به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ فرود اولین هواپیمای پهن پیکر ایرباس 380 در فرودگاه امام خمینی (ره ) و
جابهجایی بیش از 500 مسافر هم نتوانسته است نیاز ناوگان هوایی ایران به
هواپیماهای جديد را برطرف کند و این ناوگان به 300 هواپیمای تازه نیاز
دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هماکنون در برخی
فرودگاهها از پنج درصد ظرفیتها استفاده میشود، گفته است: «با توجه به
تقاضاهای موجود در حال حاضر کشور نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیما است.»
علیرضا
جهانگیریان در شرايطي از نیاز کشور به هواپیماهای جديد سخن گفته که از
سالها پیش بهدلیل تحریمهایی که آمریکا در مورد ایران به اجرا گذاشته
است، شرکتهای هواپيمايی جهان، اجازه فروش هواپيما و قطعات آن به ايران را
نداشتهاند و همین امر منجر به فرسودگی و زمينگير شدن بخش عظيمی از ناوگان
هوايی ايران از یکسو و از سوی دیگر افزایش تلفات سوانح هوايی در کشور شده
است؛ موضوعی که ایران برای جبران آن بهسوی استفاده از هواپیماهای شرقی و
از جمله چین و روسیه سوق پیدا کرده است. البته این تنها راهکار ایران برای
مقابله با تحریمهای ناوگان هوایی خود نبوده است. اواخر دولت دهم، ایران
برای جبران این کمبود دست به ساختن هواپيماهای کوچک مسافربری مانند
ايران۱۴۰ زد که البته سقوط هر سه فروند هواپیمای ساخته شده از این نوع
سرانجام موجب شد تا به دستور حسن روحانی رئیس دولت یازدهم استفاده از آنها
ممنوع شود. این در شرايطي است که عمر ناوگان هواپیمایی ايران به گفته
کارشناسان حدودا 22 سال است. عمری که میتواند برای پرواز بر فراز آسمان
خطرناک باشد. بر اساس گزارشها، عمر مفید ناوگان هوایی دنیا زیر ده سال است
و همین مسائل نیاز ایران به ناوگانی تازه نفس را بیش از گذشته نمایان
میکند. به گفته کارشناسان، حتی اگر عمر مفید و اقتصادی یک هواپیما نزدیک
به 20 سال و استاندارد 60 هزار بار نشست و برخاست هواپیما باشد، باز هم
باتوجه به این استانداردها سن ناوگان هوایی ايران بالاست.
بهدنبال توافق هستهاي موقت ژنو در آذر 1392 ميان ايران و اعضای گروه 1+5،
دولت آمريکا اجازه فروش قطعات هواپيماهای مسافربری به ايران را برای مدتی
محدود صادر کرد. مطابق اين توافق اوایل فروردینماه سال جاری، شرکتهای
بوئینگ و جنرالالکتریک مجاز شدند تا قطعات مورد نیاز ناوگان هوایی ایران
را تامین کنند. همان زمان حمید حبیبی، معاون استاندارد پرواز سازمان
هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرگزاری مهر با اشاره به این مجوز پیشبینی
کرد که با ورود قطعات هواپیما به کشور 30 درصد از هواپیماهای خوابیده به
ناوگان فعال بازگردند. اواخر شهریور سالجاری نیز عباس آخوندی وزیر راه و
شهر سازی اعلام کرد که 12 هواپیما در یک سال اخیر به ناوگانی هوایی افزوده
شده است. با این همه بهنظر میرسد که ناوگان هوایی ایران همچنان با مشکلات
زيادي دست و پنجه نرم ميكند و با کمبود هواپیما برای جابهجایی مسافران
روبهرو است. همچنانکه به گزارش خبرگزاری تسنیم روز گذشته علیرضا
جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از نیاز کشور به 300 هواپیما خبر
داده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هماکنون در برخی
فرودگاهها از ۵ درصد ظرفیتها استفاده میشود، گفت: «با توجه به تقاضاهای
موجود در حال حاضر کشور نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیما است.» به گزارش خبرگزاری
تسنیم به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علیرضا جهانگیریان اضافه کرد:
صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریمها صدمات زیادی به آن
وارد شده و به همین دلیل حجم صنعت نسبت به بازار با حداقل ۵۰ درصد کمبود
ناوگان هوایی مواجه است و بازار صنعت هوانوردی برای پاسخگویی به تقاضاهای
موجود هماکنون به ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور نیاز دارد. رئیس سازمان
هواپیمایی کشوری افزود: هماکنون از ۸۵ میلیون ظرفیت فرودگاهی تنها ۴۵
میلیون نفر اعزام و پذیرش صورت میگیرد و در برخی فرودگاهها از ۵ درصد
ظرفیتها استفاده میشود. جهانگیریان در بخش دیگری از سخنانش گفته است: در
حال حاضر به ازای هر فروند هواپیما، ۱۵۰ نفر نیروی متخصص در صنعت مشغول
فعالیت هستند که با اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما به ۱۵ هزار نیروی انسانی
جدید در آینده نیاز داریم.
او تاكيد کرد: هماکنون در مراکز جامع علمی کاربردی کشور حدود ۴۹۰۰ دانشجو
به تحصیل اشتغال دارند و هر سال ۱۵۰۰ نفر فارغالتحصیل میشوند که با این
تعداد فارغالتحصیل باید گفت در آینده به فکر افزایش ظرفیت باشیم.
در حال حاضر 18 شرکت هواپیمایی داخلی رسما در این بخش فعال هستند که بخش
عمدهای از آنها توسط بخش خصوصی اداره میشود و ۲۵۱ هواپیما با بیش از ۲۱
هزار صندلی در اختیار دارند.