کد خبر: ۲۵۸۷۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۶ مهر ۱۳۹۳
نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با بیان اینکه هنوز ثمره تفاهم‌نامه‌ امضا شده با روسیه دیده نشده است، گفت: تجار ترکیه خیلی زود در بازار روسیه جای پایشان را محکم کردند ولی ما هنوز در حوزه مدیریت صادرات مشکل داریم و با وجود تولید عمده میوه و صیفی نمی‌توانیم بازارهای روسیه را بگیریم.

به گزارش پایگاه 598، امیر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بررسی فرصت حضور تجار ایرانی در بازار روسیه پرداخت و گفت: بخش خصوصی برای حضور در بازار روسیه نیاز به دیپلماسی اقتصادی دارد. مشکلات حمل و نقل، مبادلات بانکی و روادید در تجارت با روسیه هنوز پابرجاست و امضای تفاهم نامه تاثیری در حل این مشکلات نداشته است.

عابدی اظهار کرد: قرابت سیاسی و فرهنگی بازار روسیه به ایران و رابطه خاصی که با ایران دارد که البته بخشی از آن اقتصادی است و برای هر دو کشور ایران و روسیه جذاب است. ناآرامی های چند ماه اخیر چند ماه اخیر که نقشه سیاسی منطقه را تغییر داده، روسیه را به این فکر انداخته است که بخش عمده‌ای از مواد غذایی و صنعتی خود را از بازارهای دیگر تهیه کند.

وی افزود: جذابیت بازار روسیه در بخش مواد غذایی و صیفی‌جات برای همه کشورهای صادرکننده این محصولات مشهود است. کشورهای آفریقایی، کشورهای جنوب شرق آسیا و ایران و ترکیه کشورهایی هستند که روس‌ها قصد دارند کمبود کالایی خود را از آن‌ها تهیه کنند. در این میان ترکیه رقیب سرسخت ما در بازارهای روسیه است.

نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ناوگان‌های هوایی، زمینی و دریایی ترکیه در حوزه تجارت و جذب گردشگر فعالیت زیادی دارند به همین دلیل فرصت حضور آن ها قدرتمندتر است.

عابدی گفت: ثمره تفاهم نامه‌ای که امضا شده، هنوز دیده نشده است. در چند ماه اخیر نوعی شتاب در عرضه کالا به روسیه ایجاد شده است اما این شتاب بازار به دلیل امضای تفاهم نامه نیست بلکه به دلیل تحرک دو طرف عرضه و تقاضا به وجود آمده است. تاثیرگذاری تفاهم نامه وقتی دیده می شود که به تمام بندهای آن عمل شود و گزارش عملیاتی آن داده شود.

وی افزود: سیستم بانکی هنوز با مشکل نقل و انتقال پول مواجه است. بانک‌ها نقش اول در معاملات تجاری را دارند البته قبل از تحریم‌های ایران نیز ایران و روسیه مشکلات بانکی داشتند اتفاقات حاصل ازتحریم‌ها باعث شد به فکر پر کردن این خلأ با روبل و ریال باشیم اما هنوز این نقش کمرنگ است. تا زمان تشکیل بانک مشترک ایران و روسیه که فعالیتی زمان بر است، باید به دنبال صرافی‌های مورد تایید بانک مرکزی باشیم که مجبور نباشیم مبادلات را از طریق بانک‌های واسطه با شش الی هفت درصد قیمت اضافه شده بپردازیم تا فعلا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

عابدی مشکل ویزا و روادید را مشکل دیگری برای افزایش مبادلات و تسخیر بازار روسیه مطرح کرد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد در حوزه حمل و نقل اعم از حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی در حال حاضر ضعیف هستیم و باید برسی مجددی ایجاد شود که بتوانیم ظرفیت ها را بالا ببریم و بتوانیم در بازارهای منطقه به خصوص در کریدور شمال و جنوب در تمامی حوزه‌ها فعال شویم.

وی گفت: ترکیه به تمام نقاط روسیه پرواز دارد و تجار ترکیه خیلی زود در بازار روسیه جای پایشان را محکم کردند ولی ما هنوز در حوزه مدیریت صادرات مشکل داریم و نمی‌توانیم با توجه به تولیدات بزرگ در حوزه محصولات باغی و صیفی جات بازارهای روسیه را بگیریم.

عابدی افزود: این تفاهم نامه برای ما این پیام را دارد که به جای تصمیم گیری عجولانه برای حضور در بازار و ایجاد شوک روانی و ایجاد تورم انتظاری در جامعه مدیریت صادرات و تجارت را انجام دهیم.

به گفته وی در حوزه گوشت سفید، کنسرو، شیرینی و شکلات، صیفی جات و میوه توانمند هستیم البته زنجیره تولید میوه و صیفی‌جات ما فصلی است و سازمان‌دهی مناسب ندارد اما مدیریت بازاریابی و دیپلماسی اقتصادی نتیجه را تعیین می کند.

عبادی در پایان گفت: مشتری پشت درهای بسته نمی ایستد و همیشه مصرف‌کننده جایی را انتخاب می کند که امنیت داشته باشد. ما باید در این بازی منافع و نقطه ضعف و قدرت خود را پیدا کنیم و دیپلماسی اقتصادی کشور را مثل روابط سیاسی محکم و باثبات کنیم که این بازار برای تجار ایرانی به بازار پایدار و باثبات تبدیل شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها