به گزارش پایگاه 598، روزبه رجایی غفوری در گفت و گو با ایسنا با بیان
اینکه مزاحمت تلفنی برای اورژانس 115 باعث تاخیر رسیدگی به بیماران
اورژانسی میشود، گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی، با پیگیریهای
واحد حقوقی مرکز اورژانس، برای مزاحمین اورژانس حکمهای قضایی صادر شده و
حکم حبس نیز یکی از این احکام است.
به گفتهی وی، توجه به صدای آژیر
خودروهای امدادی، باز کردن مسیر برای این خودروها و پرهیز از تجمع در محل
حادثه اولین قدم برای کمک به حادثه دیدگان است.
رئیس مرکز مدیریت
حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی با اشاره به راهاندازی
اورژانس هوایی استان از مرداد ماه امسال، از اورژانس هوایی بعنوان یکی از
دستاوردهای برنامه نظام نوین سلامت کشور یاد کرد و گفت: اورژانس هوایی
اقدامی در جهت کاهش زمان انتقال بیماران و مصدومین به بالاترین مراکز خدمات
درمانی است.
وی ادامه داد:خدمات اورژانس 115 برای بیماران و
مصدومینی است که نیاز فوری به اقدامات درمانی و پیش بیمارستانی دارند و
برای خدمات کلینیکی و بیماران مزمن نمیتوانند خدماتی انجام بدهند.
دکتر
رجایی با بیان اینکه در هر سیستم خدماتی امکان بروز خطا وجود دارد، یادآور
شد: سیستم اورژانس 115 نیز جدا از این خطاها نیست و چون تمام مکالمات
تلفنی و بیسیم اورژانس 115 ضبط میشوند و آمبولانسها تجهیز به سیستم GPS
هستند، امکان پیگیری دارند.
دکتر رجایی از اقدامات غیر اصولی افراد
برای مصدومین بعنوان یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر نیروهای امدادیست و
تبعات جبران ناپذیری برای مصدومین دارد، یاد کرد و گفت: عجله افراد در صحنه
برای کمک به مصدوم قبل از رسیدن نیروهای امدادی در اکثر مواقع معلولیت
دائمی را بدنبال داشته است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای
پزشکی استان آذربایجانشرقی در پایان و به بهانه هفته جهانی کودک و روز
کودک، سلامتی و ایمنی گفت: در حوادث به وجود آمده برای کودکان، عامل اصلی
عدم پیشگیری است و میتوان با اقدامات جزیی از حوادث پیش آمده برای کودکان
جلوگیری کرد.