کد خبر: ۲۶۰۶۳۲
زمان انتشار: ۱۶:۴۵     ۲۲ مهر ۱۳۹۳
با بسیج جهانی علیه داعش، نگرانی از گسترش تحرکات داعش به مناطق نفتخیز جنوب و کردستان عراق کمتر شده، ضمن اینکه با کاهش درگیریها در لیبی تولید این کشور بیشتر شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ مشاور رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و تا حدودی بحران سیاسی را عامل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام و تصریح کرد: کاهش قیمت نفت هنوز در حد بحران نیست.

 سیدغلامحسین حسنتاش با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش رشد عرضه نفت از تقاضای آن پیشی گرفته و کاهش نسبی قیمت نفت کاملا قابل انتظار بود، افزود: در دو سال گذشته بطور عمده عوامل سیاسی و تحولات ژئوپلتیکی، قطع و کاهش عرضه نفت خام ناشی از این تحولات پی درپی، دلیل بالا ماندن قیمت نفت بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلات ژئوپلتیکی قدری کمتر شده و به همین دلیل قیمت نفت رو به کاهش گذاشته است، تصریح کرد: با بسیج جهانی علیه داعش، نگرانی از گسترش تحرکات داعش به مناطق نفتخیز جنوب و کردستان عراق کمتر شده، ضمن اینکه با کاهش درگیریها در لیبی تولید این کشور بیشتر شده است.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی درباره نقش عربستان در کاهش قیمت نفت، اظهار داشت: عوامل سیاسی از طریق عرضه و تقاضا می توانند تاثیرگذار باشد، مثلا اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد و هیچ کشوری نتواند عرضه را بیشتر کند روند قیمت ها افزایشی خواهد بود و در آن صورت یک کشور با ارزانتر فروختن نمی تواند تاثیر روی قیمتها داشته باشد، مگر اینکه بتواند عرضه خود را زیاد کند.

وی افزود: بنابراین کاهش قیمت نفت توسط عربستان یک مساله فرعی و اصل مساله این است که عربستان نمی خواهد عرضه اش را کم کند.

حسنتاش درباره اینکه آیا قیمت نفت هم اکنون به قیمت بحرانی رسیده است، گفت: هنوز برای چنین قضاوتی خیلی زود است، نوساناتی در این حد در طول سالهای گذشته وجود داشته است. درسال ٢٠٠٩ متوسط قیمت نفت اوپک به حدود ٦١ دلار رسید، در صورتی که سال پیش از آن ٩٤,٥ دلار بود، مسئله هنوز در حد بحران نیست ولی ممکن است به آن حد برسد.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی در باره اینکه آیا عربستان سعودی به دنبال جنگ قدرت با ایران است، تصریح کرد: پاسخ این سئوال سخت است، چون اوضاع منطقه و جهان بسیار پیچیده شده است.

حسنتاش درباره اینکه هزینه تولید نفت از شیل اویلها با پایین آمدن قیمت نفت غیراقتصادی می شود و اینکه چه دلیلی بر کاهش قیمت نفت توسط این کشور وجود دارد، گفت: برخی معتقدند هزینه تولید از نفتهای شیلی کاهش یافته و ممکن است هزینه ٨٠ دلار برای تولید هر بشکه نفت خام هم کماکان اقتصادی باشد؛ البته من هنوز مطمئن نیستم آمریکا طالب قیمتهای پایین نفت باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها