ایران در مذاکرات را خالی خواهد کرد و احتمال رفع تحریم ها را نیز تضعیف خاهد نمود."


وی چگونگی این مسئله را اینگونه تشریح می کند: ”قیمت ها دارند بسیار پایین تر از قیمت سر به سر نفت ایران می رسند (یعنی قیمتی که شاید ضرری برای ایران نداشته باشد اما سودی هم نخواهد داشت)، و ایران دیگر نمی تواند بر مبنای نفت 100 دلاری اقتصاد خود را حفظ کند بنابراین مجبور خواهد شد برای فروش داخلی نفت خود هزینه ی بیشتری بپردازد که باعث خشم طبقه ی متوسط خواهد شد. این طبقه همانی است که همواره بیشترین فشار تحریم ها و سوء مدیریت اقتصادی بر گرده ی آنان تحمیل شده است."

ایران اخیرا سعی کرده بود با تنوع دادن به محصولات نفتی خود با استفاده از فناوری های نوین در پایانه های نفتی، مشتریان خود را گسترش دهد. آقای موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در اوایل اکتبر از یک فناوری جدیدی برای اولین بار خبر داد که نفت سبک و سنگین را مخلوط می کند.

اما کاهش شدید قیمت نفت به احتمال زیاد بر این مسئله و تحقیقات ایران در حوزه ی تکنولوژی های جدید نفتی تاثیر خواهد گذاشت. دارگین می گوید: ”از نظر من اتفاقی که برای ایران خواهد افتاد این است که این کشور ناچار خواهد بود در استخراج نفت، با برخی شرکت های بزرگ آسیایی غیر ایرانی شریک گردد."
سقوط قیمت نفت خام برنت، با توجه به عرضه ی مازاد، به احتمال زیاد و به علت اینکه هیچ علامتی از عربستان سعودی مبنی بر قطع تولید مشاهده نشده است، باز هم کاهش شدیدتری خواهد داشت.

دارگین با سیاسی خواندن مسئله می گوید: ”عربستان تولید را به این دلیل افزایش داد تا کشورهایی مانند ایران را بنا به دلایل سیاسی تنبیه نماید. این افزایش تولید طبیعتا باعث کاهش قیمت شده است."

از نظر وی، قیمت گاز نیز با تاثیرپذیری از نفت، در شش ماه آینده در سطح جهان به سرنوشت نفت دچار خواهد شد و این یک چالش عمیق پیش روی ایران است.

http://www.worldbulletin.net/news/146451/low-oil-prices-to-effect-iran-more-than-sanctions

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۴
۱
اگر سعودیها تیتر خبر را ببینند حتما" شیرینی توزیع خواهند کرد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۵
۱
دولت تدبیر و امید است دیگر! گاهی میخواهد لبخند بزند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۸
۰
این بلارا همان عربستانی هایی سرمان آورد که آقای هاشمی قربان صدقشون میرند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
دوست عزیز، عربستان هم قربانی این وضعیت شده، بودجه عربستان هم با نفت متر از 90 دلار دچاره مشکل می شه اما اونها در سالهای گرونیه نفت، درآمد رو ذخیره کردن پی در کوتاه مدت به مشکل نمی خورند.

عربستان اتفاقاً با کاستن از قیمت نفت داره سرمایه گذاری در آمریکا رو که در چند سال اخیر در برداشت نفت از منابع غیر متعارف رشد زیادی داشته، تحت فشار می ذاره.

یعنی می خواد چند سالی از جیب بخوره که تولید در آمریکا از این بالاتر نره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
پاسخ به پاسخ

بله , وهابیت هم اسلام شناسان حقیقی پرورانده , داعش بر شاخ اسلام , اوباما فدایی اسلام , یک اوبلیسک را که در بیت الحرام خائنانه تغییر دادند درست کنندبه اضافه ساختمان بزرگ اوبلیسک بزرگ کنار بیت الحرام را تخریب کنند , خب بنا را بر این می گذاریم که در این سی سال حزئیات اخبار داخلی و خارجی را نخوانده اید یا اصلا زبان نوشتاری اعم از فارسی و عربی و انکلیسی و فرانسه و المان نمی دانید که این گونه صحبت می کنید دوست عزیز , خیانت این جاهلی ها را یهود هم انکا رنمی کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
غلط کرده هرکی گفته
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۲
۰
عجب کلاهی سر مردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
این ها نه برای بهبود اقتصاد برای رقص و بزن و بکوب و سرمایه مردم را بردن برنامه ریزی های دقیقی دارند , از وقتی گشت ارشاد جمع شدخ وضعیت فرهنکی ...
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
تولید داخل را افزایش بدهند تمام اونم تولید با کیفیت نه پراید وانت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
۱
۸
با سلام

تف بر شما.ملت ایران دلیل اینگونه اطلاع رسانی شما را به خوبی درک می کند.انشاالله با تدبیر دولت این نیز بگذرد.ولی به قول اربابتون(دگ محمود)آب بریزید همونجاتون که خنک شه!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
ای ملت عزیز این جور با هم وطن خودت صحبت نکن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
این ها همان دهان گشاد ها هستند ، که آمار رسمی وزارت کشور هم دهان گشادشان را پر نمی‌کرد ، اگر سوزش نیست پس ساکت شو
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
۱
۳
جایی که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد
عربستان چه غلطی دارهبکنه در صورتی که آمریکا در مقابل ملت ایران زانو میزنه .... غمگین نباشین ایران و سرانش میدانند شتر را کجا بخوابانند
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۰۲:۵۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
۶
۱
قیمت بالای نفت به خاطر احمدی نژاد بود. با رفتن او خود به خود قیمت نفت کم شد. ربطی هم به عربستان ندارد. غربستان آن زمان هم بازار را اشیاع می کرد تا کمر ایران را بشکند. اما نمی توانست.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳
آفرین
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۱
۰
استعمارپیرانگلیس 200سال پیش بذرخودرا کاشت درمنطقه ای ما حالا داره برداشت میکنه مثل گروه ضاله وهابیت وبهایت.مرگ برانگلیس روباپیر.
پاسخ
ایرج بدربانی
GERMANY
۰۹:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
۱
۰
حکایت آشنایی است!همان درویش وزن صاحب خانه ...درویش گفت:هم بالاتودیدم هم پایینتو!نفت درزمان دکترین شد150دلارمابه آن فلاکت افتادیم!آنهمه رانت زنجانی-رحیمی و...اتفاقاپایین هم بیایدبه حال ماتوفیری نداردبقول خانوم مرغی:عروسی وعزاماکبابییم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها