به گزارش
سرویس سیاسی پایگاه 598، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در چهارمین همایش همگرایی اصولگرایان با عنوان «جشن بزرگ ولایت» که عصر امروز در لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: حرکت های موثر در سرنوشت انسان ها خواه مطلوب و مورد تأیید خداوند و خواه نامطلوب و مخالف خواست خدا به دو دسته قابل تقسیم است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره دسته بندی انسان ها اظهار داشت: دسته ای کسانی هستند که در اهداف و روش هایشان مسائل معنوی و الهی را مدنظر نداشتند؛ یا اصلاً معتقد نبودند و یا این که اگر معتقد هم بودند دغدغه ای نسبت به آن نداشتند و از آن با عنوان حرکت های سکولار یاد می شود و دسته دوم حرکت های ناب با رهبری ائمه معصوم و رهبران الهی بوده است.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که به طور کلی حرکت های اجتماعی سه مقدمه دارد که آن حرکت ها انجام شود، گفت: کسانی که می خواهند حرکتی را انجام دهند، نگرشی به خود و محیط خود نسبت به عالم و هستی دارند که طبق برخی اصطلاحات می توان آن را جهان بینی نامید.
وی افزود: گاهی این بینش ها آگاهانه و از پیش نوشته شده است و گاهی نیز این طور نیست اما از تحلیل گفته ها و عملکردهایشان می توان به آن پی برد اگرچه آن ها نا آگاهانه به آن عمل می کنند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حرکت هایی بوده که مادی بوده است و پیدایش عالم را بر اساس یک اتفاق در یک توده مادی می دانستند و انسان و حیات را صرفاً مادی می دانستند که اتفاقاتی بوده است که پشت سر هم اتفاق افتاده است و ما نیز محصول همن اتفاقات هستیم.
عضو جامعه مدرسین با بیان این که در مقابل این بینش، بینش انبیای الهی را داریم، اظهار داشت: این جهان با هدف خاصی توسط خداوند متعال آفریده شده است که انسان در آن جایگاه ویژه ای دارد و بر اساس این بینش، خلقت انسان هدفدار است و برنامه ای در کار بودهه و در نهایت حساب و کتابی در کار خواهد بود.
رییس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که مقدمه دیگر شکل گیری حرکت های اجتماعی شناخت ارزش هاست، گفت: هر نژاد و قومیتی یک سری ارزش ها را قائل هستند و به آن دل می بندند و در مقابل آن ضد ارزش هایی نیز تعریف می کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شاید هیچ ملتی نباشد بگوید عدالت چیز بدی است و بگوید ظلم خوب است، ابراز داشت: ممکن است مورد ظلمی را خوب بدانند اما هیچ کسی عنوان ظلم را خوب نمی داند.
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که بر اساس پذیرش این ارزش ها، روش هایی برای دست یافتن به اهداف انتخاب می کنند که در نظام ارزشی شان خوب باشد، یادآور شد: چون مصادیق ارزش ها در جوامع مختلف متفاوت است، نسبت به یک امر و روش برخی آن را خوب می دانند و برخی آن را بد می دانند.
وی درباره تفاوت اصلی حرکت انبیا با سایر انسان ها گفت: تفاوت آن ها در نوع نگاه و بینش شان نسبت به دنیا و خالق آن بوده است به طوری که نگاه آن ها نسبت به خلقت انسان و فرشته و خداوند متفاوت بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین تفاوت ارزش های الهی و مادی و نتایج آن پرداخت و در بخش دیگری از صحبت های خود درباره علل ظهور اختلافات گفت: بعضی از اختلافات ناشی از جهل است و البته از جهل نترسید زیرا عالمان بزرگ نیز بر جهل خود اعتراف دارند و همه ما به اندازه ای جهل داریم.
وی افزود: برخی از روی جهل نتوانستند بفهمند که حقیقت چیست اگر کوتاهی کردند و نفهمیدند که مقصر هستند باید پاسخ دهند اما اگر تلاش کردند و نفهمیدند معذور هستند و اختلافاتی که ناشی از این امر است اشکال ندارد.
عضو جامعه مدرسین با بیان این که برخی اختلافات از سر علم و آگاهی است، گفت: قرآن می فرماید این ها برای دست و پا کردن جایگاه و منافعی برای خود و از روی بغی و برتری طلبی و تجاوز به حقوق دیگران، اختلاف افکنی کرده اند و این اختلافات عذر پذیر نیست.
وی افزود: این چیزی است که در تاریخ اسلام و در داستان هایی که در قرآن از ملت های مختلف ذکر شده، بارها تکرار شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از قرآن و روایات استفاده می شود که در مواردی پیامبر اکرم(ص)، پیامی را از طرف خدا را مردم آورد و به قدر کافی، به اندازه ای که حجت را تمام کند، برای آن ها دلیل آورد اما کسانی نپذیرفتند.
وی با بیان این که برخی از روی برتری جویی و منفعت طلبی و برخی دیگر از روی جهل و میل به گناه فرماشات و دستورات پیامبر را نادیده می گیرند، گفت: باید مواظب باشیم که گناه نکنیم زیرا وقتی گناه می کنیم گناه ما در عمل به این معنی است که دستور پیامبر دروغ بوده است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی از همان زمان پیامبر گفتند اگر کسی مرتکب گناه کبیره شود، از دین خارج است و او کافر است، گفت: بر همین اساس خوارج گفتند چون حضرت علی(ع) خکمیت را که گناه کبیره است، پذیرفته، کافر است و از دین خارج شده است و حکم به شهادت او دادند.
وی افزود: ما شیعیان به این چیز معتقد نیستیم اما ارتکاب به گناه نشانه ضعف ایمان است و خطر آن این است که وقتی این گناهان وقتی متراکم شد ایمان می پرد.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که امتحان الهی برای همه ما وجود دارد، گفت: برخی به سبب پست هایی که گرفتند، با اموال آزاد شده و پول های کلان مواجه می شوند و این مراحل یک امتحان الهی است.
رییس موسسه امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که انسان برای حفظ خود از این سقوط ها چه باید بکند، گفت: اگر ما با خود قرار گذاشتیم که صد در صد به اصول ارزشی دین مان عمل کنیم ،مصون می مانیم اما اگر سلیقه ای عمل کردیم و هر میزان از اصول را که خواستیم عمل کردیم، مصون نخواهیم ماند.
وی افزود: بر این اساس جامعه ما دو دسته اند؛ اصول گرا و غیر اصول گرا و افراد اصول گرا کسانی هستند که اگر گفتند ما ولایت فقیه را قبول داریم از جان و دل می گویند و حاضر هستند پای آن جانفشانی هم کنند اما برخی که این حرف را روزی زده بودند، امروز می گویند ما حالا یک حرفی گفتیم و خود ما آقا را به این جا رساندیم.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: آیا آنهایی که با علی بیعت کردند، می گفتند آن ها علی را به آن جا رساندند یا به بیعت شان با علی افتخار می کردند؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور آیت الله خامنه ای در جایگاه ولایت فقیه گفت: ما باید خدا را شکر کنیم که کسی را به ما شناساند که در زیر آسمان کسی شایسته تر از او برای این جایگاه ولایت فقیه سراغ نداریم.
وی با اشاره به فرمایش امام(ره) مبنی بر این که ولایت فقیه در ادامه ولایت رسول الله(ص) است، اظهار داشت: همه این طور نیستند البته همه کافر و ضد انقلاب هم نیستند اما ضعف ایمان دارند و البته من نیز گناه می کنم اما ضرر این گناه آن ها به هفتاد میلیون نفر می خورد.
رییس موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: باور کنیم راه صحیح همین است و باید این بصیرت را پیدا کنیم زیرا دیگران نیز هر جا کوتاه آمدند، اشتباه کردند و هم دنیای خود را از دست دادند، هم آخرتشان را بر باد دادند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما نخواهیم دچار این مسئله شویم باید بر اصول پایبند باشیم و مراقبت کنیم.
آیتالله
محمدعلی موحدی کرمانی عضو جامع روحانیت مبارز در حاشیه همایش همگرایی
اصولگرایان و در جمع خبرنگاران درباره همایش امروز اظهار داشت: علاوه بر
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، مرکز آموزشی امام خمینی (ره) و شخص
آیتالله مصباح نیز در تصمیمگیری اصولگرایان حضور دارد. - See more at:
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930719001454#sthash.y1lPeLoD.dpuf
آیتالله
محمدعلی موحدی کرمانی عضو جامع روحانیت مبارز در حاشیه همایش همگرایی
اصولگرایان و در جمع خبرنگاران درباره همایش امروز اظهار داشت: علاوه بر
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، مرکز آموزشی امام خمینی (ره) و شخص
آیتالله مصباح نیز در تصمیمگیری اصولگرایان حضور دارد. - See more at:
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930719001454#sthash.y1lPeLoD.dpuf
همچنین آیتالله محمدعلی موحدی کرمانی عضو جامع روحانیت مبارز در حاشیه همایش همگرایی اصولگرایان و در جمع خبرنگاران درباره همایش امروز اظهار داشت: علاوه بر جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، مرکز آموزشی امام خمینی (ره) و شخص آیتالله مصباح نیز در تصمیمگیری اصولگرایان حضور دارد.
غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، در حاشیه همایش همگرایی اصولگرایان و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ارزیابی از اولین گام همایش همگرایی اظهار داشت: ارزیابی من از این همایش مثبت است و در واقع این همایش اجتماعی از سلایق مختلفی است و علامتی است از اینکه بشود به آینده خوشبین بود.
حدادعادل در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره انتخابات آینده مجلس تصریح کرد: فرق انتخابات مجلس با ریاستجمهوری در این است که در انتخابات ریاستجمهوری یک نامزد وجود دارد اما در انتخابات مجلس چون تعداد نامزدها بیشتر است زمینه برای وحدت بیشتر خواهد بود و از این رو امیدواریم مانند دورههای قبل برای انتخابات آینده هم به وحدت برسیم.
رئیس فراکسیون اصولگرایان درباره اینکه برخی این همایش را در ارائه لیست واحد موثر میدانند، گفت: صحبت از فهرست واحد هنوز زود است اما این موضوع یک کمال مطلوب است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این فاصله زمانی تا انتخابات، صحبت از فهرست واحد شتابزده است و ما باید سازوکار رسیدن به وحدت را بررسی کنیم.
حدادعادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر تمایل پایداریها به طیف سنتی یادآور شد: اصلاً اگر اختلافی وجود نداشت، وحدت هم لازم نبود لذا ما به خاطر اختلافها میخواهیم وحدت کنیم.
رئیس فراکسیون اصولگرایان درباره تحرک اصلاحطلبان نیز متذکر شد: بالاخره خط قرمزهایی وجود دارد و آن هم فتنه است اگر از این خط قرمز بگذریم همه کسانی که نظام را قبول دارند میتوانند در یک رقابت سالم شرکت کنند و اهمیت انتخابات این است که رقابت سالم حول محور نظام شکل بگیرد تا مجلس خوبی تشکیل شود.