به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حدود یک سال پیش معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد که بنزین تولید داخل آلوده است. ابتکار با اعلام اینکه چند روز سالم در تهران وجود دارد گفت که منشا اصلی آلودگی هوا بنزین پتروشیمی هاست "بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست و تمام اطلاعات ما مستند و دقیق است و هر مرجعی که بخواهد؛ مستندات را ارائه خواهیم کرد".
بعد از اعلام آلوده بودن بنزین داخلی، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز ضمن تایید این خبر اظهار کرد که بنزین پتروشیمی بد و نامناسب بود و اکنون توزیع آن در تمام کشور قطع شده است "بنزین پتروشیمی در همه جای کشور توزیع میشده ولی در حال حاضر بنزین پتروشیمی به هیچ عنوان در هیچ منطقهای از کشور توزیع نمیشود".
مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست با این بهانه، واردات سنگین بنزین را آغاز کردند. سید حمید حسینی از اعضای اتحادیه پتروشیمی کشور نیز معتقد است که تولید بنزین مربوط به تحریم های سال قبل بوده و اکنون باید اقدام به واردات بنزین یورو چهار کرد "تولید بنزین پتروشیمی نیازی مقطعی بود و در آن برهه زمانی دلیل مشخصی داشت. بنزین یورو 4 استاندارد مشخصی دارد؛ بنزینی است که آروماتیک آن کمتر از 30، بنزن آن کمتر از یک و سولفور آن کمتر ار 50 پی پی ام باشد. بنزینی تولید داخل، آروماتیکش بالای 60 درصد، بنزن آن بالای 15 درصد و سولفور آن نیز بالا بود".
در این حین سید مهدی موسوینژاد نماینده و عضو کمیسیون انرژی با منتشر کردن اسنادی اظهار داشت که همسر معصومه ابتکار وارد کننده اصلی بنزین است و این جنجال ها مبنی بر آلوده بودن بنزین های داخلی بی مبناست نبوده است. سیدمهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت " ظن قوی این است که بستگان مسئولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته اند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دست اندازی می کنند. همسر یک مقام مسئول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها در خصوص پشت پرده واردات بنزین را افزایش می دهد".
البته ابتکار این خبر را در صفحه کلوب خود تکذیب کرد و نوشت: "بعد از اینکه با پیگیری های به عمل آمده، توزیع بنزین پتروشیمی که سرطان زا بودن آن محرز است، متوقف شد، برخی سایت ها اقدام به تخریب این حرکت کرده و از همسرم محمد هاشمی اصفهانی به عنوان وارد کننده بنزین خارجی خبر دادند. کسانی که منافعشان با بنزین سرطانی پتروشیمی گره خورده است، این تهمت ها را نسبت می دهند در حالی که این موضوع از وزارت نفت قابل پیگیری و استعلام است ولی متاسفانه این افراد استعلام نمی کنند".
در همین حال، یک نماینده مجلس جزئیات بیشتری را از گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بنزین پتروشیمی و وارداتی در اختیار خبرنگار «وطن امروز»گذاشت و گفت: "مقایسه قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیجفارس با توجه به قیمتهای مجله معتبر پلتز و بنزین وارداتی در اوایل سال جاری نشان میدهد متوسط قیمت خرید بنزین وارداتی با مشخصات یاد شده که استانداردهای ملی و یورو 4 را هم نداشته است در هر بشکه 5 تا 12 دلار بالاتر از نرخ بنزین یورو 4 فوب خلیجفارس بوده است".
امابعد از این جنجال ها مجلس اعلام کرد که آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها بی اساس بوده است. سیدمهدی موسوینژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره وضعیت آلایندگی بنزینهای توزیعشده در سطح کشور گفت: "بهرغم ادعای برخی مسؤولان از جمله سازمان محیط زیست درباره سرطانزا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمیها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسؤولان ذیربط و انجام بررسیهای لازم ادعای آلایندگی و سرطانزا بودن بنزینهای پتروشیمیها را رد کرد".
همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز چندی پیش در پاسخ به سوال خبرنگار که با با توجه به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، نظر وی را درباره کیفیت بنزین داخلی جویا شده بود گفت:"دولت نیز سرطانزا بودن بنزین داخلی را رد میکند".
یک سال جنجال بر سر آلوده بودن بنزین های داخلی و آن هم توسط مقامات رسمی در سازمان محیط زیست و وزارت نفت و سود هنگفتی که در این میان در جیب دلالان بنزین رفت نشان از قدرت باند بزرگ بنزین در کشور دارد. باند قدرتمندی که حتی در رسمی ترین ادارات کشور صاحب نفوذ بوده و اظهارات دولتمردان و دولت زنان کابینه یازدهم را برای مقاصد خود خط دهی میکنند و با یک جنجال بی اساس میلیون ها دلار از بیت المال را در جیب خود میگذارند. اکنون باید این سوال مطرح شود که چه کسی مسئول برخورد با این واقعه شوم در اقتصاد نفتی کشور است؟ چه کسی میلیاردها دلار ضرر وارد شده به کشور را جبران میکند؟